Fiat Idea 1.4 16V Dynamic Plus (2004)
Spelen met de ruimte
Met een lengte van circa vier meter zit de Idea net tussen de Punto en de Stilo in. Terwijl er voor de inzittenden beduidend meer hoofd- en beenruimte voorhanden is. De Idea is een zogeheten monospace: de A-stijl loopt met een zeer geringe knik over in de motorkap. De Idea heeft het nieuwe familiegezicht van Fiat en de achterlichten zijn grappig gestileerd. De echte Zuid-Europese flair vinden we terug in het interieur. Het dashboard, de deurpanelen en het meubilair getuigen van goede smaak en zijn gemaakt van mooie materialen. De bediening is top, afgezien
van een iets te ver weggestopt knoppencluster voor mistlampen en koplamphoogte.
Erg praktisch zijn de hooggeplaatste portiergrepen en schakelaars voor ramen en spiegelbediening. De zitpositie van de bestuurder is goed in te stellen. Goede stoelen en 'n stuur waarvan je de stand niet alleen in hoogte, maar ook in diepte kunt variëren. In de Idea (de afkorting staat voor Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur) kun je de achterbank verschuiven of omklappen om meer bagageruimte te scheppen. Schuif je de bank in zijn voorste stand, dan zullen eventuele achterpassagiers eerst enkele ledematen moeten laten amputeren alvorens mee op reis te kunnen. Of in de lotushouding op de achterbank moeten gaan zitten. Er zijn drie driepuntsgordels en drie hoofdsteunen, maar het wordt wel proppen en stilzitten met drie volwassenen achterin.
Toeren maken
Onder de motorkap van de Idea ligt de nieuwe zestienkleps 1,4-litermotor van Fiat. Die is goed voor een maximumvermogen van 95 pk. Dat lijkt best veel, maar vergeet niet dat het koppel niet zo hoog is (128 Nm) en dat die waarde pas bij 4.500 toeren wordt bereikt. Hier wreekt de beperkte cilinderinhoud zich, dat merk je in de praktijk. Wat geluidsproductie betreft, is de 1.4 wel een aangename motor en geen nerveus jankend machientje. Het gemiddelde verbruik is 1 op 12,8.
Schakelen doet de Fiat perfect, met zijn kleine pookje dat uit het dashboard steekt. Korte slagen en zeer trefzeker. Vanuit stilstand sprint de Italiaan in 12,1 tellen naar de 100 km/h. Als 'ie maar toeren maakt, dan wil de Idea wel.
Van Fiat zijn we goed weggedrag gewend en deze kleine MPV vormt daarop geen uitzondering. Het veerkarakter is uitgebalanceerd en comfortabel. Oneffenheden worden netjes geabsorbeerd, zeker als je daarbij de wielbasis in ogenschouw neemt. Het overhellen in bochten is minimaal en valt in die zin dus niet op. Het stuurgevoel in de Idea is nogal 'synthetisch'; er is geen direct contact met de voorwielen. De stuurbekrachtiging kent ook een Citystand. Het sturen gaat dan extreem licht, zodat je met de geringste inspanning de nauwste straatjes kunt pakken.
Op de snelweg is de Fiat comfortabel. Het onderstel produceert weinig geluid en de stabiliteit in rechte lijn is uitstekend. Het snel nemen van scherpe bochten gaat probleemloos en resulteert na enig aandringen in beheersbaar onderstuur.
De Dynamic Plus is de op één na duurste versie. Het pakket omvat onder meer zaken als airconditioning en een radio/cd-speler. Daar hebben we overigens nog wel commentaar op. De volumeknop steekt namelijk slechts een heel klein stukje uit het paneel en is daardoor nauwelijks vast te pakken. Maar de Fiat maakt een luxe indruk en overtuigt ons op de weg.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Idea 1.4 16v Dynamic Plus |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.930 mm / 1.698 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.508 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,1 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 19,8 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |