Fiat 500 1.4 16v Sport (2008)
Retro-rugzakje
De scheppers van de nieuwe Fiat 500 zijn er uitstekend in geslaagd het rugzakje van weleer te laten voortleven in de lijnen van de 500 van vandaag. Het uiterlijk van de huidige 500 roept dan wel herinneringen op aan het gelijknamige autootje van weleer, de verschillen zijn echter aanzienlijk. De oorspronkelijke 500 ziet er weliswaar origineel en aaibaar uit, maar is toch vooral functioneel.
De 500 van de eenentwintigste eeuw rijd je vooral om je te onderscheiden van de grijze massa. Voor z'n functionaliteit schaf je hem niet aan. Door je met de 500 door het verkeer te bewegen, maak je een statement, en daar gaat het om. Als je een 500 bezit, ben je hip en heb je gevoel voor esthetiek.
Opfrisbeurten
De lay-out van het dashboard is prima voor elkaar. Alle bedieningsorganen liggen mooi onder handbereik en zijn logisch geclusterd. De versnellingspook staat op een 'schiereiland', waardoor je hand maar een kleine afstand hoeft af te leggen van het stuurwiel naar de pook. Pal voor je neus staat een grote snelheidsmeter. Fraai is de toerenteller, waarvan de naald in de binnenring van de snelheidsmeter meeloopt. Het dashboard kenmerkt zich door grote, glimmend zwarte panelen. De boven- en onderkant zijn vervaardigd uit grijze kunststof. Het geheel ziet er solide en degelijk uit. Ook de pasvorm is oké, al zien we hier en daar zien we nog een klein kiertje.
De sfeer aan boord van de Fiat is warm. Voor een deel ligt dat aan de kleurstelling. Wel laat de bewegingsvrijheid wat te wensen over, maar een 500 koop je natuurlijk niet voor z'n ruimteaanbod. Toch zit je wel goed. De stevige sportstoelen van de Sport-uitvoering bieden veel zijdelingse steun. Wel zou de bestuurdersstoel wat meer mogen zakken. Het stuurwiel van de 500 is alleen in verticale richting verstelbaar, maar is aangenaam dik en ligt lekker in de hand.
De Fiat haalt z'n 100 pk uit een 1,4-liter zestienklepper. Pas bij 6.000 toeren komen alle pk's los en wanneer de naald van de toerenteller de 4.200 tpm passeert, komt de maximale trekkracht van 131 Nm vrij. Het is dus zaak de Fiat flink in de toeren te jagen om hem tot presteren aan te sporen. Maar dat laat hij zich allemaal welgevallen. De Fiatmotor klinkt bovendien lekker rustig.
Stuiteren
Rustig is het Italiaanse onderstel echter allerminst. Het 500'tje wil best stuiteren. De korte wielbasis van de Fiat verergert het hobbelige gedrag nog eens. De 500 is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. De besturing is niet superdirect, maar geeft voldoende gevoel. Wanneer je de sportknop op het dashboard indrukt, voel je de besturing plotsklaps onnatuurlijk zwaarder werken en ook reageert de motor alerter op het gaspedaal. In bochtenwerk blijft de koets mooi rechtop en ook is de achterkant bepaald niet staartlastig. Overigens heeft de Fiat voor zo'n compact autootje wel een enorme draaicirkel.
De 500 heeft een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een remassistent, hoofdairbags, een automatische airco en verwarmde buitenspiegels. Stabiliteitsregeling is standaard op de 500 Sport.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 500 1.4 16v Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 131 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.546 mm / 1.627 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 905 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 7,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 13,4 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |