Honda CR-V 2.0i LS (2000)
Klaar voor actie...
Honda ontwikkelde de CR-V op de Civic-bodemplaat, die uiteraard wel de nodige wijzigingen moest ondergaan om hem geschikt te maken voor het zwaardere werk. De auto heeft permanente vierwielaandrijving met viscosperren op het tussen- en achterdifferentieel. Honda noemt het geheel automatisch werkende aandrijfsysteem Real time 4WD. Normaal gesproken gaat het motorvermogen naar de voorwielen, maar als deze minder grip krijgen, wordt het door de viscokoppeling automatisch ook naar de achterwielen "gestuurd".
Het systeem is niet alleen nuttig (en veilig) tijdens zeer natte of gladde omstandigheden, het zorgt er ook voor dat je met de CR-V over rulle zandpaden of glibberige bospaden kunt rijden. Maar voor het ruige werk in het terrein is hij niet gemaakt. Dat komt omdat in zulke omstandigheden de voorwielen zich sneller kunnen ingraven dan de viscokoppeling kan bijregelen.
De CR-V kreeg in "99 een nieuwe 2-litermotor, waarbij het vermogen steeg van 128 naar 147 pk. Het koppel bedraagt 182 Nm bij 4500 tpm. Daarmee haalt hij een top van 177 km/h, en die bereikt hij vlot en gewillig. De Honda accelereert in net geen tien tellen naar 100 km/h. Daarmee valt hij wat ons betreft in de categorie vlotteriken.
Tijdens het accelereren hoor je de Honda-motor goed. Ook op kruissnelheid is de geluidsproductie hoger dan verwacht. Vreemd, want in een eerdere test waren de gemeten waarden een stuk lager. Nu geeft de CR-V bij 100 en 120 km/h respectievelijk 71 en 72,5 dB ten gehore. Het verbruik bedraagt 1:9,5. En dat is bij onze testomstandigheden best keurig voor zo"n auto.
Geen echte terreinbeul
Mensen die dit soort auto"s kopen, weten dat "t geen echte terreinbeulen zijn. Ze kopen ze wel voor de toegevoegde waarde van vierwielaandrijving: betere grip op een natte of gladde weg, meer stabiliteit en een beter bochtgedrag. Bovendien maakt "t het trekken van een caravan gemakkelijker, terwijl ook het aanhanggewicht hoger ligt dan van tweewielaandrijvers. De CR-V kan 1500 kg trekken.
Het gaat bij onze testauto dan toch vooral om de rijkwaliteiten onder gewone omstandigheden. Die zijn bij de Honda prima in orde. Met zijn onafhankelijke wielophanging voelt hij aan als een gewone sedan en je kunt er dan ook heel actief mee rijden. In de problemen zul je niet komen, ook omdat het overhellen van de carrosserie in bochten je al gauw aanzet om het rustiger aan te doen. Het gevoel wordt trouwens verstrekt door de hoge zit. Dat hellen is een bijkomstigheid van de comfortabele afstelling van het onderstel, maar een voordeel is dat je van hobbels en bobbels in de weg niet veel merkt. Schakelen, koppelen en remmen gaat probleemloos. Minpuntje is de vage besturing. Je moet als "t ware in twee fasen de bocht insturen, terwijl er in de middenstand weinig gevoel is.
We hebben het nog niet over de prijs gehad. De Honda CR-V is er in één uitvoering, die zo"n 57 mille kost. Er zijn slechts enkele opties, zoals airco en automaat. ABS is leverbaar voor f 2500. Standaard op de CR-V zijn airbags voor bestuurder en passagier, elektrische bediening van de zijruiten, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, vier bekerhouders en de onvolprezen picknicktafel onder de platte laadvloer.
De CR-V heeft ronduit uitstekende kuipstoelen voorin, die lekker veel zijdelingse steun geven bij het betere bochtenwerk. Achter is bewust gekozen voor twee stoelen met elk een opklapbare armsteun in het midden. Er is geen derde hoofdsteun of driepuntsgordel.
Zowel wat hoofdruimte als wat beenruimte betreft hebben de inzittenden absoluut geen klagen. En bagage? Die hoef je evenmin thuis te laten. Moet er meer mee, dan vergroot je de bagageruimte in een handomdraai door rugleuningen en zittingen om te klappen. Wie in de CR-V een afdekzeil wil, betaalt daarvoor een flinke meerprijs.
Voor de achteringang heeft de CR-V een opklapbare achterruit plus een (naar rechts) scharnierende deur. Wie regelmatig in de rij moet parkeren, moet rekening houden met voldoende afstand achter de auto! Door het interieurontwerp lijkt de Honda aan de binnenkant breder dan hij is. Je kunt er zelfs van voor naar achter lopen door het tafeltje tussen de voorstoelen weg te klappen. Aan die ruime indruk levert ook het dashboard een bijdrage, terwijl de opengewerkte portiervakken en armsteunen/deurgrepen het interieur een extra luchtig effect geven.
Wil je opvallende, actief ogende terreinlooks met een wiel op de achterdeur, dan neem je de minpuntjes van de CR-V beslist voor lief.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | CR-V 2.0i LS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 27.220 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.973 cc |
Maximaal vermogen | 108 kW / 147 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 182 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.750 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.360 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 600 kg |
Banden | 205/70TR15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 16,5 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 229 g/km |