Honda Legend 3.2i V6 (1994)

Het fraaie luxe leven

Honda Legend 3.2i V6
Bij auto's uit het topsegment denken we eerder aan produkten uit Duitsland, Engeland en misschien Amerika, dan aan modellen uit Japan. Toch biedt Honda met de Legend een auto die zich makkelijk met de concurrentie kan meten.

De Japanse merken zijn groot geworden met het produceren van auto's die veel waar voor het geld boden. Hoewel dat prijsverschil in de kleinere klassen ondertussen nagenoeg verwaarloosbaar is, blijkt de topklasse een nieuw initiatief. Honda is hier al enige tijd aanwezig. Die aanwezigheid is ooit begonnen met de vorige Legend, die overigens meer 'grote klasse' was. De huidige Legend Sedan en Coup‚, die alweer een paar jaar meegaan, kunnen zich zonder meer afmeten aan de concurrenten aan de top.
Voor een segment dat financieel zo ver reikt als de topklasse, van circa één tot ruim drie ton, staat de Legend Sedan redelijk aan de basis. Hij mag, met lederen bekleding, voor zo'n 127.000 gulden mee naar huis. Wie afziet van de edele koeiehuiden houdt 6.000 gulden in de knip. Dan nog is de Legend rijk voorzien. Zo zijn stoelverwarming, ABS, twee airbags, airconditioning, traction control, automaat, stuurwielverstelling en radio/cassettespeler standaard. Daarnaast zijn er vele vierkante decimeters edel houtfineer verspreid over het interieur, evenals hoogpolig tapijt en fraai vormgegeven details.

Engelse club

De vulling en het leer van de stoelen plooien zich gewillig onder de druk van bips en rug. De elektrische 'butler' verstelt per knopdruk de zetels. En zoals het zo'n goede dienaar betaamt, onthoudt hij in de Legend de zitposities van twee verschillende bestuurders. Ook achterin kom je in de Legend weinig ruimte te kort. Er is voldoende lengte, breedte en hoogte voor een comfortabele zit, maar er zijn concurrenten die meer bieden.
Hoewel automobilisten in deze klasse zich vaak door een privéchauffeur laten rijden is de Legend ook een echte 'zelf-rij-auto', getuige de goede zit, de perfect instelbare stuurpositie, de overzichtelijke instrumenten en de onder handbereik geplaatste bedieningselementen. Stuurbekrachtiging en automatische transmissie vergen minimale inspanning. De Honda heeft een rechttoe-rechtaan viertraps automaat zonder sport- of economystand.
De Legend oogt zeer ingetogen. Klassieke lijnen en rustig ogende details maken hem tot de keus voor de echte 'Gentleman'. Bij de Honda beperkt de sportiviteit zich schijnbaar tot de details. Zo zijn de voorstoelen wat kuiperig gevormd. Maar wie de moeite neemt eens onder de auto te kijken, kan niet anders dan ge‹mponeerd raken door de 'double wishbone' wielophanging rondom; goed voor een fantastische wegligging.
Maar veel chauffeurs zullen deze auto nooit zo intensief mennen dat de grenzen worden benaderd. Enerzijds laten de strenge snelheidscontroles dat nauwelijks toe. Anderzijds voel je daartoe - als je wordt omringd door zoveel luxe - nauwelijke aanleiding. Bijzonder comfortabel laat je je meevoeren met het overige verkeer. Of misschien net iets sneller, waarbij de cruise-control dan de gaspedaalbediening overneemt. De bediening van deze snelheidsregeling aan het stuur is dan wel zeer gemakkelijk.
De Legend is een auto die alle zintuigen vertroetelt. De ogen nemen de smaakvolle details op, de neus krult bij de geur van het edele leer. De gevoelssensoren voelen de soepele bekleding, de ideale zitpositie, de lichte bediening. De automatische airconditioning, met nauwkeurig instelbare temperatuur, verzorgt het wensklimaat. En de oren worden nauwelijks belast met wanklanken, al is de motor wel hoorbaar.
De Honda wordt aangedreven door een V6 van 3,2 liter. Met 205 pk en 293 Nm een beer van een motor. Door de tractiecontrole verloopt optrekken zonder wielspin. Hij snelt in 8,8 seconden naar de honderd en de top bedraagt 223 km/h. Wat betreft veercomfort en wegligging ligt de Legend op een hoog niveau. Op vlak wegdek dreunt de voorwielaangedreven Honda een beetje op de achtergrond. Wanneer de wegen echter iets minder perfect worden, blijkt de superioriteit van Honda's onderstelafstemming, daar kan niets aan tippen. Zowel weggeluid, veersouplesse als wegligging blijken indrukwekkend.
Met al deze positieve eigenschappen kunnen we niets anders concluderen dan dat de Legend zijn plaats in de topklasse verdient.

Signalement

Merk Honda
Model Legend 3.2i V6
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 57.585

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.206 cc
Maximaal vermogen 151 kW / 205 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 293 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.950 mm / 1.810 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.910 mm
Massa leeg 1.531 kg
Laadvermogen 619 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/65ZR15Prijzen
Topsnelheid 223 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s