Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Honda Civic Type R

Hij is R weer!

124
Honda Civic Type R
Honda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type RHonda Civic Type R
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
19 juli 2015 om 09:33
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 26 2015
AutoWeek 26 2015

Je leest het in AutoWeek 26 2015

Lang hield Honda met de Civic Type R vast aan atmosferische kracht. Toen werd het stil. Nu is de Type R terug. Met turbo. Met 310 pk. Met achterspoiler. En die zit er echt niet alleen voor de sier, want dit is de snelste voorwielaandrijver ooit.

"Omdat de uitlaatkleppen bij lage toerentallen dankzij VTEC verder opengaan, komt er sneller gas bij de turbo en is er bijna geen turbogat, ondanks de afwezigheid van variabele geometrie." Zeker weten dat de technische man van Honda het gisteravond heeft gezegd. Maar die bewering blijkt theoretisch, want een turbogat is er wel degelijk, als een soort stilte voordat de orkaan losbarst. Misschien is het een seconde dat je moet wachten, en dan blaast, stampt en worstelt de Civic Type R z'n 310 pk en 400 Nm op het asfalt en schiet de auto als een op hol geslagen neushoorn naar voren. De tweede versnelling is kort, in razend tempo lichten de LEDjes op, eerst groen dan oranje, dan rood. Gas los, koppeling in, een heerlijk korte slag van de pook naar drie, koppeling en gas weer terug erop. Weer dat moment van twijfel, en daarna weer die enorme ruk naar voren. Wát is dit een brute auto! Z'n atmosferische motor met een toerenbereik tot de maan heeft de Civic Type R dan wel ingeleverd, maar z'n wilde haren is de Honda allerminst verloren.

Niet alleen in de aandrijflijn trouwens, want met z'n uiterlijk scoort de Type R een 9 op de schaal van tuning. Luchthappers, evenveel uitlaatpijpen als cilinders, een enorme diffusor en natuurlijk een picknicktafel achterop, het is alsof je per ongeluk met een WTCC-auto van het circuit afgereden bent. En het is allemaal functioneel zeggen de engineers. Goed, van de vier luchtroosters boven de wielen zijn er dan wel twee dichtgeplastict, maar inderdaad dienen de andere twee een doel. En die vleugel en diffusor genereren ook daadwerkelijk downforce, al moet je op een circuit rijden om daar echt de vruchten van te kunnen plukken. Maar aandacht trekken doe je er zeker weten mee, ingetogenheid kun je 'm niet verwijten. Daar moet je van houden, maar aan de andere kant: voor terughoudendheid kun je altijd nog bij andere merken terecht.

Vertraging

Bijvoorbeeld bij Seat, dat met de Leon Cupra één van de twee directe concurrenten in huis heeft. De andere komt uit Frankrijk en heet Mégane RS. Met die twee auto's heeft de Japanse hot hatch de afgelopen maanden overhoop gelegen om uit te zoeken wie de snelste voorwielaandrijver op de beruchte Nordschleife heeft. Japan won, de nieuwe Type R heeft 7:50,63 nodig voor een rondje Ring. En dat voel je dan ook meteen nadat je wegrijdt. Plankhard is de Civic niet, maar het scheelt niet veel. Het onderstel communiceert elke oneffenheid in het wegdek, alles voel je door de stoel heen in je billen. Een prettige eigenschap in een auto die zoveel snelheid mee kan nemen in de bocht. Stuur in met de buitengewoon directe inrichting en de auto verandert direct van richting, vrijwel ongeacht de snelheid waarmee je instuurt. Het is vooral de met sperdifferentieel uitgeruste vooras die het karakter van de auto domineert, geef gas en de neus trekt in eerste instantie naar binnen. Geef teveel gas en de voorzijde wil het liefst de andere kant van de bocht op. Omdat er een vertraging zit tussen het moment waarop je gas geeft en het moment waarop de turbo daadwerkelijk op stoom komt eist de Civic al je aandacht op. Als je je concentreert is het een machtig wapen, maar elk moment van onachtzaamheid wordt afgestraft. Misschien dat een Mégane RS nog net iets gewilliger reageert bij wisselende gas-input, fractioneel beter te corrigeren is als je op het randje van grip en tractie rijdt, maar vast staat dat dit één van de meest indrukwekkende voorwielaandrijvers van het moment is. Zelf zegt Honda dat dat nog meer geldt voor de +R-modus. Dan neemt de mate van stuurbekrachtiging af, de gasrespons wordt feller, het ESP-systeem grijpt later in en de adaptieve dempers worden straffer. Die gasprespons en dat lossere ESP zijn fijn, maar die hardere dempers maken dat elk kuiltje de auto in beweging brengt. Helaas kun je er niet voor kiezen om slechts drie van de vier zaken in +R-stand te zetten.

Minpunten

Nu we toch bezig zijn: er zijn nog wel een paar kleine minpunten, al zou je ze door de storm van geweld die de snelle Civic op je loslaat bijna over het hoofd zien. Het turbogat scharen we onder het kopje karakter, maar de doordringende brom die de motor produceert wordt op den duur irritant. Geen soundengineering, maar de soundtrack is niet inspirerend genoeg om zo nadrukkelijk aanwezig te zijn. Verder hadden de stoelen net iets verder naar beneden moeten kunnen, al ondersteunen ze fantastisch, en zitten rem- en gaspedaal iets te ver uit elkaar om heel-and-toe makkelijk toe te kunnen passen. En het interieur is een beetje een rommeltje met al die schermen. Kleine zaken, maar voor € 44.390 mag je kritisch zijn. Een Leon Cupra of Mégane RS is aanzienlijk goedkoper. Bovendien is de Leon meer allround en de Mégane speelser. Maar wat zou het. Dit is een Type R, en dus in alle opzichten extreem. Wat een aanwinst voor het segment.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
Honda Honda Civic

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 2.0 Type R | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | Sportstoelen | Nr. R-01254 | APK tot 14-11-2022!

    Honda Civic 2.0 Type R | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | Sportstoelen | Nr. R-01254 | APK tot 14-11-2022!

    • 2008
    • 154.873 km

    € 10.945

    Honda Civic 1.0T Black Edition Aut. | Leer | Illumination pack | Stoelverwarming | Ad. cruise control | Navigatie | BINNENKORT VERWACHT

    Honda Civic 1.0T Black Edition Aut. | Leer | Illumination pack | Stoelverwarming | Ad. cruise control | Navigatie | BINNENKORT VERWACHT

    • 2019
    • 30.000 km

    € 23.900

    Honda Civic 1.8 Sport 5D - Xenon - Lichtmetaal - Mistlampen - Youngtimer

    Honda Civic 1.8 Sport 5D - Xenon - Lichtmetaal - Mistlampen - Youngtimer

    • 2006
    • 213.250 km

    € 4.850

Meer Honda Civic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic (e:HEV hybride voor Europa op p. 2)

    85
    • 18 april 2022

Lezersreacties (124) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Volkswagen GTI Clubsport - Seat Leon Cupra - Honda Civic Type-R

Volkswagen GTI Clubsport - Seat Leon Cupra - Honda Civic Type-R

Het oppoken van de Golf GTI is in een volgende fase beland. Met de Clubsport schiet de snelle...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    7
    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    3
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    2
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i City (1998)

    Honda Civic 1.4i City (1998)

    2
    • 22 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    26
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    12
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    2
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Honda Civic - Occasion Aankoopadvies

Honda Civic - Occasion Aankoopadvies

243

De Honda Civic van de negende generatie is een typische Honda. Technisch is hij onfeilbaar....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    159
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    De 10 belangrijkste sportieve auto’s van 2022

    De 10 belangrijkste sportieve auto’s van...

    32
    • 1 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    7
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    28
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    49
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    36
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden