AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
74

Wie niet sexy is...

Honda Jazz

  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
12 september 2015 om 10:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 33 2015
AutoWeek 33 2015

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 33 2015

Met de HR-V slaat Honda in het compacte segment een meer avontuurlijke weg in, maar bij de eveneens nieuwe Jazz lijken de Japanners vooral veel bij het oude te laten. Niet heel sexy, wel uitermate slim ontworpen. Wat heeft de derde generatie 'moderne' Jazz nog meer te bieden, behalve z'n Magic Seats?

Hoe vaak vervoert iemand nou een staande kamerplant? Het is een terechte vraag die ons vaak gesteld wordt wanneer we één van de functies van Honda's inmiddels bekende Magic Seats uitleggen. Bij die stoelen kun je de zitting omhoog klappen en vergrendelen, zodat je over de breedte bijvoorbeeld een kinderfiets eenvoudig kunt inladen of de hoogte van het passagierscompartiment kunt benutten om een kamerplant te verslepen. De vraag is inderdaad hoe vaak je het gebruikt, uit onze gesprekken met Honda-rijders blijkt dat de Magic Seats veelal 'hooguit enkele keren per jaar' ingezet worden, maar het feit dat het kán maakt de Japanse modellen vaak toch net wat slimmer dan kandidaten van andere merken.

Ook bij de nieuwe Jazz zijn de Magic Seat geen noviteit – de vorige had ze immers ook al. Maar ook hier zijn de slimme stoelen één van de zaken die de compacte Honda nét dat tikkeltje handiger maken. Ook wanneer je de 'omhoogklapfunctie' niet benut, want de achterbank klapt in twee ongelijke delen (60/40) prachtig eenvoudig om waarna een perfect vlakke laadvloer ontstaat. De maximale bagagecapaciteit is dan 1.314 liter en dat is een indrukwekkende waarde voor dit segment, maar ook met alle vijf de zitplaatsen in gebruik noteert de Jazz een prima aantal liters: 354 schoon aan de haak. Combineer dat met de lage tildrempel en ruime opening en je mag zeggen dat de Jazz onverminderd behoort tot de allerhandigste keuzes in het B-segment.

Kies de Comfort

Van voor tot achter meet de nieuwe Jazz 95 millimeter langer dan zijn voorganger. Vier centimeter daarvan verdwijnt echter al meteen in de nieuwe voorbumper, die 'dikker' werd om de auto beter te laten scoren in de strengere voetgangersveiligheidstesten. Van de overige 5,5 centimeter profiteren vooral de achterpassagiers; ten eerste groeide de wielbasis met 30 millimeter ten opzichte van de vorige Jazz terwijl ook de achterbank een stukje naar achter verschoof, en dat zorgt ervoor dat de achterste inzittenden maar liefst 11,5 centimeter meer beenruimte hebben dan voorheen. De cijfertjes zeggen niet zoveel, maar het feit dat een bestuurder van 2.04 meter achter zichzelf kan zitten zónder de voorstoel te raken spreekt boekdelen.

Helaas zit diezelfde bestuurder voorin iets minder prettig: Honda verbeterde de verstelbaarheid van het stuurwiel en de voorstoel wel, maar met name de beenruimte blijft voor grote mensen onderbemeten. Dat is iets om rekening mee te houden. Als doekje voor het bloeden, blijkt de nieuwe Jazz er voorin een stuk moderner uit te zien dan zijn voorganger, met een strakker instrumentarium en een fraai multimediasysteem. Alleen al daarom raden we aan om voor het tweede uitrustingsniveau te kiezen, want de Comfort heeft dit Honda Connect systeem met aanraakscherm standaard aan boord. Bovendien schroeven de Japanners dan meteen het Advanced Driver Assist System op de auto, waarmee je beschermd en geholpen wordt door onder meer een rijbaanassistent, een actieve snelheidsbegrenzer die de snelheid aanpast op de verkeersborden die de auto herkent, een botspreventiesysteem en een grootlichtassistent. Standaard heeft de Jazz al een noodremsysteem voor in de stad, maar dit pakket is z'n geld meer dan waard als je het ons vraagt.

Niets te kiezen

Qua motoren valt er niets te kiezen bij de nieuwe Jazz: de 1.2 en 1.4 hebben plaatsgemaakt voor één 1,3-liter viercilinder die in alle gevallen 102 paardenkrachten en 123 Newtonmeter aan koppel levert. Het is een nieuwe machine (naar wens gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat) maar vergeleken bij de huidige motorische ontwikkelingen in autoland hanteert Honda 'klassieke' technieken zoals indirecte inspuiting terwijl de motor geen turbo heeft. Dat levert een karakteristiek Honda-blokje op, zowel in positieve als in negatieve zin. Het negatieve overheerst wel een beetje, want de 1.3 i-VTEC voelt in eerste instantie aan alsof hij er absoluut geen zin in heeft.

Gelukkig draait de machine vol enthousiasme toeren en daar moet hij het dan ook van hebben; onder de 3.000 omwentelingen zijn de reacties loom en dus moet je veel schakelen om de gang er echt in te krijgen. Dat is niet erg, maar de turbomotoren van de concurrentie presteren doorgaans veel ontspannener. Een tussensprintje van 100 naar 120 kilometer per uur in de zesde versnelling voelt als een eeuwigheid in de Jazz, terwijl menig concurrent daar tegenwoordig zijn hand niet meer voor om draait. Je moet de Jazz dus een beetje achter de broek aanzitten en dat is leuk, maar het past niet goed bij het verder zo ontspannen karakter van de auto.

Opmerkelijk genoeg heeft Honda de Jazz voorzien van een steviger onderstel; de eerste centimeters van de veerweg voelen in eerste instantie dan ook wat onrustig aan, het onderstel geeft vrij veel oneffenheden door aan je billen, maar hardere klappen vangt de Jazz juist weer heel gecontroleerd op. De hardere setup zorgt er bovendien voor dat de Honda zijn hoogte in bochten goed weet te maskeren, want de Jazz hangt niet noemenswaardig op één oor en houdt goed vast aan de ingezette koers – mede geholpen door het uitgebreide ESP dat subtiel remt om onderstuur te beperken. Ter daarbij op dat de elektrische besturing 22,5 procent directer werd dan voorheen en je zou haast kunnen zeggen dat de Honda Jazz tegenwoordig een dynamisch randje heeft. Voor een compacte MPV dan… Het is overigens de vraag of dat rijgedrag goed past bij de wensen van de doelgroep, want vooralsnog hechten geijkte Jazz-kopers volgens ons vooral waarde aan de praktische zaken die hem zo de moeite waard maken. Want één ding heeft deze auto als geen andere B-segmenter goed begrepen: wie niet sexy is, moet slim zijn!

Video
  • Houd me op de hoogte over de Honda Jazz
Honda Honda Jazz

Uitgelicht aanbod

    1.4 Hybrid Elegance automaat airco |  centrale deurvergrendeling | lm velgen | trekhaak

    Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance automaat airco | centrale deurvergrendeling | lm velgen | trekhaak

    • 2012
    • 88.274 km

    € 9.945

    1.4 Hybrid Elegance / Pano / AUT / PDC / Cruise / Clima / NAP

    Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance / Pano / AUT / PDC / Cruise / Clima / NAP

    • 2011
    • 149.576 km

    € 8.400

    1.2 90pk Cool | Airco | Radio-CD | Lichtmetalen velgen | CV

    Honda Jazz 1.2 90pk Cool | Airco | Radio-CD | Lichtmetalen velgen | CV

    • 2011
    • 96.726 km

    € 7.700

Meer Honda Jazz occasions

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Jazz specificaties
  • Honda Jazz occasions
  • Honda Jazz video's
Advies en informatie
  • Honda Jazz tests
  • Honda Jazz gebruikersreviews
  • Honda Jazz index
PREMIUM
Nissan Note - Honda Jazz - Kia Venga

Nissan Note - Honda Jazz - Kia Venga

De nieuwe Honda Jazz brengt met zijn swingende interieur het segment van de mini-MPV's in beweging....

Lees meer
Rij-impressie - Honda Jazz

Rij-impressie - Honda Jazz

148

Wie op zoek is naar een doordachte auto in het compacte segment, is bij de Honda Jazz altijd...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Honda Jazz en N-Van opgedirkt

    Honda Jazz en N-Van opgedirkt

    11
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Honda schroeft productie terug wegens tekorten

    Honda schroeft productie terug wegens tekorten

    10
    • 8 januari 2021
  • Review
    Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance (2011)

    Honda Jazz 1.4 Hybrid Elegance (2011)

    5
    • 29 december 2020
  • Review
    Honda Jazz 1.4 Exclusive (2010)

    Honda Jazz 1.4 Exclusive (2010)

    18
    • 28 december 2020
  • Autotest
    Honda Jazz Hybrid

    Honda Jazz Hybrid

    25
    • 18 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf Euro NCAP-sterren voor Honda Jazz en Mazda MX-30

    Vijf Euro NCAP-sterren voor Honda Jazz...

    9
    • 12 november 2020
  • PREMIUM
    Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Triotest

    Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris...

    • 3 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Honda E-Drag is voor dragstrip verbouwde Honda E

    Honda E-Drag is voor dragstrip verbouwde...

    12
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Honda HR-V uit productie

    Honda HR-V uit productie

    9
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Honda E als elektrisch sprintkanon

    Honda E als elektrisch sprintkanon

    31
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Honda Jazz en N-Van opgedirkt

    Honda Jazz en N-Van opgedirkt

    11
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Honda HR-V wordt coupé-SUV

    Nieuwe Honda HR-V wordt coupé-SUV

    21
    • 11 januari 2021
  • Review
    Honda HR-V (2020)

    Honda HR-V (2020)

    3
    • 10 januari 2021
  • Autonieuws
    Honda schroeft productie terug wegens tekorten

    Honda schroeft productie terug wegens tekorten

    10
    • 8 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep