Dubbeltest: Ford Kuga vs Citroën C5 Aircross – Hetzelfde recept, heel ander gerecht

Een PHEV-vergelijking van twee uitersten

Ford Kuga
AutoWeek 49 2024
AutoWeek 49 2024

Je leest het in AutoWeek 49 2024

Ford weet met de nieuwe Kuga PHEV een heel andere auto neer te zetten dan Citroën met de C5 Aircross PHEV. Best verrassend, aangezien het beide plug-in hybride SUVs zijn en je zou denken dat dat van zichzelf al een redelijk specifieke niche is.

Geef twee teams knappe koppen min of meer dezelfde opdracht en je zou verwachten dat de resultaten ook behoorlijk op elkaar lijken. In eerste instantie lijkt dat bij de Ford Kuga PHEV en Citroën C5 Aircross PHEV ook wel redelijk te kloppen. Beide een plug-in hybride aandrijflijn, beide SUVs en beide ongeveer even groot. Toch kun je binnen die kaders bijna niet verder bij elkaar eindigen dan deze twee auto’s. De aandrijflijnen zijn heel anders opgebouwd en de onderstellen totaal anders afgesteld. Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de Ford Kuga recent een facelift heeft gekregen, terwijl de C5 al wat langer op de markt is sinds de laatste opfrisbeurt.

Nieuw versus traag

Eerst maar eens kijken naar de interieurs van beide auto’s, beginnend bij de Ford Kuga, die zoals gezegd recent een update kreeg. Grootste opvallende daarbij is de komst van een nieuw infotainmentsysteem, Sync4. Op het vlak van multimedia is Ford nooit een enorme voorhoedespeler en dat geldt ook hier weer. Het systeem ziet er heus fris uit, maar we kennen systemen die grafisch nog veel indrukwekkender en uitgebreider zijn, ook in dit segment. Dat laat onverlet dat het systeem vrij eenvoudig in de bediening is en je je er dus ook niet aan hoeft te ergeren. Iets soortgelijks geldt voor het digitale instrumentarium: het blinkt niet uit in pracht en praal, maar is duidelijk en overzichtelijk. In de fysieke wereld zouden we graag wat meer knoppen zien, maar wat erin zit, werkt goed en de zitpositie is dik in orde. Standaard is de achterbank over een behoorlijke afstand te verschuiven en in de achterste stand is de beenruimte dik in orde. Hoofdruimte is er ook voldoende en achter in de Kuga past 395 liter aan bagage.

Dat is wat minder dan de Citroën C5 Aircross. Die begint bij 460 liter en ook hier is een verschuifbare achterbank aanwezig. Sterker nog: hier is de tweede zitrij in drie gelijke delen te verschuiven in plaats van twee ongelijke, zoals in de Kuga. Ruimtegebrek zal evenmin een probleem zijn. Voorin verraadt de C5 Aircross echter zijn leeftijd. Je ziet en voelt aan alles dat de gebruikte materialen en schakelaars uit een ander tijdgewricht komen en het infotainmentsysteem is bijna aandoenlijk. Bijna, want het is vooral ook heel traag en dat frustreert de bediening behoorlijk, zeker omdat de menustructuur niet uitblinkt in overzichtelijkheid of gebruiksgemak.

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Ford Kuga

Ford Kuga

Achttraps automaat versus cvt

Door naar de aandrijflijnen, waar zoals gezegd ook een fundamenteel verschil in aanpak blijkt te zitten. In de neus van de Citroën C5 Aircross ligt een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 181 pk en 300 Nm. Daarachter zit een 110 pk en 320 Nm sterke elektromotor en gezamenlijk drijven die via een achttraps volautomaat de voorwielen aan. In de wagenbodem zit een 12,4 kWh-batterij die met een enkele fase kan worden opgeladen op wisselstroom. Mocht je beschikken over een 32-ampère aansluiting, dan is een 7,4 kW-boordlader een optie. In de praktijk kom je tussen de 45 en 50 kilometer ver op een volle batterij. Dat gaat redelijk, maar 110 pk is natuurlijk niet heel veel voor 1.745 kilo aan auto. Springt de verbrandingsmotor bij, dan stijgt het totale vermogen naar 225 pk en dan is de C5 opeens moeiteloos vlot. Sowieso valt op dat de aandrijflijn keurig op de achtergrond zijn werk doet, zeker zolang je niet het volle vermogen benut en de motoren elkaar dus kunnen bijstaan. Puur gereden als hybride komt het verbruik uit op 1 op 16,1. Lang niet slecht, maar dat kan beter.

Bijvoorbeeld in de Ford Kuga, die 2,5 kilometer verder komt per liter. Dat zit hem in de opbouw van de aandrijflijn, die sterk lijkt op het systeem dat Toyota hanteert. Een atmosferische 2.5-liter viercilinder en een elektromotor werken samen in een planetair tandwielstelsel, dat daarbij fungeert als een cvt. Het is een efficiënt en naadloos pakketje, dat met 243 pk ook nog eens wat krachtiger is. Dat merk je ook al als je alleen elektrische rijdt, want de Ford doet het allemaal met net wat meer gemak en door de grotere batterij van 14,4 kWh kom je ook wat verder op een lading. Daar staat weer tegenover dat laden alleen met 3,7 kW kan en dat de aandrijflijn heel erg gebaat is bij een rustige rijstijl. Ja, voluit is de Kuga sneller dan de Citroën, maar de monotoon schreeuwende viercilinder die daarbij de soundtrack vormt, hoor je liever zo min mogelijk.

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Ford Kuga

Ford Kuga

Sportief versus comfortabel

Best jammer, want het onderstel van de Kuga nodigt in goede Ford traditie best uit tot een beetje doorrijden. Voor een hoge, zware auto gaat de Kuga erg gemakkelijk de bocht om en de schokdempers houden de veren prettig stevig in bedwang. Tel daar een behoorlijk directe besturing bij op en je hebt een auto die verrassend wendbaar aanvoelt en tot op hoge snelheid stabiel en koersvast blijft. Uiteraard is het daardoor niet de meest comfortabele auto om mee over drempels of slecht wegdek te rijden, maar als geheel is het comfort van de Kuga prima acceptabel en je krijgt er een vermakelijk onderstel bij.

Citroën mikt met de C5 Aircross eveneens op de eigen traditie: alle ballen op comfort. Dat werkt tot op zekere hoogte. In een drempelrijke straat kun je bijvoorbeeld veel gemakkelijker doorrijden, omdat de C5 veel meer van de klap absorbeert. Ook lange snelwegritten rechtdoor zijn aangenamer in de Citroën dan in de Ford, ook omdat de besturing minder direct werkt. Zodra je echter dwarsversnelling gaat opwekken, wordt de beleving aanzienlijk minder prettig. De koets rolt en duikt veel meer en dus ben je genoodzaakt je tempo verhoudingsgewijs veel meer te matigen dan in de Kuga. Het is niet eens dat het onderstel extreem weinig grip biedt, meer het gevoel dat je als bestuurder bijna letterlijk uit je stoel valt waardoor je langzamer gaat rijden. Als geheel rijdt de Citroën dus alleen comfortabeler in bepaalde omstandigheden.

Ford Kuga

Ford Kuga

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Afgeprijsd versus volle mep

Ook Citroën zelf lijkt te beseffen dat de C5 Aircross niet meer de modernste auto uit het veld is en dus werd er onlangs een behoorlijke korting doorgevoerd. Daardoor is de C5 Aircross er als 225 pk sterke plug in hybride vanaf €41.400 en de luxere Max die in deze test figureert, mag mee voor €42.700. Ons testexemplaar komt inclusief opties op €43.840 en eigenlijk heb je voor dat geld best een heel complete auto. Moderne zaken als een head-up display zul je weliswaar niet vinden, maar de vraag is in hoeverre je dat echt hoeft te missen.

Ford biedt zon voorziening echter wel aan en ook daarin merk je dat het model wat jonger is. Voor de Ford betaal je mede daarom dan wel de volle mep. De ST-Line X kost al € 48.995 en inclusief opties komt de testauto op € 54.545 en dat is een heel fors verschil. Voor een deel valt dat te verklaren door de extra uitrusting, een ander deel komt echter voort uit het simpele gegeven dat de Ford in een andere fase zit. Die Kuga is net opgefrist, de C5 loopt op zijn laatste benen. Ook wat dat betreft: uitersten.

Ford Kuga

Ford Kuga

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Beide auto’s komen in de praktijk nog best een eind op stroom en zelfs zonder te pluggen zijn ze gezien het formaat en vermogen redelijk zuinig. Je voelt echter wel dat de Ford net wat frisser is onderhuids. De C5 Aircross is allerminst een slechte auto, maar eigenlijk weet het model op geen enkel onderdeel de overwinning te pakken, behalve met z’n gunstige prijsstelling. Dat is echter niet genoeg voor de overwinning, die gaat naar de Ford.

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum