Ford Sierra 2.0i S (1986) – de vlotste ‘gewone’ Sierra is ook leuk
Geen XR4i of RS Cosworth maar gewoon S
Vier decennia na de komst van de revolutionaire Ford Sierra spreken vooral de XR4i en de Cosworth tot de verbeelding, maar een Sierra was er ook als S. Dat was een wat sportiever aangeklede Sierra, maar dan zonder de enorme vleugels achterop van de echt heftige versies en heel wat minder vermogen. Toch leuk om eens met zo’n 2.0i S uit 1986 op pad te gaan.
Bij zijn introductie in 1982 was de Ford Sierra echt een hypermoderne auto. De verstokte Taunus-rijder wist niet wat hij zag. Het ontwerp ontstond onder leiding van Uwe Bahnsen, die ongeveer zijn hele werkzame bestaan bij Ford actief was. Best bijzonder als je je bedenkt dat deze man eind jaren 50 de Taunus P3 ontwierp, in de jaren 70 onder meer de Fiesta en de Granada en in de jaren 80 de Sierra en de eerste Scorpio. Iemand die de tijdgeest goed verstond. Toch gaat er onder de gladde koets van de Sierra (Cw 0,34) verouderde techniek schuil. De motoren, die de achterwielen aandrijven, werden namelijk vrijwel ongewijzigd uit de Taunus overgenomen, met aan de basis een schamele 1.3. Het interieur was voor die tijd vrij revolutionair, met een naar de bestuurder gerichte middenconsole en direct onder handbereik geplaatste knoppen en schakelaars. Wij gaan de weg op met een exemplaar uit 1986, dat een iets andere neus heeft dan de eerste serie. Hij heeft grotere koplampen, daartussen zit geen grille. Wat deze Sierra extra interessant maakt, is de uitvoering: het is een S. Het onderste deel van de flanken is zwart met daarboven een rode bies, op de achterklep zit een bescheiden spoiler en de stalen wielen zijn voorzien van wieldoppen die in eerste instantie op lichtmetalen wielen lijken. Een schuif-kanteldak maakt de feestvreugde alleen maar groter.
Het interieur is voorzien van een soort sportstoelen en een mooi driespaaks stuur. Opmerkelijk is de grote hoeveelheid opbergvakjes in en rond het dashboard, zeker in vergelijking met de auto’s van nu. Onder de motorkap snort de bekende OHV van Ford, maar dan wel voorzien van injectie. Daardoor loopt hij een stuk mooier dan de carburateurversie en de reacties op het gaspedaal zijn prima. Eigenlijk is er maar weinig mis met zo’n oude achtkleps 2,0-litermotor. Hij klinkt goed, pakt lekker op en biedt goede prestaties. Het rijgedrag is daarentegen minder sportief, zij het wel weer een stuk strakker dan een Taunus. De bak schakelt prettig, de besturing is wat wollig en de achterwielaandrijver houdt weliswaar goed zijn grip, maar helt wel flink over. Maar wat is het inmiddels een zeldzame verschijning, zo’n Sierra! Met slechts 133.000 op de klok is deze 2.0i S nog heerlijk fris.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Sierra 2.0i S |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.373 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V4 |
Cilinderinhoud | 1.993 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.420 mm / 1.670 mm / 1.362 mm |
Wielbasis | 2.608 mm |
Massa leeg | 1.095 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 470 kg |
Banden | 195/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Ford Sierra 40 jaar: het verhaal achter 'Project Toni'
Waarom de Ford Sierra voor Taunus-rijders schrikken was
Ford Sierra XR8: XR4i met Mustang-V8
Dit waren de smaakmakers van 1982: Citroën BX vs. Ford Sierra
Duitse Ford Sierra met V6 zoekt handige Nederlander - Liefhebber Gezocht
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.