Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jaguar E-Pace

Boender-SUV met babyvet

49
Jaguar E-Pace
Jaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-PaceJaguar E-Pace
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
10 maart 2018 om 09:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 07 2018
AutoWeek 07 2018

Je leest het in AutoWeek 07 2018

Het jongste welpje, zo noemen de ontwerpers van Jaguar de nieuwe E-Pace cross-over liefkozend. Een eerste testrit leert dat de baby-Jag weliswaar de gunfactor heeft, maar ook het nodige babyvet.

Heel even ben ik bang dat ik per ongeluk een verkeerde afslag heb genomen en bij een Land Rover-introductie ben beland, als ik de neus van de nieuwe E-Pace met een duw op het gaspedaal de rivier in druk. Met een indrukwekkende boeggolf baant de auto zich probleemloos een weg door het water en klautert aan de andere oever moeiteloos weer aan land. Dat verwacht je van een Land Rover, maar vanaf het stuur staart het logo van concerngenoot Jaguar me zelfverzekerd aan. Je kunt je afvragen wat er meer verbazing wekt: het feit dat deze kleine Jaguar cross-over heel behoorlijke offroad-capaciteiten blijkt te hebben of het feit dat een merk als Jaguar überhaupt een SUV aanbiedt. Hoewel, dat laatste mag natuurlijk geen verrassing meer zijn. Sinds Porsche met de Cayenne heeft aangetoond dat de SUV de weg naar financiële voorspoed betekent, vecht zo'n beetje ieder merk om een stukje van de taart. Voor Jaguar begon dat in 2016 met de F-Pace, die vorig jaar direct goed was voor bijna de helft van alle verkochte Jaguars. De helft! En voor de E-Pace verwacht men nog grotere aantallen, aangezien de compacte premium-SUV's op dit moment niet aan te slepen zijn. Kijk naar de XC40 van Volvo, de BMW X1 of de GLA van Mercedes. Ten opzichte van die auto's heeft de E-Pace op papier minstens één voordeel: meer vermogen.

Alle motoren zijn viercilinders met één of meerdere turbo's. De benzinemotoren leveren 249 of 300 pk en de diesels beginnen bij een bescheidener 150 pk, maar lopen door tot 240 pk. Daarmee hebben de motoren meer vermogen dan de krachtbronnen van bijna alle concurrenten, al bestaat er van de Audi Q3 een RS-versie met 340 pk. Bovendien krijg je op de sterkere motoren altijd een negentraps ZF-automaat en heeft Jaguar de Ingenium-diesel een cursus manieren gegeven, waardoor de viercilinder in de E-Pace een stuk beschaafder klinkt dan in sommige andere toepassingen.

ONTSPANNEN AANDRIJFLIJN

Hoewel de automaat af en toe wat laat besluit in welke versnelling je het beste de bocht uit kunt accelereren, vormt het duo een ontspannen aandrijflijn, die meer dan voldoende reserve heeft. Tegelijkertijd zou je op basis van het vermogen toch wat meer verwachten. Dat heeft te maken met het aanzienlijke gewicht. Hij weegt 1.926 kilo met de sterkste diesel, wat enkele honderden kilo's zwaarder is dan de concurrentie en dat beperkt de prestaties enigszins. Des te knapper is het dat de E-Pace rijdt zoals hij doet, want vanuit dynamisch oogpunt heeft de Jag een streepje voor. Hoewel de besturing niet veel terugkoppeling biedt,
laat de auto zich heel nauwkeurig plaatsen en rolt hij maar weinig om z'n lengteas. Aangezien de motor dwars voorin boven de vooras ligt, haalt de balans het niet bij de neutraliteit van andere Jaguars, maar voordat je tegen onderstuur aan loopt, moet het onbeschoft hard gaan.

De echte troefkaart moet nog komen: het sperdifferentieel op de achteras van de sterkste motorversies. Dat lijkt op dat van de Ford Focus RS, al heeft de E-Pace natuurlijk geen driftmodus. Maar de koppelingen kunnen wel het vermogen naar het buitenste achterwiel dirigeren, met bovengemiddeld veel tractie als gevolg. Het helpt bovendien offroad een handje. De cross-over kan in het terrein meer dan z'n potentiële kopers ooit zullen verlangen. Dat het comfort met het sportieve onderstel en de grote wielen wat te wensen overlaat, zullen ze hem ongetwijfeld vergeven. Net als het feit dat de remmen moeite hebben met het forse gewicht dat ze moeten stoppen, en dat ruik je.

F-TYPE ALS INSPIRATIEBRON

Op basis van de reacties op straat scoort de kleine Jag namelijk volle punten als het op uitstraling aankomt. Niet gek, als je de alom geroemde F-type als uitgangspunt neemt. Binnenin vertoont de E-Pace ook veel gelijkenissen met die sportwagen. Het materiaalgebruik had op sommige plekken wat beter kunnen zijn, maar de uitstraling onderscheidt hem onmiddellijk van andere auto's in dit segment. Bovendien blijft er ondanks de dalende daklijn op de achterbank nog voldoende ruimte over voor volwassenen, terwijl de bagageruimte met 577 liter niets is om je voor te schamen. Niks lijkt succes voor de Jaguar E-Pace dan ook in de weg te kunnen staan. Hoewel: dat gewicht. Het heeft namelijk niet alleen effect op de sprintcijfers en de remmen, maar ook op het verbruik en daarmee op de bpm. Als gevolg daarvan begint de prijslijst pas bij een kleine € 50.000 voor de lichtste diesel met 150 pk en loopt deze door tot bijna € 80.000 voor de sterkste benzine. Daar komen de veelal prijzige opties nog bij. Daarmee is de Jaguar verhoudingsgewijs behoorlijk duur, terwijl de concurrentie er weinig of niet voor onderdoet. Maar hetzelfde geldt voor de F- Pace en toch doet die het best aardig ...

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar E-Pace
Jaguar Jaguar E-Pace

Uitgelicht aanbod

    Jaguar E-Pace P200 2.0 200pk AWD Aut Chequered Flag

    Jaguar E-Pace P200 2.0 200pk AWD Aut Chequered Flag

    • 2020
    • 32.588 km

    € 49.950

    Jaguar E-Pace P250 AWD R-Dynamic S | Panorama | 19" | Elektr.Klep

    Jaguar E-Pace P250 AWD R-Dynamic S | Panorama | 19" | Elektr.Klep

    • 2018
    • 90.955 km

    € 39.750

    Jaguar E-Pace 2.0 P250 AWD HSE | Head-Up Display | Panoramadak | Interactive Driver Display

    Jaguar E-Pace 2.0 P250 AWD HSE | Head-Up Display | Panoramadak | Interactive Driver Display

    • 2018
    • 41.101 km

    € 44.940

Meer Jaguar E-Pace occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar E-Pace

    60
    • 30 oktober 2020

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar E-Pace specificaties
  • Jaguar E-Pace occasions
  • Jaguar E-Pace video's
Advies en informatie
  • Jaguar E-Pace tests
  • Jaguar E-Pace gebruikersreviews
  • Jaguar E-Pace index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P200 - Test

Jaguar E-Pace P200 - Test

Goed beschouwd heeft de Jaguar E-Pace eigenlijk maar één nadeel: hij is nogal zwaar. Helaas...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

    Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

    14
    • 10 juli 2020
meer reviews
BMW X2 vs Jaguar E-Pace vs Volvo XC40 - Triotest

BMW X2 vs Jaguar E-Pace vs Volvo XC40 - Triotest

83

Drie gloednieuwe modellen die bijna tegelijkertijd toetreden in een voor hun merk nieuw segment:...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    • 17 september 2021
  • PREMIUM
    Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

    Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

    • 25 juli 2021
  • Nieuws
    Jaguar E-Pace ook als R-Dynamic Black Edition

    Jaguar E-Pace ook als R-Dynamic Black Edition

    7
    • 19 mei 2021
  • Nieuws
    Overzicht: prijzen nieuwe Jaguar E-Pace

    Overzicht: prijzen nieuwe Jaguar E-Pace

    23
    • 30 oktober 2020
  • Nieuws
    Jaguar E-Pace vernieuwd: ook als plug-in!

    Jaguar E-Pace vernieuwd: ook als plug-in!

    34
    • 28 oktober 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Jaguar E-Pace weer op pad

    Vernieuwde Jaguar E-Pace weer op pad

    2
    • 30 april 2020
  • PREMIUM
    Jaguar E-Pace P200 - Test

    Jaguar E-Pace P200 - Test

    • 4 maart 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden