Fiat 500S - Test
Blitse jongen
De Fiat 500 gaat alweer mee sinds 2007. En los van flink wat motor-updates is de auto nog niet eens gefacelift! Wel komt er eens in de zoveel tijd een nieuwe special edition langs. Neem deze nieuwe 500S: de 'sportiefste' variant tot op heden.
Iedereen die nu meteen begint te wijzen naar de Abarth-varianten van de kleine Italiaan: uiteraard hebben jullie gelijk. Maar Fiat blijft met man en macht proberen om Abarth als een eigen merk neer te zetten (ook al staat er gewoon Fiat op je kentekenbewijs als je er eentje koopt) waardoor dit de sportiefste Fiat 500 van het moment is. Dat wil niet zeggen dat je over een ander onderstel beschikt, de 'S' moet het doen met uiterlijke kenmerken. De auto is herkennen aan sportbumpers (dezelfde die in de USA standaard op de 500 worden geleverd), een achterspoiler en donker 16-inch lichtmetaal. Het interieur wordt uitgedost met sportstoelen met rode stiksels, een sportstuurtje, chroomkleurige instaplijsten. Het resultaat mag er wezen. Zeker met goede wielen eronder oogt de auto bijzonder aardig. Italiaanse flair kan je hem niet ontzeggen. Hetzelfde geldt voor de binnenkant die er door het leuke dashboardmateriaal fors op vooruit gaat.
De 500S is enkel te verkrijgen met de 85 pk sterke Twinair-motor of met de nieuwe 1.3 multijet dieselmotor met 95 pk. Ook komt er later dit jaar nog een sterkere variant aan in de vorm van een 105 pk sterke Twinair. De handgeschakelde vijfbak is redelijk en geniet bij ons nog altijd fors de voorkeur boven de tergend trage halfautomaat.
Pittig
Met de 85 pk is de 500S al best een pittig karretje. De auto weegt maar 900 kilo waardoor het vermogen heel redelijk raad weet met de Italiaan. Het mag dan wel een tweecilinder zijn, door het turbootje komt de motor tot 145 Nm aan koppel vanaf 1.900 toeren. Dankzij die trekkracht voelt de auto nooit sloom aan. Hier zit evengoed een keerzijde aan. Omdat de auto tot 3.000 toeren zeer brommerig klinkt, maak je in praktijk structureel veel meer toeren dan met een drie- of viercilinder. Je haalt verder door en bent geneigd minder snel op te schakelen. Hierdoor stijgt je verbruik fors ten opzichte van de fabrieksopgave. Braaf het nieuwe rijden toepassen kan, maar dat heb je wel erg veel rumoer aan boord. Hier keert de wal toch een beetje het schip.
Het rijden in de 500 gaat nog altijd opvallend sportief. Zoals gezegd heeft de 'S' geen technische aanpassingen, maar de auto is van zichzelf al vrij hard. Dat gecombineerd met het eerder genoemde lage gewicht zorgt voor een leuke auto om te rijden. De besturing is vrij licht, maar wel prettig direct. Bovendien hebben we nu dat mooie sportstuur in handen, dat standaard onderdeel is van de 500S. De 500 slaagt hierdoor nog altijd volledig als dynamische stadsauto, en even los van het verbruik is de motor vinnig genoeg om van de Fiat tevens een vlot karretje te maken. Dit alles komt letterlijk niet zonder een prijs. Het is misschien een A-segmenter, maar alle mooie uiterlijke bravoure van een 500S kost je minimaal 16.095 euro.
PRIVATE LEASE Fiat 500
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.