Een gebruikte Fiat 500 kopen? Houd hier rekening mee

Belangrijkste reden voor het succes? Hij is gewoon leuk

Fiat 500

Sinds zijn herintroductie in 2007 is de Fiat 500 altijd en overal. Voor een auto die in wezen best onpraktisch vliegt het model als een warme focaccia over de toonbank. Belangrijkste reden? Hij is gewoon leuk en we houden van mensen die gewoon voor leuk durven gaan. We zetten kort uiteen waarmee je rekening moet houden bij de keuze voor een gebruikte Fiat 500

De ‘nieuwe’ 500 heeft een indrukwekkende carrière. Pas vorig jaar trok Fiat de stekker uit de productielijn die het model ruim 17 jaar lang heeft uitgespuugd. Natuurlijk werd hij in 2015 optisch en technisch bij de tijd gebracht en versleet hij diverse generaties motoren, de basis is en was hetzelfde. Pas in 2020 verschijnt een compleet nieuwe, altijd elektrische Fiat 500, de 500e. Deze is jarenlang naast de reguliere 500 geleverd, tot hij in 2024 definitief het stokje overneemt. 

Zo rijdt de Fiat 500 

De rijbeleving vormt niet de hoofdmoot van dit artikel, maar we schetsen graag kort wat je kunt verwachten. Zo moet je vooral in de eerste bouwjaren concessies doen op comfortgebied. De eerste exemplaren hebben een behoorlijk stoterig onderstel en een gevoelloze besturing. Na de facelift in 2015 is hij nog steeds stevig, maar dankzij verschillende aanpassingen wel comfortabeler en beter in balans. Kies je voor de Fiat 500C met groot open dak, weet dan dat rijden met snelheden boven de 80 km/u al snel minder comfortabel wordt. Meer weten? Onder deze link vind je alle autotests waarin verschillende varianten van de Fiat 500 aan de tand gevoeld worden. 

Fiat 500

Motorenaanbod 

Door de jaren heen leverde Fiat verschillende motoren. In het begin waren er de toen al oude, maar oerbetrouwbare 1.2 met 69 pk en een 1.4 met 100 pk. Let er bij de kleinste motor op dat de distributieriem elke vijf jaar of 120.000 kilometer vervangen moet worden, waarbij het aantal jaren waarschijnlijk het eerste wordt bereikt. Bij de 1.4 moet de riem vooral regelmatig gecontroleerd worden, maar lijkt het niet verstandig om hem langer te laten zitten dan bij de 1,2-liter. Als het om prestaties gaat wordt de 1.2 vrij tam geacht, de 1,4-liter past de vrolijke 500 beter. Voor beide motoren geldt dat ze, zolang ze maar regelmatig onderhouden zijn en worden, lang meegaan. Dat geldt überhaupt voor de 500 die, afgezien van klachten over draagarmen en interieurrammels, weinig grote problemen kent. 

TwinAir verdient aandacht 

Een uitzondering daarop zijn exemplaren met de TwinAir-motor, die in 2012 hun opwachting maakten. Deze destijds hypermoderne motoren hebben dankzij hun twee cilinders weliswaar een geheel eigen karakter, ze hebben ook een aantal technische uitdagingen. Zo kan het MultiAir-systeem, dat de kleppen bedient, vervuild raken als je te lang doorrijdt met oude olie. Daardoor kan de motor foutcodes genereren en in extreme gevallen zelfs niet meer aanslaan.  

Het liefst koop je daarom een occasion waarvan de olie zeker elk jaar of elke 15.000 kilometer ververst is, in plaats van de opgegeven twee jaar of 30.000 kilometer. Ook plaatsing van de juiste bougies is essentieel, net als het gebruik van 0W-30-olie met de juiste specificaties. Ook als je tussen beurten door moet bijvullen. Daar staat tegenover dat je je om de distributieriem niet hoeft te bekommeren, TwinAir-motoren hebben een ketting die bij dit model weinig problemen oplevert. 

Hybridetijdperk 

Vanaf 2018 faseerde Fiat de roemruchte TwinAir uit, waarna de Fiat 500 weer leverbaar werd met de aloude 1,2-liter viercilinder. Een tussenpaus, want in 2020 komt de Fiat 500 als Hybrid op de markt met een gloednieuwe 1-liter driecilinder met mild hybride-techniek. Dat mild mag je gerust letterlijk nemen, want terwijl andere fabrikanten daarvoor vaak naar een 48 volt-systeem grijpen houdt Fiat vast aan 12V. Ook al zet dat voor het verbruik en de prestaties weinig zoden aan de dijk, met deze aandrijflijn is de 500 op zijn best. Technisch blijkt het eveneens een flinke stap vooruit, tot op heden zijn er geen grote problemen met deze motor bekend. 

Fiat 500

Onderhoud cabriodak 

Kies je voor de Fiat 500C met zijn hippe cabriodak? Leuk! Al heb je wel te maken met een extra aandachtspunt. Technisch leveren de daken relatief weinig problemen op, maar naarmate auto’s met stoffen dak ouder worden hebben ze in zijn algemeenheid wat meer aandacht nodig. Let er tijdens een proefrit bijvoorbeeld op dat het dak goed opent en sluit, zonder bijgeluiden te produceren. En kijk goed naar de stoelbekleding. Zitten hier vlekken of kringen in, dan kan dit duiden op lekkage. Alle problemen zijn oplosbaar, maar het is fijn als dat niet hoeft. 

Ook na aanschaf vereist het cabriodak extra aandacht. Wanneer je het niet goed reinigt slaat het al snel groen uit, waardoor je auto snel smoezelig oogt. Als je de auto in een bosrijke omgeving stalt, of nadat er Saharazand is gevallen, is het verstandig om het dak zo snel mogelijk schoon te maken

Fiat 500X

Liever een Fiat 500 met meer ruimte? 

Een succesvol model gaat tegenwoordig niet zonder spin-off, ook Fiat had er een handje van. Onder het ‘submerk’ 500 maakten we in 2012 kennis met de Fiat 500L, een MPV, en de nog grotere 500L Living, later Wagon genoemd. Geheel volgens de SUV-trend volgde in 2014 de 500X. Het zijn modellen die technisch maar weinig met het origineel te maken hebben, maar die we gezien hun naamgeving toch moeten noemen.  

Dat geldt ook voor de Abarth 500, die tot de tandjes getuned onder een eigen merknaam werd geleverd. De meest extreme 500 is zonder meer de Abarth 695 Biposto met 190 pk, twee zitplaatsen en race-versnellingsbak. Niet iets waar de meeste rijders naar op zoek zijn. Voor de koper van een ‘normale’ 500 is het goed om te weten dat ook niet-Abarths gemakkelijk veel plezier kunnen bieden, zonder al te grote problemen. Alleen de modellen met een TwinAir-motor verdienen wat extra aandacht. 

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum