Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Focus

Ford Focus ST

Onweersgod

27
Ford Focus ST 2020
Ford Focus ST 2020 interieur dashboard binnenkantFord Focus ST 2020 sportstoelFord Focus ST 2020 launch controlFord Focus ST 2020Ford Focus ST 2020 motorFord Focus ST 2020 kofferbakKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine richtingaanwijzer
  • Marco Gorter
  • Autotest
2 april 2020 om 15:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 45 2019
AutoWeek 45 2019

Je leest het in AutoWeek 45 2019

Zeus, Jupiter, Thor, Indra. De god van het onweer kent vele namen. In 2019 kwam er een bij, de Ford Focus ST. Hij klinkt als de donder, gaat als de bliksem en rijdt bijna goddelijk goed.

Die arme banden. En dat zielige asfalt. Wanneer de Ford Focus ST beide andermaal om de oren mept met 420 stampende newtonmeters, is het moeilijk om geen medelijden te hebben met zowel het rubber onder de auto als het asfalt waarover ze rollen. Of schaatsen natuurlijk, want dat komt met zoveel vermogen geregeld voor. De 2,3-liter vier-cilinder van de nieuwe Ford Focus ST levert zó veel kracht, dat zelfs de combinatie van een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel en 235 millimeter brede Michelins het soms niet meer fatsoenlijk op het asfalt krijgt. Daarin schuilt meteen het grote verschil met de vorige ST, die zijn vermogen slechts zeer incidenteel fatsoenlijk op het asfalt kreeg. In dat opzicht is de nieuwe versie een veel serieuzere hete hatchback geworden.

Hyperdirecte besturing

Op de Focus ST zitten verschillende rij-modi, maar die zijn verder niet los te configureren. Jammer, want gezien de stugheid van het onderstel is het denkbaar dat je het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel op zijn scherpst wilt en de automatische tussengasfunctie van de motor ‘aan’ en de dempers juist niet op de harde stand. Maar dat kan niet en dat is een gemiste kans. Desondanks voel je wel Fords decennialange ervaring met opgefokte hatchbacks terug in de nieuwe ST. Er zit een verzachtend randje in de dempers. Slecht asfalt brengt de ST daardoor minder van zijn stuk en hoewel ook deze auto zich met precisie laat rijden, zit er nog een diepere laag onder. Door de lichte, hyperdirecte besturing en het ontbreken van onderstuur laat de Focus zich namelijk net zo gemakkelijk verleiden tot een uitbrekende achterzijde. Genoeg om de neus vast naar binnen te drukken en die met het gas vast te spijkeren aan de apex. De achterzijde stabiliseert dan, maar blijft door de enorme tractie van de vooras licht en zo lijkt het alsof de ST kan draaien op een Euro-muntstuk. Het chassis is ongekend plooibaar voor een voorwielaandrijver en dat maakt de Ford uitdagend. Met het ESP aan worden dergelijke glijpartijen immers in de kiem gesmoord. De besturing zou net wat meer gevoel mogen bieden, maar ook hier laat de Focus geen noemenswaardige punten liggen. Het hele pakket is enorm uitgebalanceerd en competent en voelt bij vlagen meer als een RS dan een ST.

Beleving

Er is nog een reden dat de letters R en S weleens uit de krochten van je gedachten kruipen, aangezien de 2,3-liter viercilinder in beginsel hetzelfde is als in de uitgaande RS. Hoewel we niet altijd even enthousiast waren over die relatief grote motor, wordt de vierpitter wel steeds beter. Ten opzichte van het RS-blok zijn diverse wijzigingen doorgevoerd, waaronder een gasklep die in Sport-stand open kan blijven staan bij gas loslaten. Dat heeft als voordeel dat de turbo minder opspoeltijd nodig heeft bij hernemingen en dat verbetert de respons. Nog altijd hangt de 2.3 niet vlijmscherp aan het gas, maar het is een duidelijke stap voorwaarts. Wat blijft, is het vrij smalle optimale werkgebied. Pas bij 2.000 toeren zit er echt leven in en tussen de 3.000 en 5.000 omwentelingen doet de motor zijn beste werk, om vervolgens te pieken bij 280 pk. Als gezegd, trekt de motor dan zo hard, dat je gaat vrezen voor de aandrijfassen. Richting toerenbegrenzer zakt het blok echter snel in. Het maakt dat je hem vooral op koppel rijdt. Jammer, gezien de fijn schakelende zesbak. Voor de prestaties maakt het weinig uit. De beleving lijdt er wel wat onder, wat helaas niet helemaal gecompenseerd wordt door het geluid. Aan boord klinkt het bijna als een gekunstelde vijfcilinder, van buiten valt het allemaal nogal tegen.

Ruimte

De Focus biedt ruimte en heeft een goed afgewerkt interieur. Daar komt bij dat de sportstoelen goed zitten en ruim verstelbaar zijn, terwijl het SYNC3-multimediasysteem van deze tijd is. Ford levert zaken als adaptieve cruisecontrol, dodehoeksensor en verkeersbordherkenning, zij het optioneel. Zoals we inmiddels van het merk met het blauwe ovaal gewend zijn, vallen de optieprijzen gelukkig mee. De vanafprijs echter niet, want die ligt op een stevige € 49.160. Dan komt daar het Performance Pack bij en in het geval van onze testauto ook nog onder meer het head-up display, keyless entry, draadloze oplaadmogelijkheid, de genoemde veiligheidssystemen en nog wat zaken. Onder de streep staat dan het bedrag € 54.835 vermeld.

Oordeel

5 sterren

De Focus ST is prijzig, maar spreekt voldoende tot de verbeelding voor een hoog restwaardecijfer. Alle elementen die voor een hot hatch belangrijk zijn, namelijk aandrijflijn, rijeigenschappen en funfactor, zijn op orde bij de Focus. Maar andere zaken die voor een hatchback van belang zijn, zoals ruimte, veiligheid en interieurafwerking, komen er vervolgens nog bij. Dat maakt de Focus ST een hete, maar vooral goede hatchback.

Signalement

Merk Ford
Model Focus 2.3 EcoBoost ST-3
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 52.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.298 cc
Maximaal vermogen 206 kW / 280 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.378 mm / 1.825 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.333 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/35R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 2,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 4,3 s
Brandstofverbruik 10,8 l/100km (fabrieksopgave: 7,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 187 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
Ford Ford Focus

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition (5D/6H)
€ 369
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 412
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus 1.0 Lease Edition, Navigatie

    Ford Focus 1.0 Lease Edition, Navigatie

    • 2018
    • 90.576 km

    € 14.690

    Ford Focus Wagon 1.0 Trend ECC.LMV.NAVI.CRUISE.VERW STOEL

    Ford Focus Wagon 1.0 Trend ECC.LMV.NAVI.CRUISE.VERW STOEL

    • 2018
    • 43.743 km

    € 19.999

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk ST Line Business/LED/HUB/Camera

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk ST Line Business/LED/HUB/Camera

    • 2021
    • 34.102 km

    € 27.745

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    433
    • 15 maart 2022

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Focus - Seat Leon - Toyota Corolla - Triotest

Ford Focus - Seat Leon - Toyota Corolla - Triotest

Met de opkomst van hulpsystemen, lagere maximumsnelheden en rijassistentiesystemen lijkt daadwerkelijk...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line X Business (2022)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBlue 150pk ST Line...

    3
    • 11 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active X Business (2021)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active...

    10
    • 7 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2016)

    Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2016)

    4
    • 30 december 2021
meer reviews
Fiat Tipo Cross – Ford Focus Active - Dubbeltest

Fiat Tipo Cross – Ford Focus Active - Dubbeltest

De Fiat Tipo Cross en de Ford Focus Active zijn in beginsel brave auto’s, maar wel voorzien...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
  • Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    60
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus - Back to Basics

    Ford Focus - Back to Basics

    59
    • 26 februari 2022
  • Nieuws
    Ford blijft schuiven met Focus

    Ford blijft schuiven met Focus

    14
    • 14 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus (2021) - Facelift Friday

    Ford Focus (2021) - Facelift Friday

    36
    • 4 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Ford Focus: alle prijzen

    Vernieuwde Ford Focus: alle prijzen

    87
    • 17 december 2021
  • Reportage
    Op zoek naar een stationwagon voor 5.000 euro

    Op zoek naar een stationwagon voor 5.000...

    69
    • 27 november 2021
Merk
Merk
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    11
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    119
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer elektrisch

    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer...

    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden