In Japan kan de Nissan Ariya al zelf rijden, maar vlekkeloos gaat het niet

Nissan Pro Pilot 2.0

Nissan Ariya ProPilot 2.0

In Europa is de wetgeving er nog niet klaar voor, maar in thuisland Japan kan de Nissan Ariya evenals veel van zijn stalgenoten al autonoom over de snelweg. Wij kropen achter het stuur van een Ariya met ProPilot 2.0 om (niet) zelf te rijden.

“Je hoeft je handen niet zo dichtbij te houden hoor, de auto waarschuwt je tijdig als je moet ingrijpen”, verzekert de begeleider van Nissan. Oude gewoontes zijn echter moeilijk te onderdrukken. Zeker met een enorme jetlag en een paar uurtjes slaap achter de kiezen. Ik zit achter het stuur van een rechtsgestuurde Nissan Ariya, in de ochtendspits van Tokio, waar ik nog nooit gereden heb. De hoeveelheid nieuwe informatie die ik te verwerken krijg is dus sowieso al vrij groot. En dan is deze specifieke auto ook nog eens uitgerust met het Propilot 2.0-systeem van Nissan, waarmee de auto in principe van oprit tot afrit helemaal zelf over de snelweg moet kunnen rijden.

De technologie is niet uniek voor Nissan, maar in Europa kun je die in verband met regelgeving nog bij geen enkel merk gebruiken. In thuisland Japan ligt dat anders. Zo’n beetje het hele snelwegennet is gedigitaliseerd en dus kun je in principe vanaf het moment dat je de snelweg oprijdt tot je er weer vanaf gaat de auto zelfstandig laten rijden. Hij is dus in staat zelf bij knooppunten de juiste afslag te nemen en bij het naderen van een langzamere auto te bepalen wanneer er kan worden ingehaald. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat je het navigatiesysteem gebruikt, anders weet de auto niet waar hij heen moet, en dat je bij het wisselen van rijstrook je handen aan het stuur houdt. Op basis van data van het navigatiesysteem, lidars, camera’s en sensoren rondom bouwt de Ariya een beeld op van wat er om de auto heen gebeurt en hoe de situatie zich potentieel kan ontwikkelen.

Alle seinen op blauw

Tot zover de theorie, terug naar de praktijk. We rijden op een snelweg in het centrum van Tokio en alle seinen in het head-up display en het digitale instrumentarium staan op blauw. Dat betekent dat de auto op dit moment en in de nabije toekomst in staat is de juiste beslissingen te nemen en dus kun je je handen van het stuur halen en ook houden. In het drukke verkeer blijft dat zo, tot de snelheid onder circa 25 km/h komt.

We zitten minutenlang naar een blauw scherm te staren, terwijl de auto rustig z’n ding doet. De Ariya houdt netjes het midden van de rijstrook, gebruikt de beschikbare ruimte tot zijn voorganger om de koets zo min mogelijk te laten schommelen en toont op het instrumentarium welke medeweggebruikers hij allemaal ‘ziet’ en waar ze rijden ten opzichte van hemzelf. Keurig, maar afgezien van het niet hoeven vasthouden van het stuur is het iets wat we kennen van bijvoorbeeld Tesla, Mercedes of BMW. Helaas kan de Nissan ook niet zelfstandig van rijstrook wisselen. Hij herkent weliswaar wanneer het mogelijk is veilig van rijbaan te wisselen, maar zodra je de richtingaanwijzer aanzet, wordt het blauwe instrumentarium groen en moet je je handen weer aan het stuur houden. In theorie zou de auto dan wel zelf moeten sturen, maar ondanks herhaalde pogingen doet de Ariya dat in elk geval bij ons niet. Wellicht dat het komt door de inmiddels vrij forse drukte.

Iets soortgelijks zien we bij het nemen van een afrit. De auto weet dat de te nemen afrit eraan zit te komen en waarschuwt ons daar netjes voor, maar vervolgens raakt het systeem een beetje in de war en vraagt het ons de controle over te nemen. Helemaal vlekkeloos werkt het dus nog allerminst. Maar: we hebben wel minutenlang niets hoeven doen en als dat op korte termijn ook zou kunnen op filesnelheden, dan voegen dit soort systemen echt wel wat toe. En houden we onze handjes graag thuis.

PRIVATE LEASE Nissan Ariya

Nissan
Nissan Ariya 63kWh Advantage Edition
€ 700
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum