Eerste kennismaking: Volvo EX90 - Hoe rijdt hij en waarom is hij nog niet af?
Extra testronde voor de zekerheid
Een klein jaar geleden was collega Marco Gorter te gast op dezelfde locatie als waar we vandaag zijn: in Hällered, een kilometer of 40 ten oosten van Göteborg, waar Volvo sinds 1973 zijn nieuwe producten aan de tand voelt op een 700 hectare grote testbaan. Of beter gezegd: ‘proving ground’, een verzameling van zo’n twintig testbanen van allerlei pluimage waarop de Volvo’s worden onderworpen aan test- en ontwikkelingsprogramma’s voordat het definitieve product klaar is om op de markt te komen. Waar Marco toen plaatsnam in de kleinste elektrische SUV van het merk, de EX30, staat voor ons vandaag de grootste klaar: de EX90. Een volledig nieuw model dat nadere tekst en uitleg behoeft.

Een prototype van de Volvo EX90 op de testbaan in Zweden.
Van de radar
Althans, dat meent Volvo, want voordat we in augustus zelf achter het stuur van de EX90 mogen kruipen, staat vandaag in het teken van meerijden en het vergaren van de nodige achtergrondinformatie over de auto. Dat kan in het geval van de EX90 geen kwaad, want die auto dreigde een beetje van de radar te verdwijnen nadat Volvo na de officiële presentatie van het model eind 2022 te maken kreeg met tegenslagen in het lanceringstraject. Dat had voornamelijk te maken met de afstemming van de centrale computer en alle daarmee samenhangende systemen zoals de LiDAR, die ‘puist’ boven de voorruit waarin de apparatuur huist die de omgeving vóór de auto aftast en deze informatie doorgeeft aan alle (veiligheids)systemen aan boord. De EX90 is de het eerste model waarin Volvo gebruik maakt van zo'n gecentraliseerde software-opzet.

De bult boven de voorruit waarin de LiDAR techniek huist.
EX90 naast XC90
Laten we je even kort bijpraten over de EX90 voordat we ingaan op het rijden ermee. Je kunt de EX90 zien als de volledig elektrische broer van de XC90, de SUV met verbrandingsmotor en/of hybride aandrijflijn. Hij vervangt hem niet, beide modellen worden naast elkaar gevoerd, al blijft het aanbod voor de XC90 in Nederland om bpm-technische redenen beperkt tot één uitvoering: de plugin-hybride T8. De EX90 is er, net als de XC90, als 6- of 7-zitter en rust op het SPA2-platform, dat ook wordt gebruikt voor de Polestar 3. Waar je dat model kunt zien als dynamisch en sportief, richt Volvo de pijlen bij de EX90 op comfort. Plaats hem in dezelfde hoek als bijvoorbeeld de Mercedes EQS SUV, de BMW iX en de Audi Q8 e-tron: een uit de kluiten gewassen premium SUV. Kijk je puur naar zes- of zevenzitters in dit segment, dan blijft hiervan alleen de EQS SUV over. Alternatieven zijn er in de vorm van de Tesla Model X en Kia EV9.
Zijn scheppers noemen de EX90 de veiligste Volvo ooit. Bovenop de traditionele en spreekwoordelijke degelijkheid dicht Volvo zichzelf nog altijd een voortrekkersrol toe als het aankomt op veiligheid. Dit woord zit nu eenmaal verankerd in het DNA van het merk.

De Volvo EX90 is een van de weinige zevenzitters in het segment van grote elektrische SUV's.
Blijven uitdagen
Al is tegenwoordig geen auto meer onveilig en barsten ook de concurrenten uit hun voegen van passieve en actieve veiligheidssystemen, blijft Volvo zichzelf uitdagen om telkens weer een volgende stap te zetten. Dat zit ‘m vooral in de nuance van hoe alle systemen met elkaar samenwerken om het voor de inzittenden niet alleen zo veilig mogelijk, maar ook zo ‘draaglijk’ mogelijk te houden. Niemand wil rijden in een auto waar je gek wordt van bemoeizuchtige systemen, die dus het tegenovergestelde bereiken van waarvoor ze zijn bedoeld. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor ‘core computing’, wat erop neerkomt dat alle afzonderlijke componenten en systemen in de auto niet langer allemaal hun eigen besturingssystemen en ecu’s hebben, maar juist centraal worden aangestuurd door één computer. Programmamanager Mårten Wahlstedt geeft het voorbeeld van koplampleverancier Hella. “Die hebben hun eigen software om de koplampen aan te sturen maar doordat wij die software nu, samen met hen, in eigen huis ontwikkelen, kunnen we deze veel beter integreren met de rest van onze hard- en software.” Een complexe klus, zo is gebleken; Volvo moest in juli 2023 de marktintroductie van de EX90 uitstellen omdat men meer tijd nodig had om alle software rondom de centrale computer op orde te krijgen. “Het gaat ons om de meest optimale ‘sensor fusion’ te bereiken”, vervolgt Wahlstedt. “Dat komt neer op het vinden van de juiste mix en afstemming om alle veiligheidssystemen optimaal te laten samenwerken.” Niet alleen voor optimale veiligheid, maar ook om eerdergenoemde ergernis over overijverige waarschuwingssystemen te minimaliseren.

Programmamanager Mårten Wahlstedt (rechts) in gesprek met AutoWeek's Michiel Willebrands.
Veilig en vertrouwd
Volvo wil van de EX90 niet alleen de veiligste Volvo ooit maken, maar ook de stilste en meest comfortabele. Daar komt iemand als Mattias Davidsson om de hoek kijken. De ontwikkelingscoureur neemt al sinds 2006 de afstemming van onderstel en besturing voor zijn rekening bij Volvo en is de afgelopen vier jaar betrokken geweest bij de EX90. “Dat begon met het bepalen van onze doelen met de auto, daarna volgden de computersimulaties en nu zitten we in de allerlaatste fase van de finetuning van de auto”, steekt hij van wal terwijl we onder de slagboom van het eerste traject van de testbaan doorrijden. De EX90 moet vooral comfortabel zijn, het is een boodschap die ook Davidsson herhaalt. “Deze auto moet op alle soorten wegdek, onder alle omstandigheden, veilig en vertrouwd aanvoelen.” De enige vorm van ‘sportiviteit’ is de mogelijkheid om via het centrale scherm de ‘suspension feel’ op ‘firm’ te zetten. “De luchtvering werkt met twee kamers, je kunt het vergelijken met twee verschillende verensets onder je auto. In de meest stevige stand wordt één kamer gesloten en wordt de vering 25 procent stugger”, vertelt hij terwijl hij het scherm aantikt, waarna de grote SUV inderdaad beduidend steviger aanvoelt. Op het bochtige parcours helpen daarbij ook de semi-actieve dempers om het overhellen van de koets tegen te gaan. Een taak die ook weggelegd zou kunnen zijn voor actieve stabilisatorstangen, ware het niet dat Volvo deze niet voor de EX90 heeft voorzien.

Het rijgedrag van de XC90 is vooral gericht op comfort.
Slechts passagier
Hoewel we slechts passagier zijn tijdens de testronde en een doortimmerd oordeel over het rijgedrag van de EX90 nog tot augustus op zich laat wachten, kunnen we al wel concluderen dat het interieur van de EX90 bijzonder stil is en dat de afstemming van het onderstel solide en uitgebalanceerd aanvoelt. Met, inderdaad, de nadruk op comfort. Zonder dat de grote, zware SUV daarbij ‘deinerig’ aanvoelt. Forse kuilen en hobbels worden adequaat opgevangen door de dempers, de koets wordt op een prettige manier opgevangen. Volvo heeft inmiddels al een goed gevulde orderportefeuille voor de EX90. Wie de auto liever eerst uitgebreid wil bekijken en proefrijden, is eind september, begin oktober aan de beurt. Prijzen, uitvoeringen en specificaties zijn al bekend, die vind je allemaal terug op onze Carbase-pagina van de Volvo EX90.

Testrijder Mattias Davidsson: "Deze auto moet op alle soorten wegdek, onder alle omstandigheden, veilig en vertrouwd aanvoelen."
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (117) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.