Ford C-Max - Renault Scénic - Volkswagen Golf Sportsvan
Op grote voet
De MPV is over zijn hoogtepunt heen. De SUV begint, al dan niet in cross-overvorm, de rol van de oude, vertrouwde multi purpose vehicle langzamerhand over te nemen. Soms beweegt de SUV zelfs de MPV-kant op. Denk aan de nieuwe Audi Q7 met derde zitrij, die in de laagste stand veel wegheeft van een personenbus. Het suffe imago van de MPV is voor veel merken een reden een andere oplossing te zoeken. Renault is van oudsher een merk dat een dikke vinger in de MPV-pap heeft en de Fransen zouden wel gek zijn om hun geldmachines zomaar op te geven. Met een publiek dat steeds stoerdere auto's wil, moet je je dan dus aanpassen. Daarom kreeg als eerste de nieuwe Espace een nieuwe look. Wat hoger, grote wielen: weg was het gezapige imago. De Scénic maakte vervolgens eenzelfde verandering door. Als je de auto in het echt ziet, lijkt het meer een concept-car dan een productiemodel. De auto staat hoog op zijn poten, heeft vrij smalle ramen en de gigantische 20-inchwielen op het testmodel zijn geen optie. Nee, de Scénic wordt standaard met dit formaat geleverd! Michelin heeft een deal met Renault gemaakt, met de belofte dat de banden betaalbaar blijven. Voor de meeste concurrenten is die wielmaat niet eens leverbaar, maar voor de Nederlandse Renault-designbaas Laurens van den Acker was het een eis. Het was aan de technische afdeling om te zorgen dat dit formaat wielen het Franse comfort niet om zeep zou helpen. Daarover straks meer, eerst een blik op de concurrenten.
SAAIE SPORT
Bij Ford vinden we de C-Max, die al heel wat jaren meegaat. Hij komt feitelijk uit 2010, al heeft hij twee jaar geleden een forse update gekregen. Vandaag mag hij laten zien of dat genoeg is om tegen twee frisse rivalen in het strijdperk te treden. Volkswagen heeft in het C-segment twee MPV's in de aanbieding. De grootste is de Touran, die vooral dient als concurrent voor auto's als de Renault Grand Scénic en de Ford Grand C-Max. Wij doen het nu met een maatje kleiner, te weten de Golf Sportsvan. Voorheen heette het model Golf Plus, wat een veel logischere naam was, maar vermoedelijk niet hip genoeg. Er is net zoveel sportief aan dit model als aan de Land Rover Discovery Sport en de Kia Cee'd
Sportswagon, maar marketingafdelingen houden ervan saaie auto's te labelen als 'sport' en 'active'. Hoe het ook zij, de Sportsvan is 8 centimeter langer en 13 centimeter hoger dan een normale Golf. Omdat het design in principe gelijk is, merk je dat mensen soms twee keer omkijken: ze zien een Golf, maar ze zien ook dat er 'iets niet klopt'. De balans is wat merkwaardig, maar de ruimtewinst is evident.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.