Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V – 2017 – 272.663 km – Klokje rond

Foutloos & fiscaalvriendelijk

64 reacties

Video

Ja, je hebt op bruiloften en partijen wat uit te leggen als je met een Fiat Tipo voor komt rijden. Dat ondervindt Alex van Bolhuis soms ook. Toch is hij tot op de dag van vandaag uiterst tevreden over zijn probleemloze en vlotte Italiaanse diesel, al was het alleen maar vanwege de lage fiscale bijtelling.

Rijke historie

Een praatje is snel gemaakt met Alex, gewend als hij is aan het omgaan met mensen. Komt het op ons favoriete gespreksonderwerp, dan blijkt hij een ware spraakwaterval. Logisch, met een carrière die zich altijd al in deze branche afspeelde, heeft Alex een schat aan ervaring en kennis. Tegenwoordig werkt hij als verkoper van bedrijfswagens en in die rol heeft hij veel te maken met lokale overheden. Daarnaast heeft hij een voorliefde voor oude Franse auto’s. Zo trad hij met zijn Talbot Tagora al eens op in een dubbeltest in ons magazine AutoWeek Classics. Die auto maakt sinds kort als museumstuk deel uit van de bekende Visscher-collectie.

Zijn ouders reden altijd Frans, Alex is ermee opgegroeid. “Het lag dus voor de hand wat mijn eerste auto zou gaan worden. Dat werd een Renault 5 van 1986, die ik al kocht voordat ik mijn rijbewijs had. Naast de Tagora heb ik een Murena, maar die gaat niet weg. Er komt weer iets uit ongeveer dezelfde stal naast: een Peugeot 309 GTI die ik onlangs in Duitsland vond. In originele staat en veel betaalbaarder dan een 205 GTI.”

Een merk als Fiat past wat hem betreft ook in dat rijtje. “Niet Frans, maar ook een rijke historie, dat vind ik interessant. Bovendien vind ik de Tipo mooi en heb ik een zwak voor ondergewaardeerde auto’s. Ik krijg best veel positieve reacties.”

Waar voor je geld

Zo succesvol als Fiat is in het compacte en kleine segment, zo dramatisch is de situatie daarboven. Laten we eens naar het C-segment kijken, waarin van oudsher de merken Opel, Volkswagen en Ford de lakens uitdelen en later Peugeot met de 307. In de jaren 70 was daar de Ritmo, in 1988 opgevolgd door de Tipo, die op zijn beurt in 1995 werd afgelost door het duo Bravo en Brava. In 2001 nam de Stilo het stokje over, zes jaar later was het de beurt aan de Bravo, totdat Fiat in 2015 besloote naam Tipo nieuw leven in te blazen. Eerst als sedan, vanaf 2016 als hatchback en Stationwagon.

Voor het geld helemaal geen verkeerde auto, maar vrijwel niemand had een Tipo op de shortlist bij het shoppen in deze klasse. De teller bleef in ons land na een kleine zeven jaar steken op net geen 2.100 stuks. In het ‘topjaar’ 2017 noteerde de importeur 811 registraties, iets minder dan Volkswagen per maand aan Golfjes verkocht. Alex: “Ik kwam uit een Volvo V40, dat is best een krappe auto. In 2018 mocht ik een nieuwe auto uitzoeken. Het bedrijf waar ik werk, koopt die zelf, geen lease dus. En omdat we ook dealer zijn van Iveco vond ik het wel voor de hand liggen om voor een Italiaans merk te kiezen. De Tipo biedt domweg heel veel waar voor zijn geld en de gunstige catalogusprijs scheelt mij in de bijtelling.”

Originele remschijven

Met nog geen drie ton op de klok is de Tipo van Alex voor een rubriek als deze eigenlijk nog zo fris als een hoentje, ook al denken sceptici daar anders over. Aan de andere kant: het is een serieuze kilometerstand en hoe vaak krijgen we de kans om een Fiat Tipo op het toneel te krijgen? “Ik heb er tot op heden echt geen problemen mee gehad, op een NOx-sensor na. Dat vertel ik er dan ook graag bij als iemand mij aanspreekt op mijn autokeuze en soms met allerlei vooroordelen over Fiat komt. Die Italianen maken gewoon heel erg goede diesels, dat is algemeen bekend.”

Het is ook nog eens een heel complete auto, vindt Alex, met zelfs al ledkoplampen en leren bekleding. Voor het mooie heeft hij er na aanschaf een set originele 18-inch wielen onder laten zetten. “Ik heb de motor iets laten tunen, naar 150 pk en 380 Nm”, vertelt hij. “Vooral dat extra koppel is fijn met de caravan erachter. Die hele combinatie weegt ruim 3.100 kilo en dat doet die 1.6-diesel met gemak, zo bleek ook deze zomer weer.”

Dat de diesel niet meer standaard is, viel keurmeester Tim de Leeuw al op tijdens de testrit. “Hij krijgt ineens een flinke push, typerend voor een getunede turbomotor. Het schakelen gaat een beetje hakerig en ik hoorde een rammeltje, maar verder lijkt alles oké", stelt hij vast. Niet helemaal, zo ontdekken we op de brug. Zo zijn de voorste remschijven in al die jaren nog nooit vervangen; dat wordt nu weleens tijd. En er lekt wat olie bij het oliefilterhuis, eenvoudig te verhelpen. “Dat laat ik zo snel mogelijk repareren, zodat ik er nog een poosje mee vooruit kan. Hij rijdt nog altijd fijn en heeft mij nog nooit laten staan.”

Eigenaar Fiat Tipo

Naam Alex van Bolhuis
Bouwjaar 1971
Woonplaats Borger
Beroep Verkoopadviseur bedrijfsauto’s
Eerste auto Renault Super 5 van 1986
Vorige auto Volvo V40 D2
Wat zou je aan je auto willen veranderen? "Niets!"
Wat is je langste reis met deze auto? "Naar de Vendée deze zomer, met caravan."

Wat mankeert er aan de Fiat Tipo?

  • Achterklep rammelt iets bij rijden over slecht wegdek
  • Versnellingspook ‘haakt’ niet lekker in twee, vier en zes
  • Af en toe bijgeluidje linksvoor bij rijden over slecht wegdek
  • Minimale uitlaatgaslekkage langs het asje van de turbo (variabele geometrie)
  • Motor lekt flink olie bij de oliefilterdop
  • Remschijven voor zijn 3,4 millimeter onder de voorgeschreven minimale afmeting en hebben dus ook een zeer grote slijtrand
  • Dorpel begint net achter het voorwiel wat te roesten door steenslag en ophoping van vuil

Onderhoudshistorie

Reguliere beurten en het vervangen van slijtdelen, meer niet. In 2022 is de NOx-sensor vervangen. Het onderhoud gebeurt grotendeels in eigen huis, bij de bedrijfswagendealer waarvoor Alex werkzaam is.

De mening van Carrec Technocenter

“Nette auto waar duidelijk aandacht aan wordt besteed. Er zijn dan ook weinig defecten te vinden en de verwachting is dat hij nog een hele tijd mee kan, tenminste als de gevonden defecten netjes worden opgelost.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Fiat
Model Tipo Stationwagon 1.6 MultiJet 16v Business Lusso
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.285

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.571 mm / 1.792 mm / 1.514 mm
Wielbasis 2.636 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s
Brandstofverbruik 3,4 l/100km
CO2-uitstoot 89 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum