Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2011)

Knapper dan ooit

Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Ford heeft op de kersverse Focus sedan meer z'n best gedaan dan ooit. De tijden dat het model wel een erg hoog Focus-met-kont-gehalte had, zijn voorbij. De grote vraag: kan hij ook verstokte hatchbackliefhebbers in Nederland overtuigen?

De Focus sedan van de nieuwste generatie is de knapste Focus met kont ooit. Hij zou zomaar kunnen dienen als de representatieve dienstfiets voor de accountmanager die om budget- en bijtellingsredenen kleiner moet of wil rijden. Ford heeft trouwens zijn best gedaan om de vierdeurs Focus niet al te veel op een sedan te laten lijken. En profil wordt het echter meteen duidelijk. Je ziet meteen de kier van de klep, die in de zijkant doorloopt.

Achterin is de Focus niet overdreven ruim. Ook moet je met het instappen voorzichtig zijn, want de daklijn loopt wat schuin af. De bagageruimte van de Ford verstouwt 475 liter. En wat blijkt als we in Carbase op Autoweek.nl kijken? De laatste Orion (die op het eind Escort sedan heette) kon 490 liter kwijt.

Bij Ford zijn ze dol op de Individual-line waarmee je het interieur naar een hoger plan kunt tillen. En dus zitten we in deze testauto op mooi zwart leer, met witte stiksels. Ook kun je als bestuurder je stoel elektrisch verstellen en kunnen beide inzittenden voorin de billen warmen dankzij de stoelverwarming. Ook zonder dat Individual Pack ziet de Focus er vanbinnen bijzonder uit. Het met knoppen bezaaide dashboard oogt druk en haast futuristisch. Ford heeft wat betreft de bediening de laatste tijd vorderingen geboekt. Je kunt in het centrale display tussen snelheidsmeter en toerenteller diverse metingen in één krijgen. En via de knoppen op het stuur kun je er ook de instellingen van de auto en de veiligheidssystemen op je persoonlijke voorkeuren afstemmen. Mits je natuurlijk het Driver Assistant Pack en het Easy Driver Pack neemt. Je kunt veiligheidssystemen krijgen die eerder aan hogere segmenten voorbehouden waren, zoals het Low Speed Safety System en het Lane Departure Warning, BLIS dat de dode hoek in de gaten houdt.

Fijne motor

In de Focus sedan zit de inmiddels bekende 1.6 Ecoboost-motor. Die vierpitter met turbo levert minimaal 150 pk, en dan heb je met de Focus nog altijd 20 procent bijtelling. De indirect ingespoten krachtbron levert een maximumkoppel van 240 Nm, dat al bij 1.600 toeren beschikbaar is. Het is een fijne motor, die prima presteert, al komen we bij de sprint van nul naar honderd niet in de buurt van de 8,7 seconden die Ford belooft. Sneller dan 9,4 tellen lukt niet. De Ford heeft een handgeschakelde zesbak en over de prestaties zijn we zeker tevreden. Als een auto in het vijfde verzet binnen 8,7 seconden van 80 naar 120 km/h versnelt, dan zegt dat veel over de soepelheid van de motor. Overigens klinkt de Ecoboost wel lekker, vanaf 3.000 toeren klinkt er zowaar een sportieve snerp. Met een verbruik van 1 op 12,8 is hij ook nog redelijk zuinig.

De Focus stuurt licht, maar de auto reageert ook direct op stuurbewegingen. In bochten is de Focus lekker speels, je kunt 'm gewoon heel goed plaatsen. De dynamiek druipt van het onderstel af. De Focus stuurt in, heel even lijkt het kontje zich naar buiten te zetten en strak gaat-ie de hoek om. Zonder dat de auto op drempels en richels oncomfortabel is. De demping haalt snel de beweging uit de koets, maar doet dat op een vriendelijke wijze.

Signalement

Merk Ford
Model Focus 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.534 mm / 1.823 mm / 1.484 mm
Wielbasis 2.648 mm
Massa leeg 1.233 kg
Laadvermogen 667 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 655 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,3 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,8 s / 8,7 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 137 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum