Fiat Croma 1.9 Multijet 16V Business Connect (2005)

Kwaliteitssprong

Fiat Croma 1.9 Multijet 16V Business Connect
Fiat zet met de Croma in op een mix van een MPV en een stationwagon. De nieuwe Croma heeft helemaal niets gemeen met de Croma die van 1986 tot 1996 de ereplaats in de  Fiatshowrooms bezette, behalve dan de naam.

De Croma maakt van meet af aan een goede indruk. We reden eerder al kort met de Croma en toen concludeerden  we dat dit de beste Fiat ooit is. Ook na een week rijden blijft die stelling overeind. De kwaliteitssprong die Fiat met deze auto maakt, is enorm. En dat zit hem niet alleen in de gekozen materialen. Het zit allemaal goed in elkaar geschroefd en alles sluit goed op elkaar aan. Je hebt een dik, stevig stuurwiel en dito pook in je handen. Grappig detail is de positie van het contactslot. Dat zit niet op de stuurkolom, maar op z'n Saabs tussen de voorstoelen.

Opgehoogd

De Croma is geen auto die de ogen op steeltjes doet staan. Niet opvallen lijkt de boodschap. De Croma heeft een wat nietszeggende, maar keurige koets. Een soort opgehoogde stationcar. De Croma is hoog en dat merk je meteen bij het instappen. De hoogte van de stoel is zodanig dat je relatief gemakkelijk naar binnen schuift. Dat is niet alleen handig voor degenen die wat stijf van leden zijn. Je kijkt ook vanaf een wat grotere hoogte over het verkeer uit, wat je rangorde in het woud van MPV's, SUV's en bestelwagens wat verbetert.

Fiat claimt een crossover op de weg te hebben gezet, maar de Croma neigt duidelijk meer naar de stationcar. Daarom is het vreemd dat de Croma uitsluitend in deze vorm wordt geleverd; bij Fiat zijn sedanliefhebbers in dit segment aan het verkeerde adres.

Prettig karakter

De Croma verrast door z'n rijeigenschappen. Op een of andere manier verwacht je een wat weke, saai sturende auto, maar dat valt reuze mee. De besturing is wat vaag, maar dankzij de bescheiden meewerkende stuurbekrachtiging heb je toch redelijk contact met de weg. Bij plotseling uitwijken blijft de Croma heel aardig in de hand te houden. Laat je in de bocht plotseling het gaspedaal los, dan gaat de achterkant al gauw zijn eigen weg; die voert langs de voortrein, via de buitenkant.

Behalve de besturing werkt ook de motor mee aan het prettige karakter van de Croma. De 150 pk JTD is een soepele, krachtige machine die je geen moment teleurstelt. Fiat biedt in de Croma ook een 200 pk/400 Nm diesel aan. We reden tijdens de Europese introductie van de Croma een klein stukje met die motor en waren onder de indruk. Fiat levert ook een 120 pk diesel en tijdens een eerdere rit daarin viel ons op dat die qua gevoel weinig onderdoet voor zijn sterkere broer.

Navigatie

Het is jammer dat het gestoelte in de Croma wat vlak is gehouden. Je kunt lekker sturen met de auto, maar glijdt dan in de bochten alle kanten uit. Voor de liefhebbers biedt Fiat leren bekleding aan en dan zijn de voorstoelen meteen verwarmd. Het gaat wat ver om uitgebreid verslag te doen van het meegeleverde navigatiesysteem, maar we melden ten slotte toch dat het systeem ons met een kluitje het riet in stuurde. Toegegeven, Almere-Buiten is tamelijk nieuw, maar de Croma kende de straat die we zochten en begon aan de routebegeleiding. Om even later in een verkeerde woonwijk parmantig te roepen dat we onze bestemming hebben bereikt.

Signalement

Merk Fiat
Model Croma 1.9 Multijet 16v 150 Dynamic
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.495

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.756 mm / 1.775 mm / 1.597 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.505 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 10,0 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km