Eerste rijtest - zo rijdt de nieuwe Nissan X-Trail

Eigenzinniger dan je denkt

Nissan X-Trail
Nissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-TrailNissan X-Trail
AutoWeek 44 2022
AutoWeek 44 2022

Je leest het in AutoWeek 44 2022

De vierde generatie van de Nissan X-Trail is een feit. We zijn al op stap geweest met de full hybrid met vierwiel­aandrijving en kunnen alvast verklappen dat deze auto eigen­zinniger is dan zijn vrij ingetogen uiterlijk doet vermoeden.

Waar de vorige generatie van de X-Trail veel carrosserie voor verhoudingsgewijs weinig geld bood (en een te kleine dieselmotor), weet de vierde generatie indruk te maken met originele techniek. Dat geldt in elk geval voor de 4x4-versie met de complexe naam e-4orce. Dit is een full hybrid zonder stekkeraansluiting, waarbij zowel de voor- als de achteras worden aangedreven door een elektromotor (204 pk/330 Nm voor, 136 pk/195 Nm achter). De 1,5-liter benzinemotor met turbo, een driecilinder met variabele compressieverhouding en een vermogen van 158 pk, doet alleen dienst als generator; hij drijft nooit direct de wielen aan. Een transmissie en cardanassen konden zodoende achterwege blijven. Het principe doet denken aan dat van diesel-elektrische locomotieven en aan vroege uitvoeringen van de BMW i3 met range extender.

Voorverwamen met restvoorraad

Die opzet biedt enkele voordelen: zo kan voor het verwarmen van het interieur de restwarmte van de verbrandingsmotor worden gebruikt, zodat de stroomvoorraad niet hoeft te worden aangesproken. Daar komt bij dat de motor alleen in het meest efficiënte toerenbereik draait. Omdat dat echter wel erg monotoon kan klinken, moduleert de Nissan het toerental synchroon aan de stand van het gaspedaal, zodat de motor toch een vertrouwd geluid maakt. Een beetje kunstmatig klinkt het echter wel als de benzinemotor na een stukje volledig elektrisch te hebben gereden (tot circa 70 à 80 km/h) aan de slag gaat. Daarbij valt overigens wel op dat de motorruimte goed is geïsoleerd. De motor jankt niet zoals die van andere full hybrids. De opgegeven acceleratietijd van 7 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h mag er wezen. Desondanks accelereert de Nissan boven bebouwde-komsnelheden niet echt spontaan; de krachtomzetting vergt de nodige tijd.

We reden Nissan X-Trail in Slovenië.

Verbruik niet sensationeel

Net als bij de Volvo-modellen van dit moment is de topsnelheid begrensd op 180 km/h, maar die konden we bij de kennismaking in Slovenië, waar een maximumsnelheid geldt van 130 km/h, niet uitproberen. Bij een dergelijke snelheid schommelt het verbruik rond de 1 op 12 tot 1 op 12,5. Dat is zuiniger dan conventioneel aangedreven SUV’s met benzinemotor, maar sensationeel is het nu ook weer niet. Bij een rit door de stad is het verbruik door de bank genomen juist lager, kenmerkend voor auto’s met een elektrische aandrijflijn. Dat geldt ook voor de mogelijkheid om met het gaspedaal zowel te accelereren als te vertragen, oftewel one pedal driving.

Tijdens het rijden voelt de X-Trail nogal zwaarlijvig aan (dat is hij overigens ook met zijn meergewicht van 300 kilo ten opzichte van zijn voorganger), maar wel nauwkeurig dankzij de harmonieuze gewichtsverdeling. Die is te danken aan het feit dat de 2,1-kWh accu een plekje in het midden van de bodemplaat heeft gekregen.

De Nissan X-Trail is duidelijk forser dan de Qashqai.

Grote stap voorwaarts

De vering is straf, maar niet te straf. Ook is de kwaliteitsindruk een stuk beter dan voorheen, wat dat betreft is er echt sprake van een grote stap voorwaarts. Dat geldt dan weer niet voor de bagageruimte, die met neergeklapte achterbank slonk van 1.900 naar bijna 1.400 liter. Dat is toch wel een groot verschil.

Ook de nieuwe Nissan X-Trail is er weer als zevenzitter.

Veel zaken bedien je op moderne wijze met twee 12,3-inch displays, waarbij het rechter exemplaar een touchscreen is. Gelukkig is dat aangevuld  met voldoende echte (draai)knoppen.

Al met al kunnen we stellen dat de nieuwe X-Trail weet te overtuigen met een origineel concept. De eigenzinnige full hybrid-oplossing is niet eens te complex, maar kost wel laadruimte en zorgt ook voor een hoog gewicht. Dat is dan weer de keerzijde van de medaille

  • +Lekker eigenzinnig en overtuigend concept
  • +Kwaliteitsindruk sterk verbeterd
  • -Matige bagageruimte
  • -Zwaar

PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Nissan
Nissan X-Trail e-Power 2WD Acenta (5D/CVT)
€ 769
 

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.