Maakt de Toyota C-HR Plug-in Hybrid onze duurtest nog fijner?

2.0 Hybrid eruit, 2.0 Plug-in Hybrid erin

104 reacties

Video

Voor de Toyota C-HR 2.0 Hybrid zit de duurtestperiode erop. We ruilen hem om voor de C-HR met de plug-in hybride aandrijflijn. Die heeft dezelfde benzinemotor, maar is gekoppeld aan een krachtiger elektromotor en een groter accupakket dat je via de stekker kunt opladen. Daarmee moeten we veel elektrische kilometers kunnen afleggen.

Eerst zullen we nog even terugblikken op de ‘gewone’ 2.0 Hybrid. Die heeft de krachtigste HEV-aandrijflijn (Hybrid Electric Vehicle) die je in de C-HR kunt krijgen. Hij levert 197 pk, de nieuwe PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) in de duurtestvloot komt tot 223 pk. Over het vermogen en de trekkracht hebben we geen moment geklaagd. De C-HR komt erg vlot van zijn plek. De vijfde generatie hybride-aandrijving van Toyota is het product van ruim 25 jaar ervaring met dit principe en dat merk je dan weer als je de vorige generatie C-HR met de ‘oude’ vierde generatie 2.0 Hybrid vergelijkt. De overgang van elektrisch rijden naar aandrijving via de verbrandingsmotor gaat nog weer even soepeler.

Opvallend: met de C-HR 2.0 Hybrid reden we nog zuiniger dan met de Corolla Cross 2.0 Hybrid die we ruim een jaar geleden in de vloot hadden. Gemiddeld ruim 1 op 20 is echt heel netjes voor een auto die veel verschillende bestuurders heeft gehad en die ook over de Alpen werd gestuurd. Om de vergelijking C-HR-Corolla Cross te maken, hebben we er in de duurtestperiode de wat serieuzer ogende broer bijgehaald. De C-HR is een veel dynamischer auto en dat past natuurlijk ook bij zijn uiterlijk. De Corolla Cross is een goedmoedige lobbes, die fijn in de omgang is. Je hebt door de normale vormgeving veel meer zicht rondom. In de C-HR moet je bij het afslaan erg uitkijken dat er geen fietsers in de dode hoek verdwijnen.

GR Sport opzichtiger

Dat uiterlijk van de C-HR kan dus nog een tikkeltje opzichtiger, zoals je aan onze nieuwe GR Sport-versie kunt zien. Dat is ook nog eens een extra weelderig aangeklede Premiere Edition, waardoor hij op 20-inch wielen staat, maar voor het verschil zorgt vooral die tweekleurige lak. Die accentueert de scherpe lijn nog wat meer. De GR Sport heeft bovendien een andere voorbumper. Het blijft niet bij uiterlijk vertoon, want staat er GR Sport op een Toyota, dan krijg je een extra feestelijk rijdende auto. Die is lichtvoetiger en de auto lijkt er meer plezier in te krijgen als je met hem gaat gooien en smijten. De Frequency Selective-dempers doen hun ding. De bredere banden van een ander merk, Continental PremiumContacts in plaats van Falken Ziexs, maken wel meer rolgeluid. Daardoor ervaar je in het interieur nog meer van het rijden dan in de rode duurtester. Als je rustig rijdt, merk je nog altijd dat het een GR Sport is door de andere tellers en aan de stiksels op de portieren en in het stuur.

66 kilometer gehaald op acculading

De plug-in hybride aandrijflijn is dezelfde als die in de nieuwste Toyota Prius. Als je het 13,6 kWh-accupakket oplaadt, zou hij volgens de fabrieksopgave 66 kilometer ver moeten komen. Dat is al meerdere keren gelukt in de eerste week, waarin de temperaturen ver boven de 20 graden lagen. Het beste resultaat tot nu: 68 kilometer, maar daar zitten geen snelwegkilometers met 130 kilometer per uur bij. Het zijn vooral de stadskilometers en het fileverkeer die dat mooie resultaat opleverden.

De 120 kW elektromotor heeft veel kracht en dat maakt hem ook elektrisch voldoende vlot. Nog een fijne eigenschap: ga je erg enthousiast op het pedaal staan, dan springt de benzinemotor niet bij, zodat je ook in dat geval geheel elektrisch blijft rijden. We moeten voor de mogelijkheid om meer elektrische kilometers af te leggen wel bagageruimte inleveren.

Ons uitgangspunt bij een duurtest met een plug-in hybride is zoveel mogelijk op te laden. Als de auto wordt meegenomen in een vergelijkende test splitsen we het verbruik op in een brandstofdeel en een stroomgedeelte. Qua prestaties gaan we er nog wat op vooruit, want de sprint van 0 naar 100 km/h zou nu in 7,4 tellen moeten kunnen; met de stekkerloze 2.0 Hybrid duurde dat een halve tel langer. Een verhaal dat nog op de planning staat, is de vergelijking met de Toyota Prius. Die heeft dezelfde plug-in hybride aandrijflijn en we willen vooral weten hoe de C-HR aanvoelt naast zijn lagere broer. De door ons ingezette C-HR 2.0 Plug-in Hybrid ging al voor de afgelopen zomer doorgevoerde prijsverlaging op kenteken. Inmiddels rijd je de auto in exact dezelfde uitvoering voor € 51.695. De C-HR die we hebben ingeleverd, kostte ongeveer 43.000 euro, maar dat was ook voordat er met de prijzen werd gespeeld.

Toyota C-HR 2.0 Hybrid in cijfers

Beginstand 1.025
Eindstand 13.890
Gereden kilometers 12.865
Getankte liters 635,33
Gemiddeld verbruik 4,9 l/100 km (1:20,2)
Brandstofkosten 1.291,12

Signalement

Merk Toyota
Model C-HR Plug-in Hybrid 220 GR Sport Première Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.590

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 164 kW / 223 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.400 tpm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.362 mm / 1.832 mm / 1.564 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.635 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 725 kg / 725 kg
Banden245/40R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s
Brandstofverbruik 0,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 20 g/km

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (104) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum