Infiniti FX50 Sebastian Vettel

Met opgeheven vinger

Infiniti FX50 Sebastian Vettel
Infiniti FX50 Sebastian VettelInfiniti FX50 Sebastian VettelInfiniti FX50 Sebastian VettelInfiniti FX50 Sebastian VettelInfiniti FX50 Sebastian VettelInfiniti FX50 Sebastian Vettel
AutoWeek 5 2013
AutoWeek 5 2013

Je leest het in AutoWeek 5 2013

Een Formule1-coureur inzetten voor wat pr-activiteiten van je merk, da's niks nieuws. Maar wanneer een inmiddels drievoudig wereldkampioen z'n naam verbindt aan een van je modellen, dan is er meer aan de hand. We gaan een blokje om in de auto van de man die met opgeheven vinger zijn overwinningen viert: Sebastian Vettel.

De Infiniti FX50 Sebastian Vettel, zo heet-ie officieel; het spierwitte, bovengemiddeld heftig bespoilerde gevaarte waarmee we vandaag kortstondig kennis kunnen maken. Kortstondig, want de auto is vanuit Duitsland voor een bliksembezoek bij de dealer in Rotterdam afgeleverd en we zijn niet de enige die met deze bijzondere FX op pad willen. Het verhaal achter deze auto luidt als volgt: Sebastian Vettel, destijds nog 'slechts' twee keer wereldkampioen, staat in 2011 op de autobeurs van Genève te babbelen met Shiro Nakamura, de Senior Vice President van Infiniti. Of het geen leuk idee is om 'iets' te doen met de FX50. Die mag van Vettel, die dan een FX50 S Premium 'van de zaak' rijdt, wel een tandje sportiever. Een half jaar later staat in Frankfurt een studiemodel van de FX-volgens-Vettel te glimmen en op de beursvloer waar het idee ontstond staat in maart 2012 de productieversie van de auto. De oplage blijft beperkt tot 150 exemplaren, die vanaf februari door het Duitse bedrijf CRD – onderdeel van Brabus – in Bottrop elkaar worden geschroefd. Wat hebben Nakamura en Vettel gedaan om de FX om te toveren tot de auto – een van de zes voorseriemodellen - waarmee we vandaag op pad gaan? Het 20 mm verlaagde koetswerk zorgt samen met een serieus spoilerpakket en een kanon van een diffusor aan de achterzijde voor een vijf procent lagere luchtweerstand en een toename van de neerwaartse druk van liefst 30 procent, waardoor de FX stabieler blijft bij hoge bochtsnelheden. Die koolstofvezel dakspoiler is overigens optioneel, dus mocht die je te opzichtig zijn…

Het magische woord

Koolstofvezel is het magische woord bij deze speciale FX50, het is de link naar de Formule1, waar dit lichte en ijzersterke materiaal veelvuldig wordt toegepast. Infiniti gebruikt het op onder andere de grille, voorspoiler, spiegelkappen, zijskirts en op diverse plaatsen in het interieur. Verdere gewichtsbesparing komt op het conto van de wielen; de 21-inch BBS'ers wegen per stuk 3,5 kilo minder dan de standaardexemplaren. Leuk natuurlijk, die afgesnoepte kilootjes maar op een standaard wagengewicht van dik twee ton zijn het druppels op een gloeiende plaat. Gelukkig levert de vijfliter V8 voldoende vermogen en koppel om er evengoed lekker de gang in te krijgen. Met 390 pk en 500 Nm is de 'gewone' FX50 al geen stakker, Sebastian Vettel kreeg er nog 30 pk en 20 Nm bij, onder andere dankzij een nieuw uitlaatsysteem. Zodoende zit je in 5,6 seconden op de 100 en dendert het gevaarte door tot 300 km/h, 50 km/h harder dan de standaard-FX. Dat is gewoon achterlijk snel voor een SUV van dit formaat en je moet dit soort auto's dan ook niet met een kórreltje zout nemen maar met een complete zoutvlakte. Over de top in het kwadraat. De sensaties voor de bestuurder vallen overigens mee - of tegen, net hoe je het bekijkt. De V8-brul blijft binnenin redelijk op de achtergrond, ook na het indrukken van het geheime, lichtgevend blauw omrande knopje naast de asbak (zie foto voor uitleg). Dat dit geen sportwagen maar 'gewoon' een bizar snelle SUV is, blijkt ook uit de besturing, die best wat scherper en directer had mogen zijn. Kun je daar voor de productiestart misschien nog even kritisch naar kijken, Sebastian?

Het maaiveld ligt laag

Onze tijd en ruimte is helaas te beperkt om de super-FX serieus te kunnen beoordelen op de grenzen van z'n kunnen. Het feit dat de auto op winterbanden staat, helpt daarbij ook niet. Maar doet dat er toe? Is het belangrijkste onderdeel van de deze is Vettel-edition niet gewoon z'n exclusiviteit? Het is een rijdend statement, met deze auto heb je maling aan wat anderen van jou en je auto vinden. Het maaiveld aan boord van de FX lag al laag, met deze Vettel-versie steek je er nog veel verder bovenuit. Er schijnt tot nu toe één Nederlander te zijn die er eentje heeft besteld. Van de 50 voor Europa bestemde exemplaren moet er dus nog wel eentje op de kop te tikken zijn. Bereid je voor op een astronomisch prijskaartje, dat ongeveer een ton hoger ligt dan de 110.000 euro van de FX50 S…

Video

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.