Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Wat een remweg!
In verband met de trip naar de sneeuw stond onze Skoda Kodiaq iV nog altijd op winterbanden. Dat dit bij de stijgende temperaturen in Nederland niet het beste idee is, blijkt wel als we de remweg eens meten. Het maakt de plug-in hybride duurtest-Kodiaq zelfs overstuur.
Het verhaal dat winterbanden bij lage temperatuur per definitie beter zouden zijn dan zomerbanden kan niet vaak genoeg worden ontkracht. Het is een mythe. Hoewel winterbanden op sneeuw en ijs een noodzaak zijn, is het op asfalt in de meeste omstandigheden veiliger om op (goed) zomerrubber te rijden, zelfs als het koud is.

De Skoda Kodiaq rolt nu op Hankook Ventus S1 Evo 2-banden
Ruim tien meter extra lange remweg op winterbanden!
Als de temperaturen stijgen, wordt door blijven rijden op de winterbanden al snel ronduit gevaarlijk. Om dat nog maar eens aan te tonen, pakken we op een mooie lentedag onze Skoda Kodiaq-duurtester mee. Die staat in verband met een recente trip naar de wintersport nog op winterbanden, terwijl de thermometer inmiddels elf graden aangeeft en het asfalt mooi droog is. Als we onze standaard remwegmeting van 100 km/h tot stilstand doen, denken we in eerste instantie dat de apparatuur hapert: 46,88 meter om tot stilstand te komen! Zelfs vanaf 50 km/h heeft de Kodiaq 12,16 meter nodig. Als we de meting herhalen, krijgen we echter een vergelijkbaar resultaat. Voor de referentie: op droog asfalt is 40 meter de bovengrens van het acceptabele. Meten we na de bandenwissel onder vergelijkbare omstandigheden nog eens, dan zakken de waarden naar 36,72 en 9,68 meter. Met andere woorden: zou je bij een noodstop op zomerbanden net op tijd stilstaan, dan ga je er op winterrubber dus net zo hard in als je ziet bij de Euro NCAP-testen. Voor wie graag nog eens zijn innerlijke crashtestdummy wilde leren kennen.
Instrumentarium verandert in kerstboom
Kennelijk is de auto zelf er ook nogal van onder de indruk. Niet lang nadat we de test hebben uitgevoerd, begint na het starten opeens de hele kerstboom in het instrumentarium te branden. Er zitten diverse foutcodes in de auto en hoewel de Kodiaq normaal lijkt te functioneren, horen we wel aanhoudend een pomp lopen. Het stationaire elektriciteitsverbruik ligt op 1,5 kWh per uur, drie keer de normale waarde.
Uiteraard nemen we contact op met de importeur, maar een dag nadat de storing optrad, is deze net zo snel weer verdwenen. De importeur vindt ook nergens iets in de computer. Raadselachtig. Maar goed, we rijden nu wel op beter rubber, dus hopelijk gaat het vanaf hier de goede kant op. Dat geldt zeker voor de afstand die we elektrisch kunnen afleggen: die zit nu het echt lente is boven de 100 kilometer, met 110 kilometer als positieve uitschieter. Dat is redelijk dicht bij de fabrieksopgave van 123 kilometer op een acculading volgens WLTP.
Skoda Kodiaq iV in cijfers
Beginstand 3.828
Tussenstand 11.594
Gereden kilometers 7.766 km
Getankte liters 388 l
Gemiddeld verbruik inclusief stekkeren 5,0 l/100 km (1:20,0)
Brandstofkosten (excl. stroomkosten) €795,56
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.420 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 26 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.758 mm / 1.864 mm / 1.678 mm |
Wielbasis | 2.791 mm |
Massa leeg | 1.916 kg |
Laadvermogen | 516 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s |
Brandstofverbruik | 0,4 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 9 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 204pk TSI PHEV Sportline Business Meerdere kleuren beschikbaar! | Trehaak wegzwenkbaar | Uit voorraad leverbaar
- 2025
- 1.500 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI MHEV Sportline Business 7p 150PK DSG Matrix led, trekhaak, Canton sound, verwarmbare voorruit, panoramadak, elektrische voorstoelen, keyless, derde zitrij, 20" lichtmetaal
- 2025
- 1.060 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI MHEV Sportline Business 150PK DSG Matrix led, trekhaak, verwarmbare voorruit, panoramadak, elektrische voorstoelen, keyless, derde zitrij, 20" lichtmetaal
- 2025
- 1.063 km
Lees ook
Roadtrip Skoda Kodiaq: inladen, maar ook snelladen?
Skoda Kodiaq vs. Peugeot 5008 - Bakens van hoop in een MPV-loze markt
De Skoda Kodiaq en Skoda Superb Combi zijn even duur, maar dit zijn de verschillen – Back to Basic
Test: Skoda Kodiaq – onverslaanbaar ruimteaanbod
Zo komt de Opel Mokka uit de 100.000-kilometertest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.