Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank
De boodschappenkar
19 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue krijgt af fabriek een magere 75 pk. Een beetje chiptuning doet wonderen.
Vroeger zeiden we dat je maar beter niet aan de techniek van een auto kon komen. “Want als het beter kon, hadden ze dat in de fabriek wel gedaan.” Vandaag de dag gaat die vlieger echter niet meer op. Fabrieksafstellingen hebben alles te maken met emissies en dat levert vaak auto’s op die “door een rietje ademen”, zoals Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing dat zegt. Zoals de Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue met zijn magere 75 pk af fabriek. Joey Halley investeerde kort na aanschaf bij de bekende tuner Rica 526,35 euro in chiptuning en dat leverde hem een veel vrijer ademende en snellere bus op.
STAGE 5
“Ik heb deze Ford nu enkele maanden. Hij doet dienst bij ons verhuisbedrijf, het is zo’n beetje de boodschappenkar. Het leek mij aardig om hem te laten chiptunen; ik ben benieuwd of hij nu doet wat Rica belooft. De opgave na de tuning is 155 pk en 335 Nm; het is een stage 5-tuning. De turbo is dus nog origineel.” Mind you: dat is een verdubbeling van het vermogen. Ghisbert vertelt het aloude verhaal: “Tegenwoordig gaat het vermogen van auto’s ver over de 100 pk per
liter. Als je bedenkt dat deze bus standaard 75 pk heeft, dan weet je dat er nog veel meer in moet zitten. Dat is niet zo ingewikkeld.” Dat de tuning wel erg goed is geslaagd, blijkt al vlug: geen 155 pk, want deze op het oog zo doodnormale bestelauto perst maar liefst 166 pk uit zijn 1,5-liter dieseltje. Vergeleken met de oorspronkelijke 75 pk is dat een beste vooruitgang. Wel wil Joey nog weten wat de oorzaak is van de dip in de acceleratie die hij onderweg voelt. Ghisbert: “Dat noemen we een tussendip. Dan is hij iets aan het afregelen, maar het zal heel veel moeite kosten om dat eruit te programmeren. Ik zou gewoon genoegen nemen met hoe hij nu is.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.