Ford Focus (2018 - heden) - Occasion aankoopadvies

Op weg naar de uitgang

38 reacties

Video

Langzaam maar zeker verdrijft de cross-over de traditionele hatchback uit de verkooplijsten. Eén van de slachtoffers is nota bene de Ford Focus. Zelfs dit populaire model krijgt geen opvolger meer. Gelukkig zijn ze nog wel gebruikt te koop. Is een Focus van de vorige lichting een aanrader tweedehands?

De Ford Focus behoort tot de Grote Drie van de Europese wegen. Samen met de Golf en de Astra maakte hij de dienst uit in de verkoopstatistieken. Totdat de SUV en de cross-over het stokje overnemen en de hatchbacks en de stationcars van de troon gingen stoten. Dat blijft zo, want vanaf 2025 concentreert Ford zich louter op SUV’s, cross-overs en verdere elektrificatie. 

Verkopen dalen stevig

In de huidige verkoopstatistieken is de Focus met Europawijd slechts 77.500 verkochte exemplaren in Europa bepaald niet meer de ster van weleer. In de gloriejaren verkocht Ford er een half miljoen van. Kortom, de Focus verliest zijn aantrekkingskracht als nieuwe auto, hoe interessant is hij als occasion? We laten een gebruikte Focus opdraven.

Modelupdate

Onze Focus behoort tot de vierde modelserie -intern C519- verschijnt in 2018 en dat is exact twintig jaar nadat de eerste Focus de Escort moet doen vergeten. In 2020 krijgt het model een update met de mild hybrid versie van de 1.0 EcoBoost. In 2022 neemt Ford nog de moeite een facelift uit te voeren en punt de C-segmenter nog een beetje bij.

Rijplezier en -dynamiek

De Focus onderscheidt zich van zijn concurrenten door het rijplezier dat hij biedt. Geen andere gezinshatchback is zo uitnodigend en dynamisch om te rijden als deze Ford. 

Hij combineert dat met de modernste assistentietechnologie en (touch) infotainment. Dankzij het C2-platform heeft hij een relatief grote wielbasis van 2,7 meter en die extra centimeters komen ten goede van de achterpassagiers, die meer dan voldoende ruimte hebben. De Wagon is zelfs ronduit een slok-op. Het rijplezier is dus voor elkaar en dat geldt ook voor het ruimteaanbod. Dat zijn twee sterke troeven.

Line up van de Ford Focus

Er zijn twee benzinevarianten leverbaar in vier vermogens. De diesel is altijd een viercilinder. Alleen de tamste 1.0 EcoBoost met slechts 100 pk is onder de maat als je kijkt naar het voertuiggewicht. Standaard rijdt de Focus met een zesbak, tegen meerprijs is er afhankelijk van de gekozen motorversie en bouwjaar een zestraps, zeven- of achttraps automaat die je met een draaiknop op de middenconsole bedient. Aanvankelijk is er een keur aan uitvoeringen leverbaar, van de standaard Ambiente, tot en met de sportieve ST en de zeer luxueuze Vignale. Het model Active is herkenbaar aan de zwarte spatbordomlijstingen en staat één centimeter hoger op zijn poten. De sportieve ST-Line op deze pagina's staat wat lager bij de grond en rolt op plattere banden. De vering en demping zijn ook wat harder afgesteld. De recentste facelift in 2022 herken je aan de plaatsing van het Ford-logo dat vanaf modellen uit dat jaar in de grille zit. Alle benzinemotoren hebben sinds de facelift van 2020 een beetje elektrische ondersteuning en heten EcoBoost Hybrid. Ons fotomodel is van de lichting ervoor. 

Wennen aan driepitter

De driecilinders hebben altijd cilinderuitschakeling. Tussen 1.250 en 4.500 toeren bepaalt de motor zelf - aan de hand van onder meer zijn belasting - of twee of drie cilinders in actie moeten komen. Onze foto-auto is de meest gewilde uitvoering, met de 1.0 EcoBoost van 125 pk. De meeste bestuurders moeten wennen aan de sound van de driepitter als ze er voor het eerst mee rijden. Geen zorgen, zo klinkt hij nu eenmaal. Schakelen doet de handbak voortreffelijk, al zou iets meer gevoel wenselijk zijn. Nu knal je de pook door de versnellingen heen. De directe besturing gaat eveneens bijna te licht en dus ook wat gevoelloos.

Roest!

Deze Focus bestaat alweer sinds 2018, hij gaat dus zijn zevende jaar in. Veel zwaarwegende ellende is de in Saarlouis (D) gebouwde auto tot op de dag van vandaag bespaard gebleven. Wij hadden de mogelijkheid de fotomodel-Focus van onderen te bekijken. Hier komen we een paar opvallende zaken tegen. De uitlaat die verder naar achteren nogal sterk is aangeroest duidt op matige kwaliteit of op vaak korte afstanden waardoor die niet op temperatuur komt. Roestige delen aan de voorwielophanging kunnen geen kwaad maar duiden wel degelijk op ondermaatse behandeling. Kwalijker vinden we de roest op de naden tussen de bodemdelen boven de achteras. Hier schiet Ford te kort. Het kan nu nog geen kwaad, maar over vijf of tien jaar wel.

Technische aandachtspunten

Wat kan er mankeren aan een Focus van deze leeftijd? Niet heel veel. Grappig is dat je van de deactivatie van cilinders onder lage belasting niets merkt in de praktijk. Sommige reviewers twijfelen zelfs aan het bestaan van het systeem. Ze vinden tevens dat geen van de motoren overdreven zuinig zijn arbeid verricht. Een benzine-Focus is niet per se heel zuinig. Over de dieselmotoren, altijd viercilinders, bestaan evenmin klachten, maar hier gaan verstopte roetfilters op den duur opspelen. Auto’s die veel korte stukken afleggen, worden daardoor het eerst getroffen. 

Oh ja, die distributieriem

Gelukkig heeft Ford geleerd van zijn ervaringen met de in olie lopende distributieriem in de vorige modelserie en andere modellen. De huidige Focusmotoren draaien met een ketting, die het tot nu toe probleemloos uithoudt. Toch vond Ford het niet nodig de oliepomp ook te laten draaien met een ketting. Nog steeds drijft een riem die pomp aan. In de Verenigde Staten is daarvoor een terugroepactie geweest. 

Wel krasgevoelig

Afwerking zal wel nooit het sterkste punt van Ford worden, al heeft het met deze laatste oplage stappen gezet. Alles is netjes in elkaar geschroefd, rammeltjes komen zelden voor. Toch zie en voel je hard plastic interieurdelen, die bovendien krasgevoelig zijn en dus snel lelijk. Kregen vroegere versies van Fords Sync infotainment er wel eens van langs, met het Sync3-systeem snoert Ford de critici de mond. De meeste gebruikers zijn er over te spreken. 

Ook de Focus was niet foutloos in zijn loopbaan tot nu toe. Terugroepacties waren er vanwege wegvallende remkracht, niet goed werkende gordel- en kindersloten en mogelijk lostrillende bouten aan de voorwielophanging. Ook de kabelboom, het Ford Pass Connect en het E-Call systeem ondergingen nader onderzoek. 

Los daarvan dus nog de terugroepactie in de Verenigde Staten van de 1.0 EcoBoost vanwege wegvallende oliedruk door een defecte riemspanner van de oliepomp.

Onderscheidend vermogen

De Ford Focus is een interessante occasion, dankzij zijn onderscheidende karakter. Dat bestaat vooral uit zijn uitnodigende en dynamische weggedrag. Hij is daarmee aartsrivalen Volkswagen Golf en Opel Astra de baas. Zoek je dus tweedehands een praktische gebruiksauto die ook nog leuk is om te rijden, dan moet die Focus op je lijstje, vanaf de 1.0 EcoBoost met 125 pk. Het is daarbij zeer prettig dat de Ford een gedegen staat van dienst heeft op het gebied van betrouwbaarheid. Weinig zorgelijke aandachtspunten zullen het rijplezier in de weg staan. 

Signalement

Merk Ford
Model Focus 1.5 EcoBlue 120pk Titanium Business
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.125

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.378 mm / 1.825 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.263 kg
Laadvermogen 632 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 680 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s
Brandstofverbruik 3,6 l/100km
CO2-uitstoot 93 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum