Duurtestgarage: afscheid van de Volvo EX30 - Vlug, vierkant en gulzig
Volvo-gevoel is ver weg
271 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volvo EX30 stevent af op een toppositie in de autoverkooplijst over 2024. Wij hebben ruim zes maanden met de populaire EV gereden en vellen het oordeel over deze nieuwkomer.
Volvo C40 eruit, Volvo EX30 erin
De EX30 kwam eind vorig jaar op de markt en zorgde al meteen voor een goed gevulde orderportefeuille. Nederland was kennelijk hard toe aan een kleine, elektrische Volvo. Wij stapten in het voorjaar uit een C40, de elektrische Volvo die een maatje groter is. Die wat forsere SUV met aflopende daklijn rijdt enigszins gezapiger dan de EX30, maar de gele kubus waarin we het daaropvolgende half jaar reden voelt als een wereld van verschil ten opzichte van het baken van rust dat de C40 is.
Onzuinig
Aan al die bedieningsfuncties in het centrale scherm, inclusief de belangrijke info, hebben we nooit echt kunnen wennen. De verschillende updates, drie van de vier gingen over-the-air, brachten wel verbetering. Zo kwamen er handige snelkoppelingen in het scherm naar functies als ‘Driver Alert’, het systeem dat de bestuurder continu in de gaten houdt, en de wasstraatmodus, die na een tijdje zowaar ging werken. De aanvankelijke problemen met het terugvallen in de laadmodus met beperkte laadsnelheid verdwenen.
Al met al zagen we heus verbeteringen bij de EX30, maar het stevige verbruik veranderde bijvoorbeeld niet. Pas bij hogere buitentemperaturen zagen we het verbruik richting de 17 kWh/100 kilometer gaan, maar in de winter kun je zuiniger rijden dan 20 kWh/100 km bij veel snelwegkilometers vergeten. Er zijn EX30-rijders die het halen, maar die zullen zelden ‘100 km/h’ of meer op de centrale snelheidsweergave zien. Wij kwamen nooit verder dan 380 kilometer op een acculading.
De EX30 trad aan in diverse vergelijkende tests en scoorde daarin prima op het onderdeel rijeigenschappen; de EX30 is een dynamische Volvo met heel veel vermogen. De 272 pk van de standaardversie laat de hoekige EV al sprinten als een dolle. We haalden er nog het model met twee elektromotoren bij, maar die 428-pk variant heb je echt niet nodig. Leuk hoor, binnen vier tellen vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten, maar dat wil je liever in een ander soort auto.
Reservebatterij
Ergernissen waren er over het openen en sluiten van de duurtester. Dat kan met de knoploze sleutelkast alleen aan de bestuurderszijde, en dat ‘kastje’ bleek tijdens de duurtestgarage ook nog eens batterijen te vreten. Sta je onverhoopt met een lege batterij, dan mag je hopen dat je de app van de EX30 op je smartphone hebt geïnstalleerd. Of dat een collega die heeft ... Anders kom je er domweg niet in. Maar zonder batterijen herkent de auto de sleutel evenmin. Altijd een setje reservebatterijen bij je hebben dus!
De EX30 levert helaas niet het premium gevoel van een Volvo. Nu is dat voor een B-segmenter best lastig, maar de Lexus LBX die ongeveer in dezelfde periode in de duurtestgarage verbleef, toonde aan dat het echt beter kan. Je kunt als autofabrikant wel degelijk de waarden van een premiummerk vertalen naar een kleiner model.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | EX30 Single Motor Extended Range Plus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.695 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk |
Maximaal koppel | 343 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 69 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.233 mm / 1.836 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.750 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 476 km |
PRIVATE LEASE Volvo EX30
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh | Stoel+Stuurverwarming | 20 Inch | Getint Glas | Panoramadak | harman/kardon
- 2025
- 1.112 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core 69 kWh | Stoel+Stuurverwarming | Camera | ACC | BLIS
- 2025
- 1.138 km

Volvo EX30 Extend. Plus 69kWh | VAN 46.797 NAAR 38.499 | DIRECT LEVERBAAR!
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (271) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.