Ford Puma ST (2020) - Test
Puma doet een hulkje
52 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nee, dit is geen uit Artis ontsnapte exotische kruising tussen een gif- en een brulkikker. Het is de Ford Puma ST in de kleur mean green. De heftige Fiesta ST vertaald naar de cross-over Puma. Het is ook de eerste Ford suv-achtige die de volledige ST-behandeling heeft ondergaan. We zoeken uit hoe dat uitpakt voor de Puma ST.
Ford of Europe heeft lange tijd de boot afgehouden om een echte STbadge op een cross-over te plakken. Afgezwakte ST-Lines waren er al wel van de Kuga, de Edge en zelfs de grote Explorer, maar nog geen echte Sport Technologiesvariant. Daar komt nu verandering in met de Puma ST, die leentjebuur speelt bij de gelijknamige Fiesta om een redelijk uniek recept in het B-segment te kunnen bieden.
De laatste keer dat wij keken, waren de compacte cross-overs met een 200 pk sterke driecilinder namelijk niet zo dik gezaaid, laat staan met een mechanisch sperdifferentieel en specifiek ontwikkelde Michelins om die pk’s kundig aan de grond te krijgen. Half werk hebben de ingenieurs uit het Belgische Lommel dus zeker niet geleverd.
Sterker nog, ze hebben de ingrediënten van de Fiesta ST niet één op één overgenomen, hoewel beide auto’s op hetzelfde platform staan. Omdat de Puma iets forser en vooral hoger is, kwamen er specifieke ophangingsdelen aan te pas. De frequentiegevoelige Hitachi-schokdempers met dubbele buis werden herzien en de torsieas achter met 40 procent verstevigd om het hogere zwaartepunt te compenseren.
CIRCUITMODUS
De remmen zijn verbeterd, met grotere schijven en een getunede rembekrachtiger die meer gevoel en moduleerbaarheid biedt. De EPAS-stuurinrichting is bijna 25 procent directer dan die van de gewone Puma, terwijl de mate van bekrachtiging met de geselecteerde rijmodus verandert.
In de beste ST-traditie krijgt de Puma er een sportstand en zelfs een circuitmodus bij. In Sport gaat de vlinderklep in de uitlaat open en mogen de twee pijpen al af en toe ploffen, in Track gaan de rijhulpsystemen in slaapstand en neemt de stuurweerstand toe. Helemaal bijzonder is dat deze ST ook een eco-modus heeft, maar daar gaan we vandaag niet over uitweiden. Wel over het feit dat al die aanpassingen niet resulteren in een zo compromisloos pakket als de Fiesta ST. De scherpe randjes zijn van de gelijknamige Puma afgevijld, om meer dagelijkse bruikbaarheid te bewerkstelligen. Zo is de demping nog steeds sportief, maar niet meer ondraaglijk stug. Ook de terugkeerneiging van het stuur is wat afgezwakt, om normale ritten gemakkelijker te maken. Het compromis tussen bruikbaarheid en sportiviteit is met andere woorden beter voor elkaar dan in de sportiefste Fiesta, die bij dagelijks gebruik erg nerveus kan overkomen.
Toch hoeft de Puma tot 100 km/h maar twee tienden toe te geven op zijn kleinere broertje, al weegt hij bijna 100 kg extra. Om de klassieke sprint in 6,7 seconden te volbrengen, moet je wel het Performance-pakket aan boord hebben. Dat voegt niet alleen een mechanisch sperdifferentieel van Quaife toe, maar ook een lanceerhulp en de mogelijkheid om zonder gas los te laten op te schakelen met de puike handbak.
OVERTUIGEND
In zijn standaardmodus voelt de Puma ST iets gedweeër aan, maar nog potent genoeg om meer dan vlot door het verkeer te laveren. De geblazen 1.5-driecilinder pikt namelijk ook hier overtuigend op vanaf lage toerentallen en blijft levendig totdat de begrenzer in zicht komt. Reken wel op een gemiddeld verbruik van zo’n 7 à 8 liter per 100 km bij normaal gebruik en ongeveer 10 liter met het mes tussen de tanden.
Of de Puma ST door de mand valt als er bochten aan te pas komen? Integendeel. Dankzij de snellere stuurafstelling reageert de voortrein ook hier snel, terwijl de carrosseriebewegingen goed onder controle blijven. Sportstoelen van Recaro houden je netjes op je plek, al is de pasvorm net te klein voor grote of gezette mensen. De sperwerking bij wegaccelereren is minder uitgesproken, omdat Torque Vectoring Control het vermogen in de meeste rijmodi afknijpt voordat de voorbanden zich echt ingraven. Enkel in de circuitmodus voel je het effect van het sper, maar Ford raadt duidelijk af om die setting op de openbare weg te gebruiken. Onze testwagen stond bovendien op winterbanden in plaats van de specifiek ontwikkelde Pilot Sport 4S’en, wat het effect van de tractiehulp verder camoufleert.
Desalniettemin slaat de Puma ST zeker geen modderfiguur, tenzij je voor de opzichtige Mean Green-lakkleur gaat. Die dicht de sportieve cross-over namelijk iets te veel prestaties toe, terwijl een Mondeo ST220 van 20 jaar geleden precies even snel is in rechte lijn. Dat zulke prestaties vandaag mogelijk zijn met half zoveel cilinders en een opgehoogd koetswerk noemen we dan vooruitgang. Belangrijker is dat Ford zijn Performance-klanten weer een extra optie geeft, die meteen aantoont dat SUV’s niet de nagel aan de doodskist van de ST-afdeling hoeven te zijn. sterker nog, de eerste cross-overtelg is een prettige alleskunner geworden die bewijst dat er meer magie in de Puma zit dan de reguliere versies tot nog toe hebben getoond. Aan de liefhebbers om te beslissen of ze die spreidstand € 40.725 waard vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Geslaagde transformatie
- +Dagelijkse bruikbaarheid
- -Verbruik bij sportieve rijstijl
- -Marktpotentieel?
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.170 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.496 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.266 mm / 1.805 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.588 mm |
Massa leeg | 1.258 kg |
Laadvermogen | 557 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 675 kg |
Banden | 225/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 155 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Puma
Had je deze auto's al gezien?

Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X | Driver Assistance | Winter Pack | Fantastic Red | Panoramadak
- 2023
- 20.546 km

Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X 200PK | Performance Pack | Elek. Achterklep | Driv. Pack | Mean Green |
- 2023
- 21.616 km

Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X B&O|Keyl|Cam|Stuurvrw|Lane|VOL!
- 2020
- 83.920 km
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.