Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Abarth 695 Biposto

Straatkanon

55
Abarth 695 Biposto
Abarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 BipostoAbarth 695 Biposto
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
18 januari 2015 om 11:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 51/52 2014
AutoWeek 51/52 2014

Je leest het in AutoWeek 51/52 2014

Fiat strooit de laatste jaren met bijzondere versies van de 500 Abarth. Duur, extreem, veel leer en snuisterijen. Maar deze keer heeft de auto keer geen duur tassen- of automerk op de zijkanten. Het is een licht gewicht circuittijger waarmee je nog de openbare weg op mag ook.

Vroeger was het schering en inslag, maar tegenwoordig zijn hete hatchbacks waarbij de kont echt gemene stappen opzij zet een zeldzaamheid. We zijn allang blij als er een beetje beweging in de achterkant zit. Met name de Renault Clio RS maar ook de Ford Fiesta ST zijn twee prettige uitzonderingen waarbij het onderstel niet enkel is afgesteld op veilig onderstuur. Zowel de derde als vierde generatie Clio RS wist ondergetekende op het circuit soms flink te verrassen, waarbij de full lock drift die volgde niet altijd gepland was. Maar evengoed was er nog tijd om in te grijpen als je een beetje weet wat je aan het doen bent. Hoe anders in deze Abarth Biposto! Hij maakt de genoemde Clio RS tot een brave jongen. Ik rijd op een klein circuit in de buurt van Parma, dat geen hoge snelheidsbochten heeft, maar wel een paar snelle en gemene chicanes. Bovendien is het grijs en miezerig weer, wat het tot een gladde bedoening maakt. Chicane in, iets te hard maar het gaat net. Terug naar links, gas erop: het mechanische sper doet zijn werk en de snelheid gaat sneller omhoog dat ik dacht. Even liften om de bocht te halen en WOEP, daar komt de kont met wel heel veel vaart om. Of ik de auto zelf uit de slip gered zou hebben zullen we nooit weten, want het ESP, dat niet 100 procent uitschakelbaar is, vindt het genoeg en trekt de auto recht. Ten koste van mijn snelheid, dat wel. Het bijterige karakter van de auto in combinatie met zijn korte wielbasis maakt dit tot een pittig bommetje om te rijden. Geen veilig onderstuur, geen concessies. Neem bijvoorbeeld de (optionele) versnellingsbak in mijn testauto. Een dogring vijfbak waarbij je de versnelling in één keer inlegt. Geen synchromeshringen, geen zachtaardig gevoel. Gewoon BAM, erin. Je bedient wel een H-patroon, maar kundige chauffeurs hoeven in theorie de koppeling alleen te gebruiken als ze wegrijden of bij het terugschakelen. Bij opschakelen ram je hem gewoon in het volgende verzet zonder te koppelen! Wel van je gas gaan want dit wordt in deze auto niet elektronisch onderbroken zoals bij veel sequentiële racebakken! In een auto als dit een onwerkelijk gevoel. Ik kom bij een dubbele, verkante doordraaier achterin die licht knijpt. Geleerd van eerder lift ik nu slechts een krappe millimeter, wat blijkt om de neus de goede kant op te krijgen. Direct weer rechts richting start/finish. Gas erop houden bij een lastwisseling is de beste manier om de kont in het gareel te houden, maar het gevaar is dat je te wijd uitkomt waardoor je van je gas af moet – met schuivende kont als gevolg – om te voorkomen dat je naast de baan beland. Het is soms kiezen tussen twee spannende situaties, en de truc is daar precies tussenin balanceren.

Brulaap

Abarth wil duidelijk een boodschap brengen met dit model. Ja, we zijn er nog en we zijn geen mietjes. De grijze brulaap die ik rijd heet 659 Abarth Biposto. Het is het jongste project van de Abarth-afdeling van Fiat, dat zichzelf als stand-alone merk neerzet. (Ook al staat er gewoon Fiat op je kenteken als je er eentje koopt) De wildebras is snelste Abarth die ooit geproduceerd is, met een sprinttijd van 5,9 seconde naar 100 km/h. Dit dankzij een vermogen van 190 pk dat de Italianen uit de 1.4 turbo hebben gepeurd, en het lage wagengewicht dat net onder de magische grens van 1.000 kilo ligt. Hiervoor zijn flinke offers gemaakt: de achterbank is er compleet uitgelepeld en zaken als radio, airco, elektrische ramen en xenonlampen verdwenen eveneens. Hij is hardcore. Hard remmen? Keer op keer geen probleem. Hij het niet een slap rempedaal zoals je in veel hothatches krijgt als je ze op een circuit flink aanpakt. Iedere keer kan je gewoon op de grens van het ABS aanremmen en hopen dat je in het gladde weer je rempunt niet te ver legt. Snel schakelen is door de racebak geen probleem. Klang! En naar drie. Klang, naar vier. De turbomotor heeft zijn maximum koppel pas bij 3.000 tpm, waardoor flink doortrekken absoluut loont. En het kabaal dat uit de Akrapovic-uitlaat komt klinkt niet gekunsteld, maar grof, hard en agressief. De elektronische toerenteller in het midden van het dashboard heeft waarschuwingslampjes zodat je precies op het goede moment opschakelt. De kick om met dit apparaat onderweg te zijn is enorm. Maar de prijs (zie kader) is dat ook. En dan ga je denken wat je voor dat geld nog meer kunt kopen. Wil je een fijne sportwagen, dat zit je al bijna in het territorium van een Porsche Boxster. Wil je een hardcore klein autootje, dan was de cup-versie van de vorige Clio RS een model waarmee je op een circuit ook wel heel erg veel plezier kon maken voor minder dan 30.000 euro. Maar de Italianen denken anders. De vele bijzondere versies van de 500 Abarth tot op heden geven aan dat er een doelgroep voor is, en die doelgroep liet weten: wij willen een nog extremere versie. En de mensen van Abarth doen het gewoon. We kijken hierdoor wel aan tegen een klassieker in wording. En in dit segment was de claim ' raceauto voor de openbare weg' zelden zo terecht als nu. Gaaf dat dit soort auto's nog gemaakt wordt.

  • Houd me op de hoogte over de Abarth 500
  • Lees meer over supercars en sportscars
Abarth Abarth 500 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Abarth 500 1.4 T-Jet Abarth Competizione I Sabelt I Beats I Panoramadak

    Abarth 500 1.4 T-Jet Abarth Competizione I Sabelt I Beats I Panoramadak

    • 2018
    • 45.339 km

    € 25.900

    Abarth 500 1.4 T-JET

    Abarth 500 1.4 T-JET

    • 2015
    • 67.224 km

    € 17.250

    Abarth 500 C Xenon | Tomtom | Interscope audio | Leder

    Abarth 500 C Xenon | Tomtom | Interscope audio | Leder

    • 2010
    • 112.965 km

    € 12.500

Meer Abarth 500 occasions

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Abarth 500 specificaties
  • Abarth 500 occasions
  • Abarth 500 video's
Advies en informatie
  • Abarth 500 tests
  • Abarth 500 gebruikersreviews
  • Abarth 500 index
PREMIUM
Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

Abarth viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en dat wordt gevierd met een speciale, steenrijk...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Abarth 500 1.4 16v T-Jet (2011)

    Abarth 500 1.4 16v T-Jet (2011)

    4
    • 24 november 2021
  • Gebruikersreview
    Abarth 500 1.4 16v T-Jet (2008)

    Abarth 500 1.4 16v T-Jet (2008)

    6
    • 17 januari 2012
meer reviews
Abarth 595 Competizione - Rij-impressie

Abarth 595 Competizione - Rij-impressie

70

De Fiat 500 is beslist een leuke auto, maar niet een waar je als man graag in gezien wilt worden.....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Abarth komt met gelimiteerde 595 Scorpioneoro

    Abarth komt met gelimiteerde 595 Scorpioneoro

    25
    • 28 augustus 2020
  • Nieuws
    Pogea Racing gaat 'next level'

    Pogea Racing gaat 'next level'

    59
    • 24 maart 2017
  • Abarth 595 Competizione - Rij-impressie

    Abarth 595 Competizione - Rij-impressie

    70
    • 7 juli 2016
  • Nieuws
    Pogea Racing geeft Abarth 500 332 pk!

    Pogea Racing geeft Abarth 500 332 pk!

    51
    • 6 april 2015
  • Nieuws
    Romeo Ferraris Cinquone zet Biposto in z'n schaduw

    Romeo Ferraris Cinquone zet Biposto in...

    37
    • 12 december 2014
  • Nieuws
    Gereden: Abarth 695 Biposto

    Gereden: Abarth 695 Biposto

    62
    • 2 december 2014
  • Rij-impressie - Abarth 695 Edizione Maserati

    Rij-impressie - Abarth 695 Edizione Maserati

    61
    • 25 september 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Abarth 695 Tributo 131 Rally is eerbetoon aan Abarth 131

    Abarth 695 Tributo 131 Rally is eerbetoon...

    34
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Abarth 500e in aantocht!

    Abarth 500e in aantocht!

    46
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Abarth van start in Brazilië met Fiat Pulse Abarth

    Abarth van start in Brazilië met Fiat Pulse...

    24
    • 15 maart 2022
  • Nieuws
    Abarth 1000 SP gaat in gelimiteerde productie

    Abarth 1000 SP gaat in gelimiteerde productie

    23
    • 29 december 2021
  • Nieuws
    Abarth 695 Esseesse krijgt grote dakspoiler

    Abarth 695 Esseesse krijgt grote dakspoiler

    • 2 juli 2021
  • Nieuws
    Abarth 1000 SP is unieke one-off

    Abarth 1000 SP is unieke one-off

    15
    • 18 mei 2021
  • Nieuws
    Pogea Racing Hercules is brede Abarth 595

    Pogea Racing Hercules is brede Abarth 595

    8
    • 15 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden