Ferrari California

Ferrari California
Ferrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari CaliforniaFerrari California
AutoWeek 44 2008
AutoWeek 44 2008

Je leest het in AutoWeek 44 2008

Ferrari heeft met de California een nieuwe GT in de stal. Een auto die naast de F430 in het gamma staat en die een wat meer op comfort ingestelde koper moet aanspreken. Met meerdere voor het merk nieuwe zaken als een opvouwbare hardtop, een versnellingsbak met dubbele koppeling en directe inspuiting luidt de California bovendien een nieuw tijdperk in voor het merk.

Ook al is het de zesde keer dat we langskomen, de olijvenplukkers staken hun werkzaamheden weer en zwaaien enthousiast de armen omhoog. Oké dan maar weer, twee tikken tegen de linker schakelflipper, de nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt razendsnel terug en de 4.3 V8 schiet richting de 8.000 tpm. In de spiegel zien we de Sicilianen ons verlekkerd nastaren. Het is de magie van een Ferrari. Ook dit nieuwste raspaard uit Maranello heeft 't weer. En daarmee blijkt de California een geslaagde aanvulling op het programma.

Toch zijn er nogal wat zaken anders dan we ze van het merk met het steigerende paard gewend zijn. Ga maar na; dit is de eerste Ferrari met een opvouwbare hardtop, het is de eerste Ferrari-granturismo met een V8 voorin (achter de vooras) en het is het eerste model met een direct ingespoten motor. Ook de multilink-achterwielophanging is nieuw.

Daarmee hebben we niet alle noviteiten opgenoemd; nog niet eerder was er een Ferrari met een transmissie met dubbele koppeling, en dat de Italianen bij een nieuw model zo ontzettend de nadruk op de brede inzetbaarheid legden, is eveneens nieuw. Even de kleine naar school brengen? Geen probleem, de California is een 2+2. En klap je de rugleuningen van de achterzitjes naar voren dan ontstaat een doorgang naar de bagageruimte. Golfen met een maatje hoeft dus evenmin problemen op te leveren; twee golftassen passen er gemakkelijk in.

Zoveel noviteiten en gebruiksgemak in een Ferrari, wat is het idee erachter? We vragen het Amadeo Felisa, CEO van Ferrari, die bij de presentatie van het nieuwste product op Sicilië aanwezig is. 'Toen we vier jaar geleden begonnen met de ontwikkeling, hadden we een echte GT voor ogen, in het prijssegment tussen de E 150.000 en E 200.000 en natuurlijk met meer dan 450 pk. Een auto die ook in het teken zou staan van comfort, want niet iedereen gaat voor het puristische van de F430. De auto's waar we goed naar gekeken hebben, zijn de Porsche 911 Turbo en de Mercedes SL. Dat de auto een opvouwbare hardtop moest hebben en geen softtop, stond van meet af aan vast; dat soort cabriodaken heeft de toekomst." Het nadeel van het hoge gewicht van zo'n kapconstructie – elektromotoren en stalen dakdelen wegen immers meer dan een stoffen kap – heeft Ferrari omzeild door een dak uit twee delen van aluminium te maken. Daarmee weegt de dakconstructie minder dan de softtop van de F430 Spider, het wilde broertje van de California. Toch brengt de California nog 1.625 kilo op de schaal.

Geluid maakt verschil

Met de Porsche 911 Turbo Cabriolet, de Mercedes SL 63 AMG en de BMW M6 Cabrio in het achterhoofd drukken we op de rode startknop, die links op het stuur zit. Rechts de 'manettino', de magische knop waarmee je de auto op comfort of sport zet; je kunt zelfs alle elektronica uitzetten. Demping, motormanagement en de versnellingsbak veranderen erdoor van karakter. Als de direct ingespoten V8 voor het eerst aanslaat, dan hoor je direct dat het een Ferrari is. Nu klinken de genoemde Duitse concurrenten evenmin als lieverdjes, maar de California komt net iets bruter tot leven. De SL AMG komt er met zijn imposant brullende V8 nog het dichtst bij in de buurt.
Bijna alles in de California ademt luxe uit. Werkelijk elk deel van het dashboard is met leer overtrokken. Van de ringen rond de uitstroomopeningen vermoeden we dat ze van plastic zijn, en dat is jammer. Maar verder waan je je in een raspaard. Rechts het plaatje met daarop de tekst dat Ferrari wereldkampioen F1 2007 is. Het hoort er allemaal bij.

In het instrumentarium neemt de toerenteller de grootste plek in. Hij gaat tot het getal 10, maar vanaf de 8 zijn de cijfers rood. Als een halfuurtje later de toerenteller voor het eerst richting die regionen gaat, met de bak in de sportstand, blijkt de toerenbegrenzer er bij 7.800 een einde aan te maken. Het gaat allemaal razendsnel. De California schiet vooruit en het rauwe geluid maakt het allemaal nog even spannender. Overschakelen gaat gepaard met een agressieve plof. De klanken weerkaatsen tegen de met wijnranken begroeide heuvels. Dit is een en al beleving.

In bochten blijkt hoe goed de California spoort. Dat de motor achter de vooras opgehangen is, helpt hem daarbij. Alleen in haarspeldbochten treedt licht onderstuur op. Ook al staat de demping nu op sport, de California rekent niet genadeloos af met de vele kuilen die het Siciliaanse asfalt telt. Qua besturing reageert de auto al net zo direct als op de commando's van het gaspedaal. Echt zwaar werkt het systeem niet.

Staat de knop op het stuur op comfort, dan gaat het allemaal nog wat soepeler. Er is iets meer rol over de lengteas, en de versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt bij rustig rijden al snel het zevende verzet in. Zo lijkt de nieuwe transmissie, die Ferrari samen met Getrag ontwikkelde, op elke andere versnellingsbak met dubbele koppeling. En zo kun je met 70 km/h in zeven cruisen, heerlijk met het zonnetje op de bol – het leven is goed! Doemt er plotseling een uitdagend stuk weg op? Vloer het gas en de bak reageert supersnel doordat de transmissie een as met even versnellingen en een as met oneven versnellingen heeft, die elk door hun eigen koppeling bediend worden. Met de manettino op comfort schakelt de bak wel als het rode gebied op de toerenteller nadert, in de sportstand moet je dat zelf doen. En dan heb je ook nog de mogelijkheid de bak als automaat te rijden. Is er ooit een Ferrari geweest waarmee hardrijden zo makkelijk is? Voor zover wij weten niet. Schakel je alle elektronica uit, dan komt het overigens nog altijd op de stuurkwaliteiten van de man of vrouw aan. En met de launch control schiet je de Ferrari op een uiterst spectaculaire wijze binnen vier tellen van 0 naar 100 km/h. De nieuwe transmissie kan een koppel van 750 Nm aan, en daarmee is de versnellingsbak berekend op de brute kracht van Ferrari's V12, dus op die motoren gaan we de bak terugzien.

Met de tijd mee

Het dak opent of sluit in 14 seconden. Dat komt mede doordat er maar twee delen over elkaar gevouwen moeten worden. Met de kap dicht ontstaat het coupégevoel, en mede door de perfecte zitpositie krijg je gelukkig het ware sportwagengevoel. We krijgen de indruk dat de klanken van de 460 pk sterke machine voorin beter doordringen in het interieur dan met het dak open. Niet alleen het dak is van aluminium, ook de carrosserie wordt uit lichtmetaal opgetrokken.

Zoveel noviteiten in een keer in een nieuw model…loopt Ferrari niet te hard van stapel? We denken van niet. Ferrari blijft binnen het segment van de Gran Turismo's en de sportwagens, en daarmee is de California nog heel erg Ferrari. Met een vierdeurscoupé of een sportieve SUV zullen ze in Maranello nooit komen, maar een wat vriendelijker sportwagen als deze kan wel. Het merk uit Maranello gaat gewoon met de tijd mee. Zo moet je als sportwagenfabrikant zo'n fantastische transmissie met dubbele koppeling aanbieden. Porsche doet dat immers ook met de PDK. En dat er nu ook een Ferrari is die coupé en cabrio tegelijk is – Spider in Ferrari-taal – hoort bij deze tijd. Binnen de klantenkring bleek behoefte aan een auto als deze. Dan ben je toch gek als je daarop niet inspringt? Daarbij moet de California nieuwe klanten aanspreken, mensen die toe zijn aan iets exclusievers dan een BMW M6 Cabrio of een dikke Mercedes SL. Daarvan bestaan er genoeg: de eerste twee jaar van de productie is al uitverkocht; Ferrari bouwt 2.500 California's per jaar. Qua comfort doet de California niet voor de genoemde concurrenten onder, maar ergens in het vooronder schuilt nog altijd dat woeste karakter van het steigerende paard. Zij het dat de Cavallino Rampante meer gedresseerd is dan ooit.

Video