Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden

Wat een remweg!

Skoda Kodiaq iV duurtester

In verband met de trip naar de sneeuw stond onze Skoda Kodiaq iV nog altijd op winterbanden. Dat dit bij de stijgende temperaturen in Nederland niet het beste idee is, blijkt wel als we de remweg eens meten. Het maakt de plug-in hybride duurtest-Kodiaq zelfs overstuur.

Het verhaal dat winterbanden bij lage temperatuur per definitie beter zouden zijn dan zomerbanden kan niet vaak genoeg worden ontkracht. Het is een mythe. Hoewel winterbanden op sneeuw en ijs een noodzaak zijn, is het op asfalt in de meeste omstandigheden veiliger om op (goed) zomerrubber te rijden, zelfs als het koud is.

Skoda Kodiaq iV duurtester

De Skoda Kodiaq rolt nu op Hankook Ventus S1 Evo 2-banden

Ruim tien meter extra lange remweg op winterbanden!

Als de temperaturen stijgen, wordt door blijven rijden op de winterbanden al snel ronduit gevaarlijk. Om dat nog maar eens aan te tonen, pakken we op een mooie lentedag onze Skoda Kodiaq-duurtester mee. Die staat in verband met een recente trip naar de wintersport nog op winterbanden, terwijl de thermometer inmiddels elf graden aangeeft en het asfalt mooi droog is. Als we onze standaard remwegmeting van 100 km/h tot stilstand doen, denken we in eerste instantie dat de apparatuur hapert: 46,88 meter om tot stilstand te komen! Zelfs vanaf 50 km/h heeft de Kodiaq 12,16 meter nodig. Als we de meting herhalen, krijgen we echter een vergelijkbaar resultaat. Voor de referentie: op droog asfalt is 40 meter de bovengrens van het acceptabele. Meten we na de bandenwissel onder vergelijkbare omstandigheden nog eens, dan zakken de waarden naar 36,72 en 9,68 meter. Met andere woorden: zou je bij een noodstop op zomerbanden net op tijd stilstaan, dan ga je er op winterrubber dus net zo hard in als je ziet bij de Euro NCAP-testen. Voor wie graag nog eens zijn innerlijke crashtestdummy wilde leren kennen.

Skoda Kodiaq iV duurtester

Instrumentarium verandert in kerstboom

Kennelijk is de auto zelf er ook nogal van onder de indruk. Niet lang nadat we de test hebben uitgevoerd, begint na het starten opeens de hele kerstboom in het instrumentarium te branden. Er zitten diverse foutcodes in de auto en hoewel de Kodiaq normaal lijkt te functioneren, horen we wel aanhoudend een pomp lopen. Het stationaire elektriciteitsverbruik ligt op 1,5 kWh per uur, drie keer de normale waarde.

Skoda Kodiaq iV duurtester

Uiteraard nemen we contact op met de importeur, maar een dag nadat de storing optrad, is deze net zo snel weer verdwenen. De importeur vindt ook nergens iets in de computer. Raadselachtig. Maar goed, we rijden nu wel op beter rubber, dus hopelijk gaat het vanaf hier de goede kant op. Dat geldt zeker voor de afstand die we elektrisch kunnen afleggen: die zit nu het echt lente is boven de 100 kilometer, met 110 kilometer als positieve uitschieter. Dat is redelijk dicht bij de fabrieksopgave van 123 kilometer op een acculading volgens WLTP.

Skoda Kodiaq iV duurtester

Skoda Kodiaq iV duurtester

Skoda Kodiaq iV in cijfers

Beginstand 3.828

Tussenstand 11.594

Gereden kilometers 7.766 km

Getankte liters 388 l

Gemiddeld verbruik inclusief stekkeren 5,0 l/100 km (1:20,0)

Brandstofkosten (excl. stroomkosten) €795,56

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Skoda
Model Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 47.420

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.758 mm / 1.864 mm / 1.678 mm
Wielbasis 2.791 mm
Massa leeg 1.916 kg
Laadvermogen 516 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s
Brandstofverbruik 0,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 9 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum