Waarom je je in een veertig jaar oude Saab 900 nog altijd veilig voelt
Doordacht
Het merk Saab is al meer dan twaalf jaar geleden failliet gegaan en toch leeft anno 2023 alles omtrent de Zweedse autofabrikant nog altijd sterk. Ook AutoWeek grijpt de mogelijkheid met een klassieke Saab te rijden graag aan, bijvoorbeeld met deze 900 GL uit 1983.
De tijd dat je een 900 Classic voor €500 bij een handelaar vandaan plukte, lijkt voorgoed voorbij. Een goede stijgt met het jaar in prijs, vooral als het een Turbo is. Dat is de Saab die wij rijden niet, integendeel zelfs, het is de basisversie. Toch staat er GL op de achterklep en het moet gezegd: hij ziet er niet uit als een eenvoudige instapversie, met hier en daar wat chroom, getint glas en een mooi interieur. De kleurencombinatie is allesbehalve saai. Deze 900 is iets meer dan 37 jaar geleden door dealer Lenderink (Enschede en Hengelo) nieuw afgeleverd aan zijn eerste, Nederlandse eigenaar en heeft dus nog zijn originele kenteken. Het dashboard is verrijkt met een achteraf gemonteerde toerenteller, een gewild accessoire in die tijd. We zijn nog meer gecharmeerd van die glasheldere, grote VDO-klokken met hun markante feloranje wijzers: klok, snelheidsmeter en een combi-instrument voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur. Dit exemplaar heeft 194.000 kilometer op de teller staan en heeft inmiddels al lang een nieuwe eigenaar gevonden.
De drie draaiknoppen voor het interieurklimaat zitten bijna op ooghoogte en iets daarboven de radiocassettespeler. Hier is echt over nagedacht. Dan die panoramische voorruit. Wat een uitzicht! En heb je de portieropening wel eens goed bekeken bij een Saab? In de dorpel zit een enorme uitsparing waar de onderkant van de deur in valt. Zo blijft je broek, jurk of lange jas mooi schoon bij het instappen. De stoel zit heerlijk en de zitpositie draagt bij aan een veilige rijstijl. Tussen de voorstoelen vinden we het contactslot (zodat je bij een ongeval niet met je knie in de sleutel komt) en de chokehendel. Om te rijden is het een gemoedelijke, rustgevende auto, waarin je je zelfs in het huidige verkeer nog veilig voelt. Een vijfde versnelling ontbreekt, maar het geluidsniveau blijft ook bij 120 km/h nog binnen de perken. Dit model 900 is gebouwd van 1978 tot 1994, tot 1984 nog naast de 99. Er staan latere 900’s van deze generatie te koop, maar daarvan gaat de prijs al snel richting de 10.000 euro. Dit exemplaar uit 1983 stond in 2021 voor €4.950 te koop.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 900 GL |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.610 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.985 cc |
Maximaal vermogen | 73 kW / 100 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 162 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.740 mm / 1.690 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.515 mm |
Massa leeg | 1.145 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Banden | 165SR15Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
In dit museum besef je hoe bijzonder Saab was
Bij voorbaat kansloos prototype toont aan dat Saab vijftig jaar terug al worstelde
Designreview Saab 900: ‘Er stond echt iets unieks’
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
GT op z'n Zweeds anders dan op z'n Engels - Volvo 1800 ES vs. MGB GT
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.