Ford Ecosport 1.0 Ecoboost Titanium (2014) - Test
Braziliaanse nieuwkomer
Met de Ecosport brengt Ford een onervaren Braziliaanse speler in de Europese competitie van compacte cross-overs. Wordt de exotische nieuwkomer een ster in zijn segment?
Als je geen compacte cross-over of SUV in je modellengamma hebt, loop je als automerk veel klandizie mis. Want juist dit segment is booming. Reden genoeg voor Ford om de Ecosport naar Europa te halen. Dit is een van oorsprong Braziliaans model, bedoeld voor Latijns-Amerika. De huidige generatie is echter ook buiten het eigen continent verkrijgbaar, zonder noemenswaardige uiterlijke wijzigingen. Wellicht dat dezeer hoogbenige auto er in Europese ogen daarom wat vreemd uitziet. Oké, de neus oogt strak en de Ecosport is zo hoog als een stoere SUV betaamt, maar dat reservewiel achterop oogt nogal gedateerd. Bovendien is het allesbehalve handig bij het in- en uitladen van bagage op een krappe parkeerplaats. Over bagage gesproken, daarvan kun je 333 liter in de Ecosport kwijt. Net als bij zijn grote broer, de Kuga, kun je de leuningen van de achterbank verstellen en dat gaat met koorden. Een goedkope oplossing, en er zijn wel meer details waaraan je merkt dat de kosten laag moesten blijven. Zo oogt het dashboard vrij modern, maar de bovenlaag en het materiaal op de portieren zijn van keihard plastic. De Ecosport is redelijk ruim, de stoelen zijn echter niet riant. Je glijdt er snel vanaf in de bocht, terwijl de auto niet eens extreem sterk overhelt. Verder rijdt de Ecosport prima; het schakelen verloopt prettig, al mis je wel een zesde versnelling. De driecilinder maakt bij 130 km/h nu best veel toeren (3.300 tpm). Toch blijft het motorlawaai binnen de perken. Met 125 pk heeft de Ecosport voldoende vermogen; de sprint van 0 tot 100 km/h verloopt zelfs verrassend vlot. Wat sturen betreft, blijkt de Ecosport een echte Ford, wat betekent dat de auto direct en precies op stuurbewegingen reageert. De driecilindermotor is geen wonder van zuinigheid; op 1 liter benzine kom je nog geen 14 kilometer ver.
De Ecosport is er alleen in de complete Titanium-uitvoering en kost minimaal € 24.595. Dan staat hij op 16-inch lichtmetalen wielen, zit er klimaatregeling in en zijn de portierruiten rondom elektrisch bedienbaar. Wil je bijvoorbeeld cruisecontrol, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensoren achter dan ben je aangewezen op het Technology Pack. Dat kost normaliter €1.000, maar tot nader order levert Ford het zonder meerprijs.
Oordeel
Kleine cross-over met onvervalste SUV-uitstraling. Sterke punten zijn de aandrijflijn en het weggedrag. Het interieur komt wel erg goedkoop over, zeker gezien de prijs.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | EcoSport 1.0 EcoBoost 125pk Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.273 mm / 1.765 mm / 1.665 mm |
Wielbasis | 2.519 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 675 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 12,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,4 s / 12,2 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km (fabrieksopgave: 5,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Met €12.000 op zoek naar een compacte cross-over
Praktijkverbruik Ford EcoSport: Niet echt ‘sport’, maar hoe ‘eco’?
Vergelijkende Test: Mazda CX-3 - Ford Ecosport - Peugeot 2008
Ford EcoSport (2015) - Test
Opel Mokka - Jeep Renegade - Ford Ecosport - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.