Honda Civic Type S 2.2 CDTi (2008)
Volop pretenties
Er was ooit een tijd dat je een driedeurs versie van een auto kocht om geld te besparen, omdat achterportieren op de optielijst stonden. Nu is er een ander geluid: driedeurs auto's zijn omgedoopt tot 'coupé', 'sportcoupé' of in het geval van de Honda Civic tot 'Type S'. Deze driedeurs-nieuwe-stijl worden onder het mom van 'sportief' in het leveringsprogramma zelfs hoger op de ladder gezet dan hun vijfdeurs broeders. Dat gaat ook op voor deze Civic. De 1,4-liter basismotor op benzine is zelfs helemaal niet leverbaar als Type-S en de snelle Type-R is er alleen maar als driedeurs. Flinke pretenties voor een Civic met twee deuren minder.
We kennen de Honda Civic nog uit de tijd dat een vijfdeurs 1.8 onze Duurtestgarage bevolkte. Sindsdien staat-ie bij ons te boek als een ruime kompaan met prettige rijeigenschappen, een omstreden uiterlijk en een dashboard waar je op z'n zachtst gezegd even aan moet wennen. Vertel je kleine neefje dat je met een Honda Civic naar de maan kunt reizen en hij zal het onmiddellijk geloven. Het dashboard heeft namelijk wel erg veel weg van een cockpit zoals je die in een ruimteschip verwacht.
Stille diesel
Wat ons minder kon bekoren aan onze duurtester was de 1,8-liter benzinemotor, waarin we de geclaimde 140 pk maar niet konden ontdekken. Tenzij je behoorlijk ver in de versnellingen doortrok, want pas dan kwam er een beetje power los. De diesel in deze Type-S is een heel ander verhaal. De 2,2-liter CTDi heeft ook 140 paarden aan boord, maar komt veel levendiger over. Dat komt niet in de laatste plaats door de maximaal 340 Nm trekkracht die de enige diesel uit het Civic-programma paraat heeft. Tel daar nog eens de fijne besturing en het strakke weggedrag bij en er staat een Civic voor je neus die zijn gespierde uiterlijk helemaal kan waarmaken.
De krachtbron is één van de fijnste en stilste diesels die we kennen. Past perfect bij het technologiemerk Honda. Toen de huidige Civic in 2005 op de markt kwam, waren we bang dat zijn bijzondere uiterlijk niet bestand zou zijn tegen de tand des tijds. Zijn extreme lijnen zijn immers flink modegevoelig. We hebben ongelijk gekregen. Waar je met de Civic ook komt, je oogst nog steeds veel bekijks. Eén van de bijzonderheden in het ontwerp van de vijfdeurs is dat de achterportieren in de carrosserie 'verstopt' zitten. De truc is dat de portiergreep in de C-stijl is verwerkt, waardoor de auto op een driedeurs lijkt.
Wat is dan eigenlijk het nut van deze Type S in het programma? Het uiterlijk is, op het spoilerpakket na, vrijwel hetzelfde als van de 'gewone' Civic. De voorspoiler schraapt trouwens bij elke verkeersdrempel over het asfalt. Met de grote portieren is het flink worstelen in krappe parkeervakken en de achterbank is een stuk minder gemakkelijk bereikbaar, al is met het opklapsysteem van de
voorstoelen niks mis. Ook het zicht naar achteren gaat er door de hoog oplopende achterruiten niet op vooruit. Praktische motieven zullen dan ook niet hoog op het prioriteitenlijstje staan bij
kopers van de Civic Type S.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic Type S 2.2i-CTDi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.650 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.204 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.275 mm / 1.785 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.313 kg |
Laadvermogen | 577 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,2 s / 4,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,0 s / 8,2 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 138 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.