Duurtestgarage: afscheid van de Volvo EX30 - Vlug, vierkant en gulzig

Volvo-gevoel is ver weg

271 reacties

Video

De Volvo EX30 stevent af op een toppositie in de autoverkooplijst over 2024. Wij hebben ruim zes maanden met de populaire EV gereden en vellen het oordeel over deze nieuwkomer.

Volvo C40 eruit, Volvo EX30 erin

De EX30 kwam eind vorig jaar op de markt en zorgde al meteen voor een goed gevulde orderportefeuille. Nederland was kennelijk hard toe aan een kleine, elektrische Volvo. Wij stapten in het voorjaar uit een C40, de elektrische Volvo die een maatje groter is. Die wat forsere SUV met aflopende daklijn rijdt enigszins gezapiger dan de EX30, maar de gele kubus waarin we het daaropvolgende half jaar reden voelt als een wereld van verschil ten opzichte van het baken van rust dat de C40 is.

Onzuinig

Aan al die bedieningsfuncties in het centrale scherm, inclusief de belangrijke info, hebben we nooit echt kunnen wennen. De verschillende updates, drie van de vier gingen over-the-air, brachten wel verbetering. Zo kwamen er handige snelkoppelingen in het scherm naar functies als ‘Driver Alert’, het systeem dat de bestuurder continu in de gaten houdt, en de wasstraatmodus, die na een tijdje zowaar ging werken. De aanvankelijke problemen met het terugvallen in de laadmodus met beperkte laadsnelheid verdwenen.

Al met al zagen we heus verbeteringen bij de EX30, maar het stevige verbruik veranderde bijvoorbeeld niet. Pas bij hogere buitentemperaturen zagen we het verbruik richting de 17 kWh/100 kilometer gaan, maar in de winter kun je zuiniger rijden dan 20 kWh/100 km bij veel snelwegkilometers vergeten. Er zijn EX30-rijders die het halen, maar die zullen zelden ‘100 km/h’ of meer op de centrale snelheidsweergave zien. Wij kwamen nooit verder dan 380 kilometer op een acculading.

De EX30 trad aan in diverse vergelijkende tests en scoorde daarin prima op het onderdeel rijeigenschappen; de EX30 is een dynamische Volvo met heel veel vermogen. De 272 pk van de standaardversie laat de hoekige EV al sprinten als een dolle. We haalden er nog het model met twee elektromotoren bij, maar die 428-pk variant heb je echt niet nodig. Leuk hoor, binnen vier tellen vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten, maar dat wil je liever in een ander soort auto.

Reservebatterij

Ergernissen waren er over het openen en sluiten van de duurtester. Dat kan met de knoploze sleutelkast alleen aan de bestuurderszijde, en dat ‘kastje’ bleek tijdens de duurtestgarage ook nog eens batterijen te vreten. Sta je onverhoopt met een lege batterij, dan mag je hopen dat je de app van de EX30 op je smartphone hebt geïnstalleerd. Of dat een collega die heeft ... Anders kom je er domweg niet in. Maar zonder batterijen herkent de auto de sleutel evenmin. Altijd een setje reservebatterijen bij je hebben dus!

De EX30 levert helaas niet het premium gevoel van een Volvo. Nu is dat voor een B-segmenter best lastig, maar de Lexus LBX die ongeveer in dezelfde periode in de duurtestgarage verbleef, toonde aan dat het echt beter kan. Je kunt als autofabrikant wel degelijk de waarden van een premiummerk vertalen naar een kleiner model.

Signalement

Merk Volvo
Model EX30 Single Motor Extended Range Plus
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.695

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk
Maximaal koppel 343 Nm
Accu capaciteit (bruto) 69 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.233 mm / 1.836 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.750 kg
Laadvermogen 490 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s
Stroomverbruik (WLTP) 17,0 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 476 km

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (271) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum