Dubbeltest: Skoda Elroq vs Lynk & Co 02 - Origineel vs Kopie
Kleine verschillen maken het verschil
Bij de kennismaking met de geheel elektrische Lynk & Co 02 vonden we dat hij voelde als ‘het Skoda van de Geely-groep’. Dan is het logisch om er een Skoda tegenover te zetten. De nieuwe Elroq biedt net als de Chinees veel auto voor een schappelijke prijs.
We hebben al kort kunnen kennismaken met zowel het tweede model van het Chinese Lynk & Co, de 02, als met de nieuwe Skoda Elroq, maar precies tegelijk waren ze nu in Nederland beschikbaar voor een vergelijkende test. Meestal zetten we een nieuwe auto in een vergelijkende test tegen een bewezen tegenstander die al een tijdje op de markt is. Maar soms komt het zo uit dat twee nieuw verschenen modellen ideale tegenstanders van elkaar zijn. Zo ook vandaag.
Bovendien zitten ze nadrukkelijk in elkaars vaarwater. Voor wie het niet scherp heeft: het zijn beide volledig elektrische auto’s, die relatief veel ruimte bieden voor hun geld. De Lynk & Co 02 is, niet heel verrassend, het tweede model van het merk. Anders dan de plug-in hybride 01, is dit een volledig elektrische auto. Hij deelt zijn SEA2-platform van de Chinese Geely-groep met onder meer de Volvo EX30 en de Zeekr X. De nieuwe 02 houdt het lekker overzichtelijk, want hij komt voorlopig met één accu en één motor op de markt; je krijgt altijd 66 kWh en 272 pk op de achterwielen.
Skoda biedt de consument meer keuze. Er is een 63-kWh accu in combinatie met 210 pk en een 82-kWh accu met 286 pk, nog afgezien van een 170-pk instapper met een 55-kWh accu. Zowel de 63- als de 82-kWh accu zou het kunnen opnemen tegen de 02, maar in verband met beschikbaarheid werd die keuze voor ons gemaakt: we kregen de dikste Elroq als 02-opponent. Die heet opvallend genoeg ‘Elroq 85’, en wel in een Business Edition-uitvoering. Daarnaast heeft onze testauto nog flink wat losse opties, waarmee zijn prijs net over de €50.000 gaat.

Lynk & Co 02

Skoda Elroq
De 02 houdt het ook op uitrustingsniveau overzichtelijker. In Core-trim heeft de Lynk & Co 02 al 19-inch lichtmetalen wielen, een 15,4-inch centraal display, een 10,2-inch digitaal instrumentarium, V2L-technologie, Keyless Entry, parkeersensoren voor en achter, Lane Keep Assist, Lane Departure Warning, intelligente cruisecontrol en een 11-kW boordlader. Wij rijden de duurdere More. Die heeft onder meer een 22-kW boordlader, een warmtepomp, een uitgebreid audiosysteem van Harman Kardon, uitgebreide sfeerverlichting, zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen, een inductielader, een verwarmbaar stuurwiel en privacy glas achter. In de Skoda is vooral het ontbreken van een warmtepomp in de standaarduitrusting een gemis, maar gelukkig kun je die bijbestellen. Altijd doen!
Skoda Elroq is ruimer dan Lynk & Co 02
De Skoda Elroq heeft een opvallende basis. Zijn modelnaam is een samenvoeging van Electric en Karoq. Maar de auto heeft niets met dat benzinemodel te maken, hoogstens zijn ze ongeveer even groot. De Elroq is immers een ingekorte Enyaq en staat dus ook op het MEB-platform. Je ziet het niet, omdat de Elroq al het nieuwe familiegezicht van Skoda heeft. Maar het verschil zit technisch alleen aan de achterkant, daar is de Elroq 16 centimeter korter dan de Enyaq. Daarom biedt zijn kofferruimte 470 liter in plaats van 585 liter inhoud, wat voor dit segment nog altijd erg royaal is. Maar de wielbasis blijft gelijk, waardoor de Skoda een zeer ruime achterbank heeft. Bovendien ziet het er allemaal mooi uit, met aparte klimaatcontrole en verplaatsbare opbergvakken.
In de kofferruimte vinden we een zeer slim net onder de hoedenplank, speciaal bedoeld voor je laadkabel. Briljant bedacht, dit mag wat ons betreft snel navolging krijgen in andere EV’s. Het maakt ook het gebrek aan een frunk enigszins goed. Het dashboard lijkt veel op dat van de Enyaq en dat is een compliment voor een auto die een klasse lager zit. De materialen zijn erg hoogwaardig en leuke rode stiksels fleuren de boel wat op. Dat infotainmentsysteem werkt op een 13-inch touchscreen en geeft de mogelijkheid om zelf een aantal veelgebruikte functies bovenaan vast te zetten. Zoals bijvoorbeeld het met één knop uitzetten van alle storende ADAS-systemen! De zitpositie achter het stuur is erg goed en er is overal heel veel aflegplek. Ook prettig: in de Skoda is niet alles in het scherm verstopt. Er is een aantal fysieke knoppen geplaatst voor het instellen van bijvoorbeeld de blower en de rijstand.
De Lynk & Co is juist groter dan zijn Geely-stalgenoten. Zo biedt de 02 meer ruimte op de achterbank dan de eerder genoemde Zeekr en Volvo en de kofferbak is met 410 liter ook 100 liter ruimer dan die van de Volvo EX30. Maar hij is wel minder riant dan de Skoda. Achterin is de beenruimte voldoende en doordat de achterbank wat achterover staat is er vrij veel hoofdruimte. Hierdoor heb je minder last van de aflopende daklijn. Zijn ruimte doet niet onder voor die in de Skoda en dat is keurig. De Elroq voelt evenwel een stuk luxer en comfortabeler door de kwaliteit van de achterbank en de separate klimaatregeling, die de 02 helaas ontbeert.
Voorin heeft de Lynk & Co de stijl van bijna elke nieuwe EV uit het Oosten: lekker clean met een groot touchscreen. In de 02 is het allemaal nog wat saaier en leger dan gemiddeld. Heel sfeervol is het allemaal niet. De afwerking is redelijk, maar het oogt nergens aantrekkelijk. Voor je neus staat ook een klein scherm met cruciale informatie als snelheid en actieradius. Het grote touchscreen in het midden werkt zeer snel en is overzichtelijk, maar veel functis zitten te diep verstopt in het menu. Bijvoorbeeld de verschillende rijstanden. Dat is ergerlijk. Ook missen we nog steeds Apple CarPlay en Android Auto, ook al werd eind vorig jaar beloofd dat dat snel beschikbaar zou zijn. De hulpsystemen zijn niet zo extreem dwingend en ergerlijk als in sommige andere Chinese modellen, maar het is opvallend hoe Europese autofabrikanten op dat vlak beter presteren.

Skoda Elroq

Lynk & Co 02
Remmen van Skoda Elroq heel kort, Lynk & Co 02 lijdt onder winterbanden
De Skoda is zo’n 200 kilo zwaarder dan de 02 en dat voel je. Zo is de Tsjech langzamer, ondanks een vermogensvoorsprong. Nu komt de Elroq ook wat gemoedelijker van zijn plek wat puur softwarematig is, want op hogere snelheid is de tussensprint wel zo goed als gelijk met die van de 02. Maar hierdoor voelt de Lynk & Co een stuk kwieker. Zijn relatief directe besturing helpt hierbij. De wegligging is goed, maar wel wat afstandelijk. Een opvallend verschil met de Skoda, die weinig dynamische ambities heeft, maar je toch beter betrekt bij het rijden. De Elroq heeft wat meer stuurgevoel en is beter in balans, waardoor hij vooral op lange afstand veel prettiger in de omgang is. De Lynk & Co rijdt niet verkeerd, maar de auto is een beetje hyper zonder dat hij sportief is.
Wat ons verbijsterde was de korte remweg van de Skoda. Met minder dan 33 meter kun je gerust spreken van een Porsche 911-waarde. We hebben onze remtest een paar keer overgedaan om te kijken of er geen meetfout in het spel was. De brede banden doen hun ding, maar dan nog. De 02 stond bij onze test nog op winterbanden, wat vooral aantoonde hoe gevaarlijk winterrubber is bij hogere temperaturen. De remweg van de Lynk & Co was maar liefst tien meter langer dan die van de Skoda. Maar dat rekenen we de Chinees niet aan.
De tractie van de 02 is verder wel oké, dus we vermoeden dat de Lynk & Co met goede A-merk zomerbanden gewoon prima remt. De Skoda scoort verder punten met zijn flippers achter het stuur. Daarmee kun je de regeneratie instellen. Dat is ideaal om snel van modus te veranderen en het is nog altijd merkwaardig dat Volkswagen ze wel monteerde op de e-Golf, maar ze vervolgens heeft weggehaald bij de ID-modellen. Nogal storend is het gevoel in het rempedaal, dat een vervelende en wat lange slag heeft. Het regeneratiedeel en het fysieke remdeel gaan slecht in elkaar over, waardoor de vertraging lastig te doseren is op lage snelheid. Bij de introductie van de Elroq hadden we deze klacht ook al, dus het is niet specifiek een euvel bij deze testauto.
Lynk & Co 02 iets zuiniger dan Skoda Elroq
Het verbruik van beide auto’s leed nog wat onder de temperaturen aan het einde van de winter. Heel slecht was het verbruik zeker niet, maar echt efficiënt kun je beide EV’s niet noemen. De Lynk & Co met zijn standaard warmtepomp was structureel net iets zuiniger, al zagen we het stroomverbruik van de Skoda fiks dalen toen de buitentemperatuur op de laatste testdag net wat opliep. De Elroq doet het niet beter dan de grotere Enyaq. Opvallend, maar ongetwijfeld het gevolg van de mindere stroomlijn door de kortere achterkant.
Geholpen door de forse accu komt de Elroq evengoed verder dan de Lynk & Co. Hij kan bovendien beter snelladen dan de Chinees, die op zijn beurt wel net wat langer hogere laadsnelheden vasthoudt aan de snellader en met 22 kW kan AC-laden aan een wallbox. Voor dit segment presteren beide modellen op het EV-vlak allebei bovengemiddeld. Zou je met de Skoda voor de middelste accu gaan, dan is het prijsverschil ten opzichte van de Chinees zo goed als verdwenen en dan komt de 02 weer net wat verder op een acculading.
De aanschafprijs van de Lynk & Co is lekker overzichtelijk omdat alles inbegrepen is, tot de lakkleur aan toe. Bij de Skoda moet je wat meer shoppen en keuzes maken met de prijslijst in de hand. De Elroq is gelukkig te bestellen met fijne optiepakketten, die erg gunstig zijn geprijsd. Dat de testauto zoals hij hier staat flink duurder is dan de 02 is hem goed aan te zien, want de Elroq voelt op alle vlakken wat meer volwassen en uitgebalanceerd aan.
Ondanks zijn kleinere accu scheelt het wat betreft actieradius en snelheid niet zo heel veel met de Chinees en zijn de prijzen meer gelijk. Het is voor de Lynk & Co 02 een lastige strijd omdat zijn grote voordeel van veel ruimte voor je geld tegen de zeer ruime Skoda zo goed als wegvalt. De 02 heeft nog wel dat extra dat je hem naar wens, net als bij de 01, gemakkelijk aan andere mensen kunt verhuren en zo een deel van je kosten kunt afdekken. Even trekken aan het lusje bij het stuur en je regelt het digitaal allemaal in een mum van tijd.
De Skoda is meer van jezelf. Het grootste probleem van de Elroq is dat de meerwaarde van de duurdere Enyaq ineens beperkt is. Als je dat model met DCC-dempers bestelt rijdt hij wat beter en je krijg bovendien wat meer kofferruimte tot je beschikking. Maar heb je dat nodig? De Elroq neemt nadrukkelijk de kwaliteiten van de de Enyaq mee en is zo klaar voor een stevig gevecht in dit drukke marktsegment. De Lynk & Co 02 heeft beslist zo zijn charme, maar kan niet op tegen de goed uitgekristalliseerde kwaliteiten van de Skoda.

Lynk & Co 02

Skoda Elroq
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Skoda maakt een opvallende keus door een iets verkleinde Elroq voor veel minder geld te leveren. De Elroq is van een hoog niveau omdat zijn donor uit een hoger segment komt. Dat wat kleinere kofferruimte is geen nadeel, want die blijft ruim. Maar hij rijdt bovengemiddeld goed en de cockpit is van hoge kwaliteit. De Lynk & Co is een heel behoorlijke auto, maar hij komt te kort tegenover de ruimere Skoda. Het interieur is minder fraai en hij rijdt ook minder goed. Zijn grote kwaliteit is zijn gunstige prijs en zijn formaat, maar juist die voordelen vallen naast de Skoda minder op. Dat hij iets zuiniger is, doet daar niets aan af. De Elroq is na de Enyaq opnieuw een schot in de roos.
PRIVATE LEASE Skoda Elroq
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (87) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.