Fiat Multipla 1.9 JTD Dynamic (2004)
Goede gok
In zijn oorspronkelijke vorm zorgde de Multipla een paar jaar geleden voor een heus schokeffect in de autowereld. Vooral de ongelooflijk gedurfde tweetraps neus en de merkwaardige indeling met drie zelfstandige stoelen voorin en een rijtje van drie even grote exemplaren achterin staat menigeen nog in het geheugengegrift. Eigenlijk was er maar een probleem: tegenover de fanatieke aanhangers die het allemaal prachtig vonden, stond een vele malen grotere groep die er niet eens in gezien wilde worden. Met het nieuwe design van de voorkant komt Fiat de groep twijfelaars een heel eind tegemoet, zonder de individualisten al te veelte schofferen. De nieuwe generatie Multipla is een opvallende, nog steeds een tikje eigenzinnige, maar zeker ook representatieve MPV geworden. Dat is een nette manier om te zeggen dat je er nu fatsoenlijk mee kunt komen voorrijden, maar dat er her en der toch nog wel een wenkbrauw verbaasd omhoog zal schieten.
Het opvallende interieur met zes stoelen en een volledig vlakke bodem kennen we inmiddels. Net als het eigenzinnige dashboard ontwerp met stoffen bekledingen een hoog geplaatst schakelpookje. Dat laatste schept ruimte voor de middenzitplaats, maar er zijn beter bereikbare schakelpoken te bedenken. De parmantig centraal bovenop geplaatste unit met meters, ventilatie en bedieningspaneeltjesis weliswaar even wennen, maar werkt best plezierig. Plezierig zijn de grote handgrepen op de deuren, de handige opbergen legbakjes bovenop het dashboard, grote vakken voor frisdrankflessen en dergelijke, de mogelijkheid om de middenstoel omgeklapt in een armsteun met bekerhouders 'om te scholen', de handige voetsteunen voorin (midden en links) en bijvoorbeeld de handige dubbel uitgevoerde buitenspiegels met geïntegreerde dode hoek spiegel.
Zicht en zit
De ongebruikelijke vorm van de Multipla vind je vooral als wat langere rijder ook
terug in een beperkt zicht naar achteren. Het zal duidelijk zijn dat ook deze nieuwe generatie een auto is die niet iedereen zal kunnen charmeren. Hij blijft in details een model die zich van de massa onderscheidt.
Het is lekker om zoveel ruimte om je heen te hebben. De stoelen zijn omklapbaar, verplaatsbaar, uitneembaar. Ideaal voor gecombineerd gebruik als woonwerk auto en vrijetijdsmobiel. Ook al omdat je zelfs met zes personen aan boord nog een heel fatsoenlijke bagageruimte hebt.
Stap vooruit
Fiat heeft de Multipla kennelijk goed in de vingers gekregen. De auto zit solide in elkaar en rijdt veel dynamischer dan je van een ruimtewagen verwacht. Hij biedt zodoende een behoorlijke unieke combinatievan veelzijdigheid en sportiviteit. Je voelt best dat hij hoog is, maar met zijnver naar de hoeken geschoven wielen en extra spoorbreedte is hij niet alleen mooiwendbaar, maar stuurt ook levendig en direct. De besturing voelt soms misschien zelfs iets te licht aan, waardoor het geheel wel eens iets nerveuzigs krijgt. Toch roept het in snel genomen bochten associaties op met een strijkijzer. Zo vlak blijft hij liggen. Nogal stevig geveerd, dat wel, maar echt hinderlijk wordt dat niet.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Multipla 1.9 JTD Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.645 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 203 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.089 mm / 1.871 mm / 1.695 mm |
Wielbasis | 2.666 mm |
Massa leeg | 1.345 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 560 kg |
Banden | 185/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 176 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 16,0 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |