Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)
Scherper dan ooit
De Focus is dan wel een 'worldcar' (wereldauto), die op vele markten zieltjes moet zien te winnen, het is geen slapjanus geworden, een kleurloos type, gemaakt in slechts één configuratie om maar gemakkelijk te voldoen aan de smaak van al die automobilisten in de 120 markten waarop hij zal opereren. Natuurlijk varieert Ford vrijelijk met uitrustingen, motoriseringen en onderstelafstemmingen om per gebied van z'n nieuwe Focus een zo aantrekkelijk mogelijke propositie te maken. Het uiterlijk is terughoudender dan we van zijn voorganger gewend zijn. Het design ziet er wat minder gewaagd, wat gestroomlijnder uit en zaken als de achterlichten ogen wat anoniemer.
De Focus is er echter wel degelijk weer op vooruitgegaan. Vooral waar het gaat om rijkwaliteiten geeft de Focus de competitie een geducht pak slaag. Ford is aan zijn stand verplicht om hem bovenmodale rijeigenschappen te geven en doet dat ook. Het onderstel filtert oneffenheden in het asfalt weg, zonder dat het van de Focus een weke auto maakt. Integendeel, hij biedt in z'n weggedrag de juiste mix tussen comfort en dynamiek. Met een hang naar het dynamische, overigens. In de bocht hoeft de Ford zich niet eerst te zetten, maar draait hij zonder drama in. Niet in de laatste plaats vanwege de toepassing van Torque Vectoring Control. Het systeem verdeelt het koppel zo goed mogelijk over de voorwielen en zorgt zo voor een optimale grip en hoge handelbaarheid.
Uitstekende besturing
De Focus voelt stabiel en wendbaar aan. Daarbij is de bejubelde besturing nog beter geworden en heeft die opmerkelijk genoeg niet de negatieve bijwerkingen waarmee een elektrisch bekrachtigde installatie doorgaans te kampen heeft. De besturing is buitengewoon direct en stuurbewegingen worden onmiddellijk en precies opgevolgd.
De 1,6-liter dieselmotor levert een vermogen van 115 pk en is gekoppeld aan een start-stopsysteem. Dat is echter nogal prominent aanwezig. Vooral het aanslaan van de motor nadat je de koppeling hebt ingetrapt, gaat niet geruisloos. In de testauto werkt de aan-uitvoorziening overigens ook niet goed. Het verbruik van 6,0 liter per 100 kilometer kan dus nog wat omlaag.
Het dashboard oogt door de toepassing van een hardere plasticsoort kwalitatief niet geweldig, maar het ziet er door z'n aparte vormgeving wel heel origineel uit. Het design is zeker verfrissend. In het begin kost het je door de bijzondere vormgeving moeite alle bedieningsorganen blindelings te vinden, zo druk bezaaid met knoppen is het dashboard; dat moet je echt doorgronden. De stoelen geven prima steun en je kunt simpel een fijne plek achter het stuur voor jezelf creëren, al is de zit wel wat hoog om voor sportief door te gaan.
De test-Focus 1.6 TDCi is uitgevoerd in Titanium-trim. ESP, ABS, klimaatregeling, adaptieve cruisecontrol, elektrisch bedienbare ramen rondom, het zit er allemaal op en aan. Ook brengt Ford in de Focus een aantal veiligheidssystemen naar het C-segment die we kennen van veel luxere auto's, zoals parkeerhulp, dode-hoeksignalering en een voorziening die detecteert dat je onbedoeld van rijbaan verandert.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 29.330 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.534 mm / 1.823 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.648 mm |
Massa leeg | 1.244 kg |
Laadvermogen | 656 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 675 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,0 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 11,5 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.