Ford Mondeo Wagon 2.0i Ghia (1998)

Wereldse wagon

Ford Mondeo 2.0 Ghia Wagon
De Ford Mondeo, kreeg eind 1996 een nieuwe neus en kont. Daarmee veranderde hij in een klap van 'gewoontjes' in opmerkelijk. In deze test bekijken we hoe de sympathiek geprijsde wagon zich gedraagt.

De Mondeo 2000 Ghia Wagon is niet de krachtigst gemotoriseerde versie van het type, maar met wat hij onder de kap heeft, kan hij aardig voor de dag komen. Voor de aandrijving zorgt een tweeliter zestienklepper van 1988 cc. Deze is goed voor een vermogen van 96 kW/130 pk bij 5700 toeren per minuut en een koppel van 176 Nm bij 3700 tpm. Daarmee moet hij op één kilometer na 200 kunnen lopen. 'Op papier' trekt de Ford in 9,6 tellen van 0-100 km/h. De eigen meting bleef met 10,3 s daarbij achter. Voor de tussenacceleratie (80-120) had hij in de vierde en vijfde versnelling 10,3 en 17,2 s nodig. Reden we 100 km/h constant, dan ging de wijzer van de decibelmeter naar 66,5. Bij een tempo van 120 lazen we het getal 71 af. Met de geluidsisolatie in het interieur is het dus wel in orde.
Van het begin af aan heeft de Ford Mondeo zich onderscheiden door z'n bovengemiddelde rijeigenschappen. Die zijn gelukkig gebleven. Voor de Wagon, met z'n aangepaste - ruimtebesparende - achterwielophanging geldt dat net zo goed als voor sedan en de hatchback. Vertrouwenwekkend zeker en stabiel ligt de Ford op de weg. Ook in bochten - omdat de wagen heel lang neutraal blijft kunnen die met hoge snelheden genomen worden. Vering en demping zijn stevig, maar niet hard afgestemd. Er zit genoeg 'speling' in om de Mondeo onder verreweg de meeste omstandigheden een comfortabel vervoermiddel te laten zijn. Alleen echt slechte bestrating kan het de wagen moeilijk maken. En dan merken de inzittenden ook wel dat het onderstel veel werk moet verzetten.
Ook de bestuurder moet een beetje 'werken'. Bij Ford weten ze namelijk heel goed dat Europese chauffeurs niet van een lichte besturing houden. Dus is ervoor gezorgd dat de bekrachtiging zich op de achtergrond houdt. Hij stelt zich zelfs zo bescheiden op dat een Mondeo-chauffeur wat meer spierkracht moet gebruiken dan veel van z'n collega-automobilisten. Bij het schakelen wordt het hem echter weer makkelijk gemaakt. Dat is te danken aan de nieuwe kabelbediening die de bewegingen van de pook licht en keurig exact naar de bak overbrengt.
De vernieuwingen die de Ford Mondeo eind '96 onderging, betroffen vooral het uiterlijk. Binnen veranderde er weinig. Zo hebben dashboard en instrumentenpaneel hun vertrouwde vorm, die onmiskenbaar de Ford-signatuur draagt. Rechts vinden we een verzonken aflegruimte met anti-slipmatje. Da's wel handig. Minder handig is dat de spulletjes die je er neerlegt uit het zicht verdwijnen. Ook op andere plaatsen is opbergruimte te vinden, onder meer in vrij klein uitgevallen portiervakken.

Meer beenruimte
Toen de Mondeo werd geïntroduceerd, viel de ruimte voor de achterpassagiers nogal tegen. Al gauw werd er daarom aan het achtercompartiment gesleuteld. En sinds de modelwijziging is er duidelijk meer beenruimte. Daar zorgen de nieuw ontworpen voorstoelen met uitsparingen in de rugleuningen voor. In de Wagon is, met z'n ver naar achteren doorlopende daklijn, geen gebrek aan hoofdruimte. Mensen op de achterbank hebben drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen tot hun beschikking, evenals drie driepunts gordels en twee bescheiden portiervakken. Een centrale armsteun is standaard.
De Mondeo Wagon is 11,5 cm langer dan de sedan- en hatchback-broers. Uiteraard komen de toegevoegde centimeters ten goede aan de laadvloer en daardoor ook weer aan het laadvolume. Het resultaat is dat de Wagon al heel wat bagage aankan als alleen het gedeelte achter de achterbank en onder het afdekzeil wordt gebruikt. Via een aantal stappen is de ruimte uit te breiden, tot, met beide delen van de achterbank voor-over geklapt, het maximale volume wordt bereikt.
De Wagon in deze vergelijking is getooid met de aanduiding 'Ghia'. Dit staat voor het hoogste uitrustingsniveau. Naast gebruikelijke items als een verstelbaar airbagstuur, tweede airbag en een deelbare achterbank biedt hij daarom luxe in de vorm van elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, elektrisch bedienbare voorportierramen, een elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en wortelnotenhout-effect op het dashboard.
Voor zijn geld biedt de Mondeo 2000 Ghia Wagon naast het opvallende uiterlijk best wat luxe. In combinatie met het uitstekende rijgedrag maakt hem dat tot een prima keus.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo Wagon 2.0i Ghia
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.048

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 131 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 176 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.671 mm / 1.751 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.704 mm
Massa leeg 1.272 kg
Laadvermogen 683 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.450 kg / 695 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 17,2 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 208 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum