Ford EcoSport (2015) - Test

Snelle bijpuntsessie

Ford Ecosport
AutoWeek 22 2015
AutoWeek 22 2015

Je leest het in AutoWeek 22 2015

De Ecosport heeft al een bewogen leven achter de rug. Ontwikkeld voor groeilanden als India en Brazilië waagde de cross-over in 2014 de oversteek naar Europa, maar dat liep niet helemaal volgens plan. Vooral het grote reservewiel op de achterdeur was veel geïnteresseerden een doorn in het oog. Ook de afwerking viel tegen. Gelukkig viel de door journalisten en kopers geuite kritiek niet in dovemansoren, want Keulen ging meteen aan de slag om de Ecosport te verbeteren.

AutoWeek heeft de Ecosport alweer drie keer keer getest. De eerste keer los, een tweede maal tegen de Peugeot 2008 en recent nog versus de Opel Mokka en de Jeep Renegade. Het verdict luidde telkens weer: karakter zat maar een gebrek aan verfijning. En daarbij oogstte het opzichtige reservewiel altijd kritiek. Da's dan ook de reden waarom Ford vanaf nu een bandenkit meelevert en het onding als gratis optie aanbiedt. Een slimme beslissing wat ons betreft, maar wel een die niets afdoet aan het feit dat de achterklep eigenlijk een portier is dat zijdelings opent en veel ruimte achter de auto opeist om te laden en te lossen. Je kunt de kofferdeur voortaan wel op een kier zetten, al verandert dat niets aan de inherente tekortkoming van het systeem. De enige andere wijziging aan de buitenkant betreft de getinte ruiten achter.

Binnenin is Ford grondiger te werk gegaan. De dakhemel is nu uit hetzelfde materiaal als in andere Fords, terwijl er her en der accenten in alu-look opduiken. Het 4-inch kleuren infotainmentscherm dat we van de Fiesta en de Focus kennen is vanaf nu standaard. Vanaf 2016 komt er een 5-inch Sony-unit met navigatie, DAB-radio en achteruitrijcamera beschikbaar. In de tussentijd kan je het Winter Pack bestellen dat de handige voorruitontdooiing met verwarmde spiegels en stoelen combineert. En nu we het toch over de fauteuils hebben: die zijn voortaan bekleed met een combinatie van stof en leder op de Titanium-versie, maar hebben nog altijd hun tekortkomingen – ergo een korte zit en geen hoogteregeling op de passagiersstoel. Over de opgefriste plastics kunnen we kort zijn: die reflecteren het zonlicht misschien minder, maar zijn nog altijd zo hard als in een Dacia voor de helft van de prijs.

Strak getrokken

Hoewel Ford ons naar de Proving Ground in Lommel heeft gestuurd om met de vernieuwde Ecosport te rijden, mogen we de testbaan niet op. Een teken van onzekerheid of gewiekste PR, wie zal het zeggen. Het team van hoofdingenieur Nick Fitzgerald heeft nochtans veel tijd gestoken in de chassisupdate die een verlaging van 10 mm combineert met nieuwe shocks en veren, alsook een andere torsie-as en Euro-spec Goodyears. Vanuit Belgische en Britse hoek (niet toevallig twee landen met een aftands wegennet) werd er nogal wat kritiek geuit op het weggedrag van de uitgaande Ecosport, met name wanner het tempo werd opgevoerd en de bochten uitdagender werden. Niet meteen een logische habitat voor een stads-SUV, maar een belangrijke discipline voor Ford dat traditioneel goed scoort qua rijdynamiek.

Daarom hebben de ingenieurs de ophanging van de Ecosport strakker getrokken, en dat merk je in de bochten. Waar de vorige soms wat wiebelig overkwam en op de limiet begon te zweven, bijt de nieuwe zich gretiger vast in het asfalt. In haakse bochten leunt de ranke koets nog altijd over, maar bij het vloeiendere werk zullen de passagiers niet snel wagenziek worden. Het nadeel daarvan is dat de secundaire demping (voor kleine oneffenheden) iets drukker wordt, waardoor uitzettingsvoegen en andere richels merkbaar zijn bij stadssnelheden – zelfs op de standaard 16-inchers. Eenmaal op snelheid valt het geheel in zijn plooi waardoor de filtering weer prima voor mekaar is. Kortom: een kleine toegeving voor een beduidend betere wegligging met meer tegengewicht door het stuur.

Deels verbeterd

De ster van de show blijft evenwel de 1.0 Ecoboost met 125 paarden. Dankzij nieuwe isolatiematerialen is die minder vocaal dan voordien, maar presteren doet hij nog altijd als de beste. In die mate dat ons testexemplaar wederom sneller leek dan de 12,7 seconden die Ford naar de 100 belooft. Extra dempingsmateriaal in de deuren en wielkasten maken dat de algehele N(oise) V(ibration) & H(arshness)-waarden erop vooruitgaan, hoewel er rond de spiegels en de achterdeur nog wat gesuis te bespeuren valt. Alle motoren - dus ook de 1.5 turbodiesel die nu 95 pk produceert - hebben van nu af aan een Euro6-certificaat. Een zesde versnelling voor de handbak of een starstopsysteem heeft de update niet met zich meegebracht.

Onder de streep biedt de 2015-update (aangezien Ford niet over een facelift wil spreken) een beter totaalpakket dat minder steken laat vallen. Al is de Ecosport daarmee nog niet vrij van blaam. Daarvoor zouden de plastics echt van een ander schap moeten zijn, alsook de voorstoelen en het mechanisme om de achterbank te verzetten. Een bijtellingsvoordeel biedt de Ecoboost evenmin, al is er voortaan wel een Trend-uitvoering die bij 19.995 euro begint. Ford heeft dan ook vooral ingezet op een scherper weggedrag; een nobele keuze voor een merk dat rijdynamiek hoog in het vaandel draagt, maar evenzeer een discutabele. AutoWeek heeft in zijn tests namelijk nooit gewag gemaakt van een ondermaatse afstelling, omdat kopers van dit type wagens doorgaans geen circuitrijders zijn. Wel van storende afwerkingsdetails, en die zijn met deze update slechts deels geremedieerd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum