De Finale - Barrelbrigade
Barrels in de uitverkoop
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De strijd is gestreden. Na de knakenkoers van vorige week komt Michiel Willebrands met zijn spraakmakende Ford Thunderbird als winnaar uit de bus bij de Barrelbrigade editie 2019. Wat gebeurt er nu met de beroemdste barrels van Nederland? Welnu: eentje neemt de afslag naar de sloop, maar de twee andere zijn heus nog wel wat waard. Trek jij je knip?
NIC DE BOER: MERCEDES A140 CLASSIC
Natuurlijk had Nic gezien dat de apk van zijn barrel binnenkort afloopt. Hij slaakt dus een zucht van verlichting dat de Barrelbrigade erop zit. En nu? Exit Mercedes. Kleine kans dat die de apk nog haalt. Maar dat laten de andere twee niet zomaar gebeuren. “We gooien geen auto weg voordat we zeker weten dat die de keuring niet meer haalt.” Dus wordt Nic er op uitgestuurd om zijn auto apk te laten keuren. Maar zoals te verwachten was, komt de keurmeester terug met een waslijst aan gebreken. Er zijn kleine zaken, zoals een tankdop die niet meer goed afsluit, en grotere sores als roestschade en brandende ABS-lampjes.
Alles bij elkaar repareer je dat niet zomaar eventjes tegen een acceptabel bedrag. Al gauw wordt duidelijk dat de A-klasse door zijn economische levensduur heen is. De laatste rit gaat daarom naar AutoWeeks huissloperij Kimco op bedrijventerrein De Liede bij Haarlem. Hier heeft wel vaker een auto uit de Barrelbrigade zijn einde gevonden. De A-klasse wordt er met open armen ontvangen en wordt ook meteen afgevoerd. Een roemloos einde misschien, maar Nic heeft wel bewezen dat je met een auto die slechts € 350 kost nog heel wat kilometers kunt afleggen. Of het geheel veilig was? Tja, de ABSlampjes brandden de hele tijd en die remhulp deed inderdaad niets. Maar er zijn zat oudere auto’s die zonder die hulpmiddelen veilig door het verkeer gaan. En dan is er de vermeende kromme stand van de auto. Iedereen die erachter reed, zou zweren dat hij uit het lood stond. Maar als je er mee reed, spoorde de auto zonder enige trilling recht vooruit en alle techneuten die ‘m hebben gezien, zeiden er niets van. Dat geheim neemt onze rode A mee naar de Mercedes-hemel.
JAN LEMKES: RENAULT SCÉNIC 1.6 16V
Nee, de Renault Scénic is zeker niet de meest aansprekende auto van dit gezelschap. Veel punten vergaarde Lemkes er ook al niet mee, al zijn het vooral de bedroevende prestaties van het oorspronkelijke Alfa 156-barrel die voor het weinig indrukwekkende eindresultaat hebben gezorgd. Jan eindigt dan ook op een roemloze laatste plaats, maar toch is zijn Scénic stiekem de beste auto van het veld. Dat niet Jan, maar Evert Pieper uit Apeldoorn deze Fransman uitkoos, is zonder twijfel goed nieuws.
Dankzij Pieper staat hier namelijk geen barrel, maar een behoorlijk nette occasion waar bar weinig aan mankeert. De Renault stuurt netjes, veert soepel, hangt fel aan het gas en blijkt ook na de rollenbank-meting nog kerngezond. Een behoorlijk verse apk is onderdeel van de deal en op wat butsen in de achterklep na is de auto zelfs optisch nog in prima staat. Terwijl zijn collega’s met steeds meer problemen de finish trachtten te bereiken en hun barrels als het even kon lieten staan, reed Jan vrolijk rond in ‘zijn’ grijze Scénic. De Barrelbrigadestickers die na het wegvallen van de Alfa in alle haast op de Renault zijn geplakt, zijn ronduit een belediging. Wie deze zomer in alle comfort én met een heleboel ruimte Zuid-Europa wil gaan ontdekken, koopt met deze Renault een metgezel met een verhaal. Goed, de airco doet het niet meer en het frame van de middelste achterstoel is door zijn vele avontuurtjes op het asfalt niet meer zo fris, maar dat geeft ‘m alleen maar karakter. Tassen achterin, elleboog uit het raam en op naar het avontuur! Wie doet je wat?
MICHIEL WILLEBRANDS: FORD THUNDERBIRD 4.6 V8
Never underestimate the strength of Detroit Steel! Met zijn klinkende overwinning bewijst Michiel dat je een Amerikaan nooit zomaar moet afschrijven, zeker niet als er een V8 in ligt. Ironisch genoeg bleek juist die dikke achtpitter de achilleshiel van de Thunderbird te zijn. Dat hij op de autobahn niet vooruit te fikken was, kon in eerste instantie nog worden afgeschoven op de begrenzer die bij 163 km/h een abrupt einde maakt aan de gestage gang voorwaarts. Maar op de rollenbank kwam de aap uit de mouw: de V8 leverde nog amper de helft van zijn oorspronkelijke vermogen – wat al niet indrukwekkend veel was. Tot overmaat van ramp ging tijdens de meting ook nog de gelijkrichter van de dynamo eraan, waardoor Michiel de Barrelbrigade moest uitzingen met een accu die niet meer bijlaadde.
Startkabels en sleuteltje 8 krijg je er daarom van ons bijgeleverd wanneer jij je ontfermt over de groene T-Bird. Een beetje liefde en aandacht kan hij wel gebruiken. Ben je een beetje handig, dan rijd jij straks voor een prikkie in een karakterbak van formaat – letterlijk! Alleen de portieren zijn al tweeënhalve meter lang! Het linker exemplaar hangt niet meer helemaal in het lood, een gevolg van onze werkplaatsavon turen tijdens het onderdeel ‘Onklaar maken’. Die zul je dus even opnieuw moeten afhangen. Verder is de winnaar van de Barrelbrigade 2019 gewoon een heel fijne kar. Het interieur bulkt van het leer en de luxe, het ziet er allemaal nog keurig uit en alles wat elektrisch zou moeten functioneren, functioneert ook. Zelfs de airco. De lak is niet helemaal smetteloos meer, op de motorkap heeft zich inmiddels een soort landkaart afgetekend. Maar hé, als knakenrijder zijn dat geen zaken waar je je druk om maakt, toch? Doe een goed bod en deze stoere ’97-er Ford Thunderbird is van jou!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.