Fiat 500L Twin-air turbo CNG

Gastanker

Fiat 500L Twin-air Turbo CNG
AutoWeek 2 2014
AutoWeek 2 2014

Je leest het in AutoWeek 2 2014

Aardgas als autobrandstof heeft nog steeds een flinke zet in de juiste richting nodig. Is de Fiat 500L met z'n dappere tweecilinder de auto die deze klus voor zijn rekening neemt?

Met aardgas ben je aan de pomp minder kwijt dan voor de vertrouwde brandstoffen. Bovendien zijn de uitlaatgassen net iets minder bedreigend. Dat klinkt erg mooi, maar alle mooie beloften ten spijt is het aardgas-pompennetwerk nog steeds niet erg fijnmazig. Ook het aanbod van aardgasauto's is nog vrij beperkt, al groeit het wel. Fiat heeft nu een aardgasversie van de 500L, de Twin-Air Turbo CNG. Hierbij staat CNG voor compressed natural gas, oftewel samengeperst aardgas. De auto is iets duurder dan de gewone benzineversies, maar wie genoeg kilometers maakt, zou dat kunnen terugverdienen dankzij de lage gasprijs. Een ondernemer die de auto zakelijk inzet, kan met alle subsidie- en afschrijvingsregels nog meer voordeel halen.

Horten en stoten

De 500L is de opgeblazen kruising van de 500 en de Panda, maar dan zonder de hoge aaibaarheidsfactor van vooral de eerste. Hij mist dat schattige. Maar goed, je hebt wel ruimte genoeg in deze auto, met z'n vrij hoge zit. Bij de conversie naar aardgas hoef je aan ruimte ook niets in te leveren. Doordat de gastanks onder de bodem van de auto zijn weggewerkt, wordt de bagageruimte niet beperkt. Zelfs de benzinetank van 50 liter blijft gewoon behouden.
Wel moet je flink inleveren op de prestaties. In de benzineversie is het 875-cc tweecilindertje nog goed voor 105 pk, maar op aardgas heb je er nog maar 80 over. Op papier lijkt het dik in orde, maar in de praktijk stelt de motor teleur. Om te beginnen moet je behoorlijk wat gas geven als je wegrijdt, want de tweepitter slaat anders zonder pardon af. Behoorlijk irritant. Het motortje moet op toeren worden gehouden om vrolijk door het verkeer te bewegen, anders sputtert hij een beetje tegen, met horten en stoten als gevolg. Dat wil je niet in een klein boodschappenkarretje, laat staan in een auto van dit formaat. Op de snelweg maakt de 500L een slome indruk. De reactie op het gaspedaal is net wat trager dan op benzine. Suf dus.

Over het verbruik kunnen we weinig zeggen. De auto waarmee we reden, is na 99 km binnenweg afgetankt met 5,2 kg gas. Op zich niet onaardig, maar snelwegkilometers zaten daar niet bij. En, niet onbelangrijk, dat gas had een circa 15 procent hogere energetische waarde dan het CNG dat in Nederland kan worden getankt. Maar goed, dat is de auto niet kwalijk te nemen.

Kortom, alle goede bedoelingen ten spijt doet de markant vormgegeven 500L met z'n teleurstellende tweecilinder CNG-motor het imago van het rijden op aardgas geen goed. Het is een beetje het Prius-effect dat jarenlang hybride-aandrijflijnen op verjaardagen tot onderwerp van spot maakte. En wanneer het je om de bijtelling te doen is, kun je net zo goed de potentere benzineversie kiezen. Beide zijn goed voor 20 procent.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.