Fiat Marea Weekend 1.6 16V SX (1999)

Status aparte

Fiat Marea Weekend 1.6 SX
Zijn alle auto's tegenwoordig eenheidsworsten? Voor de Fiat Marea Weekend met z'n organische vormen gaat dat in ieder geval niet op. In deze test nemen we deze anders gelijnde, Italiaanse stationwagon onder de loep.

Onlangs werd de Marea in detail verfijnd, reden voor deze test. Al zit het opvallendste nieuws vooral in de (minst verkochte) duurste varianten, met opgewaardeerde vijfcilinder benzine- en dieselmotoren. De honderden details die aan álle versies zijn verbeterd zie je er niet direct aan af.
Aan boord van de Fiat Marea - net als buiten - organische vormen. En dan hebben we het in het bijzonder over de middenconsole die doet denken aan een grote druppel lava die gestold is, terwijl hij omlaag vloeide. Boven aan die console een geïntegreerde radio/cassettespeler. Die is dus standaard. Dat houdt in dat het niet mogelijk is een andere geluidsinstallatie te monteren. Wel kun je kiezen voor een duurdere versie dan die de fabriek standaard levert. Bestuurder en bijrijder zitten op stevige, sportief aandoende zetels. De chauffeur kan z"n stoel met een hendeltje opzij in hoogte verstellen. Dat helpt bij het vinden van een goede zitpositie, net als het in hoogte verstelbare stuur. Met opberg/aflegruimte komt de Marea goed voor de dag. Niet alleen heeft hij flinke portiervakken vóór en redelijk grote exemplaren achter, ook op een paar andere plaatsen kun je nog losse spullen kwijt. Handig is een smal kaartenvak rechts naast de "tunnelconsole"

Verzonken hoofdsteunen

Mensen die achter in de Marea Weekend meereizen hebben geen gebrek aan beenruimte; onder meer doordat ze hun voeten ver onder de voorstoelen kunnen schuiven. Ook hoofdruimte is er zat. Daar zorgt het hoge, ver naar achteren doorlopende dak voor. Zoals je dat tegenwoordig mag verwachten, vinden we achterin drie driepunts rolgordels. Ook drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen ontbreken niet. Handig is dat ze in hun laagste stand verzonken liggen in de rugleuning. Je hoeft ze daardoor niet te verwijderen wanneer de leuning voorover wordt geklapt. Voor het comfort van de mensen achter is er een middenarmsteun en een ventilatierooster.
"Marea Weekend", dat klinkt wel vrolijk en het verwijst naar vrijetijdsbesteding. En in z"n vrije tijd kan een mens de extra ruimte die een stationwagon biedt goed gebruiken. Wat dat betreft stelt de Marea Weekend in ieder geval niet teleur. De standaard kofferruimte, achter de achterbank is al goed voor een flinke hoeveelheid bagage. En er kan dankzij de in ongelijke delen omklapbare leuning en zitting nog stevig worden uitgebreid. Om het beladen makkelijker te maken heeft Fiat twee dingen gedaan. Één: de achterbumper is neerklapbaar gemaakt. Daardoor verdwijnt de normaal opstaande rand aan de achterkant van de laadvloer. Twee: de vloer is voorzien van ribben, waarover je de bagage naar binnen en naar buiten kunt schuiven. De neerklapbare bumper maakt het ook mogelijk langere stukken mee te nemen. Je kunt ze, onder de achterklep door een eindje naar buiten laten steken.
Onze testauto werd aangedreven door een 1,6-litermotor, de basiskrachtbron uit het programma. Met 103 pk en 144 Nm goed voor nette prestaties. Volgens de fabriek moet hij een top van 185 kunnen halen. Voor de sprint van nul naar honderd vermeldt de folder 11,1 s. Bij onze eigen metingen bleef de Marea dik een seconde achter bij de verwachtingen. Op het onderdeel "inhalen" 80 - 120 noteerden we in 5 16,2 s en in 4 12,7 s: lekker soepel, die motor. En het geluidsniveau in het interieur? Met 67 dB bij 100 en 71 dB bij 120 niet opvallend hoog of laag.
Fiat spiegelt zich al zo lang aan de VW Golf, dat het niet hoeft te verbazen dat de Italiaan best stevig aanvoelt. Stevig is ook het onderstel, dat over het algemeen z"n werk naar behoren doet. Ook als het wegdek er niet best bij ligt blijken vering en demping nog goed op hun taak berekend. Fiat geeft de Marea een tamelijk licht werkende besturing mee; de bekrachtiging neemt de chauffeur redelijk wat werk uit handen. Maar dat resulteert niet in vaagheid. En met snelle bochten heeft de Weekend geen enkel probleem. Van onderstuurneigingen is weinig of niets te bespeuren. Schakelen? Niets op aan te merken.
Fiat biedt de Marea Weekend in deze test aan voor net geen 38 mille. Daarmee is het een goede, maar niet de allergoedkoopste aanbieding in dit segment.

Signalement

Merk Fiat
Model Marea Weekend 1.6 16V SX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.525

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.581 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 144 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.484 mm / 1.741 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.175 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 16,2 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 201 g/km