Fiat 500 1.2 - 2009 – 289.419 km - Klokje Rond

Droomauto voor minimaal budget

53 reacties

Video
AutoWeek 11 2021
AutoWeek 11 2021

Je leest het in AutoWeek 11 2021

De Fiat 500 is zeer gewild als occasion. Als je gaat zoeken, zul je nog verbaasd staan wat ze kosten. De tijd dat je voor een paar centen een twaalf jaar oude Fiat kocht, ligt met de 500 wel een beetje achter ons. Nicky Raaijmakers moest met zijn beperkte budget winkelen aan de onderkant van de markt. Eens kijken wat je dan voor 500 in huis haalt.

Nicky Raaijmakers is 19 jaar oud. Dat betekent dat hij 6 was toen de Fiat 500 in zijn nieuwe gedaante op de markt kwam. “Al sinds ik klein was, wilde ik zo’n auto hebben”, vertelt hij. “Nu heb ik als eerste auto meteen mijn droomauto gekocht.” Het budget van de student reikt natuurlijk niet tot in de hemel. “Voor het bedrag dat ik er voor overhad, stonden er drie te koop. Daar hoort natuurlijk automatisch een hoge kilometerstand bij.” Nicky kocht zijn auto bij een occasionhandelaar die de meeste auto’s had staan in de hogere prijsklasse. “Dit was duidelijk niet zijn gebruikelijke handel. Hij had hem van iemand die er een veel nieuwere Mini voor had teruggekocht. Inruil.”

Grote verhalen over de avonturen die hij met zijn 500 heeft beleefd, heeft Nicky nog niet. “Door corona rijd ik niet veel. Ik blijf een beetje in en om mijn woonplaats en gebruik de auto om mee naar school en stage te komen.” De eerste koude douche kwam na een paar maanden. “De auto moest voor de apk en zo ongeveer alles waar ‘rem’ voor of achter staat, moest worden vervangen.” Het kwam hem op een gepeperde rekening te staan: € 1.250, die hij gelukkig in drie termijnen mocht betalen. Nicky: “Toch vonden ze het de moeite waard om de investering te doen. Want de motor en de carrosserie zijn nog prima in orde, volgens de garage. Als hij er nu weer drie jaar probleem loos tegenaan kan, is het prima voor mij.” Eens kijken of Joep Schuurman dat vandaag kan bevestigen.

VRIJE SLAG

Als hij terugkomt van de proefrit, heeft hij voor zijn doen maar weinig te mauwen over de Fiat. “Alleen zit er wel een rare vrije slag in het stuur. Daar is iets niet goed.” Dat kan Nicky beamen. “Bij de garage werd verteld dat het ligt een aan versleten stuurhuis. Daar moet een keer een nieuwe op.” Maar als Joep wat verder kijkt en een paneeltje onder het dashboard loshaalt, ziet hij dat er speling zit op één van de kruiskoppelingen aan de stuurstang. Als hij die weer aandraait, is de speling verdwenen.

Vanonder de motorkap komt er weinig onheil tevoorschijn. Wel zit het luchtfilterhuis los. Ook daarbij is Joep de beroerdste niet. “De schroefdraad voor een van de twee bouten is verdwenen. Daar past geen bout meer in.” Met een tapeinde maakt hij een nieuw schroefdraad en er komt een nieuwe bout. Dat zit dus weer vast zoals het hoort.

Als we de auto optillen en even achter de grille loeren, zien we een aircoradiator die zijn langste tijd wel heeft gehad. “Die zou je echt eens moeten vervangen. Ik weet niet wat je met deze auto van plan bent, maar als je ermee op vakantie gaat naar het zuiden, wordt de koeling van de motor een serieus probleem. De aircocondensor zit namelijk voor de radiateur van de motor. Die krijgt nu echt te weinig rijwind.” Joep rekent voor dat de condensor, inclusief montage en afvullen van de airco zo’n € 400 gaat kosten. “Maar dan heb je ook meteen een airco die weer prima werkt.”

TECTYLEREN

Verder wijst Joep ons op de plek waar de veerpoten aan de carrosserie vast zitten. “Die komen uit in een soort schoteltjes. Je ziet nu al dat de bouten flink verroest zijn. Het zal de nodige moeite kosten om die los te krijgen. Ik denk dat het op termijn een hele klus zal worden om bij deze auto’s de schokdempers aan de voorkant te vervangen.”

Door naar de onderzijde van de 500. Daar vinden we een typische Fiat-kwaal. “De uitlaat is bijna doorgeroest. Die heeft binnenkort aandacht nodig”, waarschuwt Joep. Maar de Italiaanse-autosceptici kunnen we ook dit keer de mond snoeren. Ook na twaalf jaar en bijna 300.000 kilometer is aan de constructie van de Fiat geen spat roest te vinden.

De remmerij op de auto is net helemaal vernieuwd. Logisch dus dat daar geen kritiek op komt. Nou ja, bijna niet. “Het is allemaal netjes gedaan, maar ik vind dat de remleiding rechts achter nog wel even behandeld had mogen worden. Die is een beetje verroest en met opschuren en tectyleren is die nog te redden. Als je het zo laat zitten, moet er volgend jaar een nieuw stuk in. Ik zou je garage zeker nog even vragen om dat te fiksen.”

En dan heeft deze Fiat nog een kwaal. Hij blijft maar condenswater van de airco lekken. “Dat komt doordat er af watergaten verstopt zitten”, weet Joep. We loeren even in de paravan en zien inderdaad een flinke plas water staan. Als Joep de drab uit de gaten haalt, loopt die in één keer leeg. “Ik vind dat zoiets bij goed onderhoud meegenomen moet worden. Als monteur zie je toch ook dat het maar blijft lekken? Dat hoor je dan wel even op te lossen …”

Tot slot kijken we nog eventjes naar de banden. Die op de vooras zijn nieuw sinds de recente apk en ook achter zijn ze zo te zien nog in prima staat. Joep: “Het is inmiddels algemeen bekend dat ik een hekel heb aan budgetbanden, dus dit merk zint me niet. Maar omdat het vier dezelfde zijn én ze in goede staat zijn, geef ik er alsnog credits voor.” Nou nou, Joep in een milde bui. Dat maak je maar weinig mee bij Klokje Rond …

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“In de staat waarin de Fiat binnenkwam was het zeker een duim omlaag. Vooral dat onderdelen van de stuurinrichting niet vast zaten. vind ik een kwalijke zaak. Deze Fiat is wel te redden, maar ik denk dat de aanschafprijs er nog een keer in geïnvesteerd moet worden om hem echt op orde te krijgen. Anders is het een aflopende zaak.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum