Ford C-Max (2014) - Opel Zafira (2015) - Occasion Test
Ruimte en rijplezier
Vanaf de bestuurderspositie voelen de C-Max of Zafira veel groter aan dan ze in werkelijkheid zijn. Misschien vormde dat een belangrijke reden voor het succes van de MPV. De hype is inmiddels voorbij. Of dat terecht is, zoeken we uit in deze occasiontest.
Er is een tijd geweest dat Opel per jaar meer dan 15.000 Zafira’s verkocht en Renault hetzelfde aantal Scénics. We hebben het dan over het begin van dit millennium, toen de compacte MPV razend populair was. Dat het vaak om een afgeleide van een bestaand model ging, bewezen sommige typenamen wel: Mégane Scénic, Focus C-Max en Xsara Picasso. Volkswagen werd pas later wakker en presenteerde in 2004 de Touran, terwijl Nissan al begin jaren 80 de hoekige Prairie in het programma had. Opel maakte vanaf het eerste moment vrienden met de standaard zeven zitplaatsen in de Zafira. Een slimme zet. De andere merken volgden later met verlengde versies, die de toevoeging ‘Grand’ in de typeaanduiding kregen. Met in het bagageruim twee wegklapbare zitjes, geschikt voor niet al te grote kinderen. En gebruik je ze niet, dan beschik je over een enorme kofferbak.
Nu we het toch over ruimte hebben: die wordt in dit geval behoorlijk overschat. Het feit dat een MPV hoger is dan de hatchback uit het C-segment waarvan hij is afgeleid, wil niet automatisch zeggen dat er bijvoorbeeld voor de achterpassagiers veel meer beenruimte is. Dat geldt ook voor de laadruimte. Zo is een Ford Focus Wagon van 2014 langer dan de C-Max die we rijden en met 490 liter laadcapaciteit overtreft hij zijn hogere broer. En ook de Opel Astra uit die tijd is iets langer dan de Zafira, maar die laatste heeft wel een grotere kofferbak. De meerwaarde lijkt hem dus vooral te zitten in de hoogte en de daarmee gepaard gaande hogere instap. Ook het aan boord hijsen van de allerkleinsten in hun kinderzitjes gaat natuurlijk een stuk comfortabeler.
PUIKE RIJEIGENSCHAPPEN
De C-Max is vorig jaar met stille trom van het toneel verdwenen en daarmee komt voor Ford een eind aan het MPV-tijdperk. Dit model kwam in 2010 op de markt en kreeg in 2015 een facelift. In het begin had de basisversie een atmosferische 1,6-liter motor. Sinds 2012 is hij leverbaar met de 1,0-liter EcoBoost-motor (100 of 125 pk) en daarnaast met de 1.6 EcoBoost (150 of 180 pk). Verder de bekende diesels: de 1.6 TDCI (95 of 115 pk) en de 2.0 TDCI (115, 140 of 163 pk). Bij de facelift is de 1.6 EcoBoost vervangen door een 1.5 met 150 of 182 pk.
Ook de diesel leverde 100 cc in en is er als 1.5 TDCI met 95 of 120 pk en de 2.0 TDCI alleen nog met 150 pk. Daarnaast is er een paar jaar een plug-in hybrid geweest, de C-Max Energi. Voor de doorsnee consument is de driecilinder 1,0-liter EcoBoost de beste optie. En wie wat meer kilometers maakt, is met de dieselmotor uit onze testauto goed bediend. Het is de bekende 1,6-liter die onder meer Ford en PSA in heel veel modellen toepasten. De C-Max kan er goed mee uit de voeten, zo blijkt, en als er niet zo’n hoge mrb betaald zou hoeven worden, was dit de ideale krachtbron voor deze auto. Lekker veel koppel, stil en behoorlijk zuinig. Gekoppeld aan een makkelijk schakelende zesbak, zodat je altijd lekker laag in toeren kunt rijden.
En zoals het een Ford betaamt, weet ook de C-Max te verrassen met puike rijeigenschappen. De man of vrouw achter het stuur hoeft dus geen concessies te doen om in een ‘bussie’ te rijden en er is duidelijk overeenkomst met de Focus waarvan hij is afgeleid. Dat geldt ook voor de zitpositie en de verstelmogelijkheid van het stuur.
Het scherm van het infotainmentsysteem is erg klein en zit ver weg. Een fijne optie is het audiosysteem van Sony, dat echt een stuk beter is dan de standaard stereoset van de C-Max. De beenruimte op de achterbank valt tegen, daar wreekt zich toch de beperkte lengte ten opzichte van de Focus en wie grote kinderen heeft, kan zelfs beter voor een Mondeo kiezen. De drie separate stoelen suggereren veel ruimte, maar dat is schijn. Ze zijn volledig te verwijderen en daarmee creëer je een zee aan laadruimte.
FIJNE REISAUTO
De Opel Zafira werd in 2011 onthuld en kreeg als toevoeging Tourer. In 2016 volgde de facelift en vorig jaar viel het doek. Zijn opvolger is een veel grotere auto, de huidige Zafira Life, gebaseerd op de Peugeot Expert en niet echt een MPV meer. Was bij de eerste en tweede generatie het Flex-7 stoelsysteem standaard, het basismodel van de Zafira Tourer heeft slechts vijf zitplaatsen en ook in onze testauto ontbreken de twee inklapbare zitjes. Wel iets om op te letten als je op zoek bent naar een gebruikte Zafira en als dat per se een zevenzitter moet zijn.
OVERZICHTELIJKER
Het motorenpalet is overzichtelijker dan bij Ford: de 1.4 Turbo is er met 120 of 140 pk, de 1.6 Turbo met 170 of 200 pk en er zijn versies op CNG en LPG. De 2.0 CDTI is er met 136, 165, 170 en 195 pk en er is de 1.6 CDTI met 136 of 134 pk. Dat de Opel bijna 28 centimeter langer is dan de Ford zie je meteen. Hij is zelfs langer dan de Grand C-Max! Dat zie je ook terug in het gewicht: maar liefst 1,6 ton zwaar en dat is niet goed voor de portemonnee. Qua prestaties weet hij dat nog enigszins te maskeren door de sterkere motor, maar tijdens bochtenwerk merk je goed dat je met meer massa onderweg bent. Zeker na een rit in de bijna lichtvoetig aanvoelende C-Max. Door het hogere gewicht, de langere wielbasis en de iets andere afstemming van vering en demping verschaft de Zafira meer comfort op rechte wegen. Voeg daarbij de al vaak door ons en eigenaren geprezen AGR-zetels en het laat zich niet zo moeilijk raden wat de fijnste reisauto is. De dieselmotor reageert, eenmaal op toeren, vlot en gewillig op het gaspedaal en met de nog iets langere versnellingsbakverhoudingen draait hij weinig toeren en blijft het brandstofverbruik binnen de perken, ook al lust hij uiteraard wat meer dan de Ford.
Achterpassagiers hebben echt niets te klagen. Je zit heerlijk, als in een grote limousine, en de middelste stoel is om te bouwen naar een comfortabele, dubbele armsteun. Een slimme vinding! Het interieur ziet er verzorgd uit en centraal op het dashboard staat een vrij groot beeldscherm. Met een inhoud van iets meer dan 700 liter is de bagageruimte echt enorm groot. De drie achterstoelen staan op rails en zijn daardoor naar voren te schuiven, zodat er nog meer ruimte ontstaat.
EURO 5 EN EURO 6
Het fikse prijsverschil tussen de twee testauto’s zit hem voornamelijk in het feit dat de Opel een jaar jonger is en een hogere nieuwprijs had. De tellerstanden zitten in beide gevallen nog net onder de 100.000, wat voor een diesel van ruim vijf jaar oud echt niet veel is. Daar draai je met gemak nog een paar ton bij. Voor een vergelijkbare versie met benzinemotor betaal je tussen de € 1.000 en € 4.000 meer, misschien iets om mee te nemen in de rekensom. Aan zinvolle extra’s ontbreekt het in de Zafira en de C-Max niet, zo zien we bij het doornemen van de optielijsten. Rijhulpsystemen zijn er niet, hoewel de Ford in staat is om vrijwel autonoom te parkeren. Milieutechnisch is de Zafira in het voordeel met zijn Euro 6-motor (de C-Max is Euro 5).
De enige consequentie die dat met zich meebrengt, is het af en toe vullen van de AdBlue-tank. Daar gaat 7,5 liter in en dat zou genoeg moeten zijn voor zo’n 30.000 kilometer (afhankelijk van de rijstijl), wat tevens het service-interval is. Toch kun je dat spul beter zelf kopen, aangezien de dealer er stevige prijzen voor berekent.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Ben je op zoek naar een echte MPV, dan is de Zafira de beste keuze. Volop ruimte, een veelzijdig interieur en comfortabele rijeigenschappen. Keerzijde van de medaille is het opvallend hoge gewicht, wat vooral tot uiting komt in de mrb. De C-Max is een compacte en fijn sturende auto, maar mist vooral de ruimte die je van dit type auto verwacht. Hoe dan ook, voor diegenen die een hogere instap en zit willen, zijn deze auto’s een serieus alternatief voor de SUV van nu. Je wordt ook niet met scheve ogen aangekeken met een C-Max of Zafira, waar de SUV vanuit sommige hoeken onder vuur ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Opel Zafira Tourer: toen slim nog echt slim was
Deze gebruikte zevenzitters koop je voor €10.000
Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro
Opel Zafira - Occasion Aankoopadvies
Ford S-Max 1.5 Ecoboost vs. Opel Zafira 1.6 Turbo 170 pk - Test
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.