Hyundai Sonata 2.0i GLS (2001)
Op naar de top
Bij de facelift hebben de Koreaanse ontwerpers grote posters van gerenommeerde merken opgehangen. De voorkant is een verbastering van een Mercedes-front, waarbij de Lexus GS300 een tussenstap is. Helaas koos Hyundai voor een nogal grove en brede grille. Opvallend zijn de indrukwekkende koplampen met veel glimmers. De achterkant is echter met de rond oplichtende verlichting een voorbeeld van het betere, eh, jatwerk. "Net een Jaguar van achter", roept een toeschouwer tijdens de fotosessie. De Sonata mag dan minder origineel zijn, hij is wél elegant. Veel mensen vinden het dan ook een mooie auto. Trekken we een portier open, dan zien we een bij het uiterlijk passende ambiance: een breed interieur en uitnodigende zetels. Eenmaal plaats genomen, komen de eerste tegenvallers.
Kan beter
Materiaalgebruik is bijvoorbeeld nog niet wat we gewend zijn. De stoelbekleding ziet er wel goed uit en voelt zacht aan, maar ventileert minder dan gewenst. Het nephout op het dashboard glimt zo sterk dat het erg kitscherig wordt. Positief van de Sonata-facelift is dat het dashboard is opgeruimd. Vooral de overzichtelijke bediening van het standaard klimaatsysteem is een grote verbetering. Als we met de meetlat door de auto kruipen, vragen we ons af waar de ruimte van de forse buitenmaten in de Sonata is gebleven. In de breedte is deze inderdaad terug te vinden. Maar hoofd- en beenruimte houden in vergelijking met - bijvoorbeeld - de nieuwe Ford Mondeo niet over. Op langere afstanden blijken de stoelen van de Sonata weinig steun te geven. Ander nadeel is dat het stuur slechts in hoogte is te kantelen. Onze potenti"le leaseklant zit er goed vermogend bij. We hebben het over een viercilinder zestienklepper met twee liter inhoud. Hyundai haalt er 131 pk en 181 Nm uit. Hij is gecombineerd een nieuwe automatische bak, maar dat is er nog wel een met slechts vier trappen. Door de lange eindoverbrenging draait de Sonata erg weinig toeren en voelt hij slap aan. Naar de 100 vanuit stilstand duurt 13,4 s. Nog niet eens zo erg, maar bij tussensprintjes moet de bak al snel terugschakelen om in de hoge toeren van de zestienklepper kracht te zoeken. Niet de grootste liefhebberij van de Sonata, want dan wordt hij lawaaiig. Hel lekkerst voelt de grote Hyundai aan bij relaxed cruisen en rustig versnellen. Dan valt zelfs de enorme stilte van motor en carrosserie op. Overigens kan de bak ook via tiptronic met de hand worden geschakeld, al levert dat geen tijdwinst op bij het accelereren. Wel lekker om na een zware vergadering even af te reageren...
Het opgegeven verbruik van 1 op 10,5 haalden we in onze - snelle - praktijk niet: 1 op 9,1. Hoog en dat komt omdat de automaat snel een trapje terugschakelt bij een dynamische rijstijl en dat betekent hoge toeren en hoger verbruik. Bij de eerste bocht is al duidelijk dat de Hyundai ook hier niet van een pittige rijder houdt. De vering is te zacht en de dempers te slap. De koets helt en deint, maar ook het stuurgevoel is niet strak. Het weggedrag zelf is niet verkeerd: onderstuurd zonder nare reacties bij gas lossen. Bij oneffenheden komt deze soepele afstemming wel weer van pas, maar ook hier is iets meer stugheid gewenst. Dan blijven de wielen namelijk beter aan de grond. Typisch Koreaans/Amerikaans. Jammer, want met een stel behoorlijke - lees Europese - veren en dempers zijn we ervan overtuigd dat er in dit onderstel veel meer kwaliteit schuilt.
De Sonata oogt voornaam en ziet er dus gewoon beter uit dan zijn voorganger. Voor zijn prijs van zo"n f 55.960 (e 25.395) krijg je dan ook veel auto voor je geld, die ook nog eens aangenaam stil is. Toch is "veel auto" wel relatief als je de Sonata beter gaat bekijken en ervaren. Het onderstel verdient betere veren en dempers, prestaties en verbruik blijven achter door de vierbak automaat, materiaalgebruik in interieur is niet top en de vorm van de stoelen kan beter. Betekent dat slechts relaxed rijdende chauffeurs met niet al te hoge jaarkilometrages zullen genieten van de stille en luxe uitgeruste Koreaan. Voor de kilometervretende, haastige zakelijke gebruiker is er nog werk aan de winkel bij Hyundai om van de Sonata een écht concurrerend model te maken.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Sonata 2.0i GLS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 178 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.747 mm / 1.820 mm / 1.422 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.437 kg |
Laadvermogen | 583 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,4 s (fabrieksopgave: 13,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,7s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
Lees ook
Hyundai Sonata
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.