Fiat 500 1.2 Dualogic Start & Stop Pop (2009)

Klein, hip en groen

Fiat 500 1.2 Dualogic Start & Stop Pop (2009)
Kleine, hippe en vooral groene auto's doen het momenteel goed. En het is tegenwoordig echt niet meer behelpen met zo'n kleintje. Sterker nog, er begint zich in het A-segment een soort premiumdivisie af te tekenen. De Fiat500 behoort daar zeker toe.

De kleine Fiat is een auto waar je wel verliefd op moet worden. De guitige uitstraling, de vele originele details en de gelijkenis met z'n illustere voorganger zijn belangrijke verkoopargumenten. Het interieur kenmerkt zich door allerlei kleine details. Waar je ook kijkt, vind je geinige details en verwijzingen naar het verleden. Daardoor is het verblijf in de Fiat aangenaam, hoewel er ook wel wat kritiekpunten zijn. Zo bieden de stoelen weinig steun en zijn de zittingen aan de korte kant. Ook is het een gemis dat het stuur niet in diepte verstelbaar is.

Achterin zou je met twee personen moeten kunnen zitten. In de praktijk is dat voor korte ritjes met niet al te lange personen mogelijk, maar het houdt qua ruimte niet over. De kofferbak is met 185 liter evenmin overbemeten, maar voldoet in de meeste gevallen. Mochten er grotere spullen mee moeten, dan kun je de bagageruimte tot 610 liter vergroten door de achterbank neer te klappen. Onder de motorkap van de Fiat zit een 1,2-liter achtklepper, die 69 pk op de been brengt. Die is gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak, die de naam Dualogic draagt. Helaas schakelt die bak in de automatische stand zo onvoorspelbaar en schokkerig dat je al snel overgaat op de handmatige stand. Het enige voordeel van de Dualogic-bak is dan ook

dat de auto er marginaal zuiniger mee is.

Lekker levendig

Over de motor zelf zijn we beter te spreken, die is namelijk lekker levendig en hoewel 69 pk niet overdreven veel is, kan de 500 er prima mee uit de voeten. De vierpitter is daarbij vrij stil, wat het comfort ten goede komt. Eigenlijk hebje niet meer nodig om de 500 met het verkeer te laten meekomen. Nieuw is de toevoeging van het start-/stopsysteem. Dat is alleen leverbaar op de 500 1.2, maar kan wel worden gecombineerd met zowel de handbak als de Dualogic-bak. Het systeem werkt adequaat, maar wel iets te traag. In principe start de motor zodra je de voet van de rem haalt, maar wij hadden soms het gas al ingetrapt voordat de motor liep. Daardoor kom je soms met horten en stoten van je plek. De 500 laat zich met het grootste gemak door het drukke stadsverkeer sturen. Met 9,2 meter is de draaicirkel lekker klein

en het sturen gaat licht, zelfs zonder de city-steering-knop te gebruiken. Daarmee doet de bekrachtiging er nog een schepje bovenop en gaat het sturen bijna eng licht. Het onderstel voldoet in de stad, maar door de vreselijk harde demping is de 500 niet de meest comfortabele auto. Drempels moet je voorzichtig nemen, want anders stuitert de Fiat alle kanten op.

Ook op de snelweg doet dit fenomeen zich voor: op oneffenheden wordt de 500 licht, je voelt dat de auto ver uit de veren komt en dat de banden grip verliezen. Zolang je het niet al te bont maakt, valt er met het Fiat-onderstel echter te leven.

De optielijst laat zien dat deze auto wat hoger in de markt is gezet. Zaken als een Bluetooth-telefoonaansluitng en keyless entry & go zijn nog lang geen gemeengoed in dit segment. Op de Pop-versie zitten zaken als elektrische ramen vóór, radio-cd-speler met mp3-mogelijkheid en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De handbediende airco is een optie.

Video

Signalement

Merk Fiat
Model 500 1.2 S&S Pop
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, semi automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 51 kW / 69 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 102 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.546 mm / 1.627 mm / 1.488 mm
Wielbasis 2.300 mm
Massa leeg 875 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 400 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,9 s
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 12,7s
Brandstofverbruik 4,7 l/100km
CO2-uitstoot 110 g/km

PRIVATE LEASE Fiat 500

Fiat
Fiat 500 1.0 Hybrid Dolcevita (3D/6H)
€ 256
 
DirectLease
Fiat 500 1.0 Hybrid Club (3D/6H)
€ 269
 
Leaseplan
Fiat 500 1.0 Hybrid Club (3D/6H)
€ 286
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.