Ford B-Max 1.0 Ecoboost 120pk (2013)

Deurgedraaid

Ford B-MAX
Ford heeft op basis van de Fiesta een compacte MPV gebouwd. Om zich in het grote concurrentieveld te onderscheiden, heeft het merk hem een paar unieke gadgets meegegeven, zoals bijzondere schuifdeuren met daarin geïntegreerde B-stijlen.

Compacte MPV's zijn er al meer dan genoeg. Wat moet je dan doen om toch een fatsoenlijk deel van de taart op je bord te schuiven? Ford heeft daar goed over nagedacht en heeft wat slimme trucs op de B-Max geschroefd. Om te beginnen schuifdeuren achter. Dat is op zich niet nieuw, maar wel in deze klasse. Daardoor zit de deur in geopende toestand minder in de weg en is het gemakkelijk in- en uitstappen wanneer je krap geparkeerd staat. Aardig, maar zodra je de schuifdeur opendoet terwijl het voorportier ook open is, valt iets veel verrassenders op. De B-stijl ontbreekt, waardoor je een opening hebt waar de Titanic en haar twee zusterschepen gedrieën door naar binnen kunnen. En dat levert een prima instap op, zowel voor- als achterin. Overigens ontbreekt de B-stijl niet echt, want dan zou de koets veel te slap worden. Hij zit verwerkt in beide portieren.

Rommelig

De verwantschap met de Fiesta is uiterlijk meteen herkenbaar. Dezelfde lijnen en hoeken, maar dan wat hoger. Ford had zich er gemakkelijk van af kunnen maken door hetzelfde dashboard te monteren als in de Fiesta, maar dat heeft het niet gedaan. Helaas heeft het merk de kans onbenut gelaten om het geheel overzichtelijker te maken. Daar staat tegenover dat alles mooi is afgewerkt; de materialen zijn bovengemiddeld voor deze klasse. Wel heeft Ford een beetje beknibbeld op het lcd-scherm; dat is formaatje postzegel. Prettig zijn de stoelen. Ze zijn stevig en bieden veel steun, zodat urenlang onderweg zijn geen enkel probleem is. Het ontbreken van de (vaste) B-stijl betekent dat de gordels er niet aan kunnen worden bevestigd. Daarom zitten ze aan de rugleuningen, maar dat betekent voor lange mensen dat ze van de schouder dreigen te glijden. Achter in de B-Max zit je beduidend hoger dan voorin. Dat is leuk voor kleine kinderen, die daardoor meer zicht naar buiten hebben. Voor grotere mensen gaat het ten koste van de hoofdruimte. De kofferruimte meet een bescheiden 318 liter. We rijden de B-Max met de zwaarste motor, maar dat betekent nog altijd een bescheiden geblazen driepitter. De 1,0-liter is door de turbocompressor opmerkelijk levendig over bijna het hele toerenbereik. Het maximumkoppel is al bij 1.400 tpm volledig beschikbaar. Dat maakt deze B-Max een lekker vlot ding; op de Duitse autobahn wisten we op de teller zelfs de 200 km/h aan te tikken. Wel moet je even wennen aan het kenmerkende driecilindersnerpje, maar storen doet dat niet. De vijfbak is lekker precies. De B-Max staat op het platform van de Fiesta. Natuurlijk is hij zwaarder (meer dan 200 kilogram zelfs), maar het lekker strakke weggedrag van de Fiesta is in zekere zin behouden gebleven. Als je hem echt naar de grens duwt, helt hij iets, maar dan moet je het wel heel erg bont maken.

Oordeel

3 sterren

De B-Max stuurt heerlijk en de kleine driecilinder is opvallend vlot. De schuifdeuren met geïntegreerde B-stijl blijken razend handig.

Signalement

Merk Ford
Model B-MAX 1.0 EcoBoost 120pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.077 mm / 1.751 mm / 1.604 mm
Wielbasis 2.489 mm
Massa leeg 1.179 kg
Laadvermogen 581 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 635 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 189 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 12,9 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.