Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

Eeuwige leider

Ford F-150
AutoWeek 2 2021
AutoWeek 2 2021

Je leest het in AutoWeek 2 2021

Op de thuismarkt brengt Ford in een goed jaar bijna 900.000 exemplaren van de F-Series pick-up aan de man, maar de Nederlandse importeur brandt de vingers er niet aan vanwege ons meedogenloze belastingklimaat. Onlangs presenteerde Ford de inmiddels veertiende generatie van de F-150 en daarom gingen wij met Chief Program Engineer Craig Schmatz in gesprek om het succes van dit typisch Amerikaanse fenomeen te doorgronden.

Vanuit Nederlands perspectief is het bijna niet te bevatten dat de gemiddelde jaarlijkse verkoopcijfers van de F-Series in de Verenigde Staten bijna tweemaal zo hoog zijn als het totaal aantal verkochte auto’s in ons land. “De F-Series is al 43 jaar onafgebroken de best verkochte pick-up in Amerika en al 38 jaar het best verkochte voertuig”, vertelt Craig Schmatz trots. Ook qua marktaandeel doet de Blue Oval het goed, want van de in totaal bijna twee miljoen full-size trucks die vorig jaar in de Verenigde Staten werden gebouwd, nam Ford dus bijna de helft voor zijn rekening, twee keer meer dan elke andere fabrikant. “Wij leveren met de F-Series een bijdrage van 49 miljard dollar aan het bruto nationaal product in de VS en verschaffen direct en indirect aan zeker een miljoen mensen werk. Als de F-Series een zelfstandig bedrijf was, zou het meer omzet genereren dan multinationals als McDonald’s, Nike, Coca-Cola, Visa of Netflix”, verklaart de Chief Program Engineer droogjes.

Wanneer Ford het overigens over de F-Series heeft, bedoelt het niet alleen de F-150, maar ook de F-250, F-350 en F-450 Super Duty-modellen. Die zijn groter en zwaarder en vallen in hogere categorieën wat betreft laadvermogen en aanhangergewicht, met een maximum tot wel 15 ton. Je zou kunnen stellen dat Ford zich met de F-150 vooral op particulieren en kleine ondernemers richt en met de Super Duty meer op professionals die vooral zwaar werk verrichten.

BANG & OLUFSEN

De verscheidenheid en variatiemogelijkheden bij de F-150 zijn ongekend, met een basismodel dat begint bij bijna 29.000 dollar. Dat loopt op tot de uiterst luxe Limited, die met een vijfpersoons cabine en een waslijst aan opties op bijna 75.000 dollar uitkomt. Dat Ford ook die hogere prijscategorieën zeer serieus neemt, blijkt wanneer Schmatz begint over het audiosysteem met maar liefst 18 speakers. “Bang & Olufsen was al betrokken bij de ontwikkelingsfase van de nieuwe F-150 op het moment dat wij nog met de kleimodellen bezig waren. Infotainment is in dit segment niet alleen veel belangrijker geworden, maar wij willen ook onze voorsprong op dat gebied vasthouden”, aldus Schmatz. Het niveau van comfort en luxe dat deze trucks inmiddels hebben bereikt, is indrukwekkend en volledig gericht op de wensen van de doelgroep.

“Een belangrijk aspect is dat de klanten hun wensen kenbaar maken aan ons en dat wij vervolgens die wensen inwilligen”, legt Schmatz uit. “We hebben veel direct contact met onze klanten en bespreken dan wat zij graag veranderd of toegevoegd zouden willen hebben. Dan voeren wij die aanpassingen door en gaan dan opnieuw in overleg om te controleren of het ook aan hun wensen voldoet. Op die manier kwamen we er bijvoorbeeld achter dat in de middenconsole het beeldscherm bovenaan moest, de schakelaars daaronder en de opbergruimte helemaal onderaan.”

RAPTOR

Voor de inmiddels veertiende generatie van de F-150 maakt Ford gebruik van een volledig nieuw stalen chassis en wederom van een aluminium body, die ook volledig nieuw is. Op motorengebied levert Ford een bekend maar verbeterd aanbod, bestaande uit een 3,3-liter V6 met 294 pk, een 5,0-liter V8 met 406 pk, een 2,7-liter V6 twin-turbo met 330 pk, een 3,5-liter V6twin-turbo met 406 pk en een 254 pk sterke 3.0 V6 turbodiesel. Schmatz en zijn team zijn echter vooral trots op een primeur in zowel de F-150 als het pick-upsegment. “In de nieuwe 3.5 PowerBoost Hybrid wordt de V6 bijgestaan door een 35 kW elektromotor en dat zorgt voor het hoogste vermogen en koppel binnen het F-150-aanbod, met 436 pk en 773 Nm. De Hybrid kan tot bijna zes ton trekken en heeft een actieradius van ruim 1.100 kilometer. Het accupakket is aan het chassis bevestigd en neemt dus geen enkele laadof interieurruimte in beslag.”

EXPORTEREN

Dat er ‘op termijn’ (lees: 2022) ook een volledig elektrische variant komt, is inmiddels geen geheim meer en dat moet volgens Ford dan de krachtigste F-150 zijn. Wanneer in het video-interview vragen of dat ook een geschikte mogelijkheid kan zijn om de F-150 naar Europa te exporteren, kijkt Schmatz naar marketingmanager Brian Bell. Maar die wuift de vraag weg met de opmerking: “Daar is dit vraaggesprek niet voor bedoeld.”

Een antwoord van gelijke strekking krijgen we wanneer we naar het vermogen van de toekomstige Raptor informeren, nu Ram de beresterke TRX met 717 pk heeft gepresenteerd. Op het grootste en spectaculairste nieuws moeten Amerikaanse klanten voorlopig dus nog wachten, maar één ding is duidelijk: het pickup-segment dendert in de Verenigde Staten op volle vaart door en Ford laat zich door niets of niemand van de troon stoten. Zelfs niet door een totaal uit de hand gelopen politieke situatie of een pandemie die angstaanjagend om zich heen grijpt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.