Dubbeltest met de dikste plug-in hybrides van Cupra en Renault: Terramar vs. Rafale
Met dank aan Luca
34 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Luca de Meo weekte bij de Volkswagen Group Cupra los van Seat en maakte hij Seat als bedrijf weer winstgevend. Sinds 2020 staat De Meo aan het roer van Renault, wat onder meer in de komst van het nieuwe topmodel Rafale resulteerde. In de sterkste plug-in hybridevorm blijkt dat een uitstekende match met de dikste en nieuwste PHEV van Cupra. De Terramar mag het laten zien.
Welke versies zijn er getest?
Cupra Terramar 1.5 TSI e-Hybrid VZ Performance – 272 pk - €52.990
Renault Rafale Hyper Hybrid 4x4 300 Atelier Alpine – 300 pk - €59.790
Wat heeft Luca de Meo ermee te maken?
Als het goed is laat iedere topmanager sporen na, maar toch is er ook op dit niveau wel een verschil. Sommige ceo’s komen en gaan zonder echt op te vallen, maar Luca de Meo is een visionair die overal waar hij komt enorme veranderingen teweegbrengt. Eerlijk is eerlijk: dat pakt vaak goed uit. Bij Fiat weekte hij Abarth los als apart merk, bij Seat deed hij min of meer hetzelfde met Cupra en bij Renault wordt Alpine via de A290 en A390 langzaam omgevormd tot een winstgevende sporttak voor een breed publiek.
Is de Renault Rafale het topmodel van het merk?
Ondertussen zijn er ambitieuze en concrete toekomstplannen voor Renault zelf, melkt dat merk met de 4 en de 5 het eigen verleden nog eens uit en laten de Fransen tegelijkertijd Safrane-tijden op een eigentijdse manier herleven met de Rafale. Wacht even, Safrane-tijden? Toch wel, want net als die grote limousine is de Rafale nadrukkelijk het topmodel van Renault. Het merk zou wel gek zijn als het die auto niet in een moderne SUV-vorm zou gieten en geeft hem meteen een schuine, sterk aflopende achterkant, net zoals het eerder met de Arkana deed. De Rafale is daarmee toch een soort X6 voor de massa, al bedoelen we dan wel dat deel van de massa dat met plezier 50 tot 60 mille stukslaat op een nieuwe auto. Daarmee zit de Rafale een beetje tussen ‘mainstream’ en ‘premium’ in.
En de Cupra Terramar dan?
Cupra wordt als merk nadrukkelijk in dat gat van de Rafale gepositioneerd. In de pikorde van de Volkswagen Group zit het merk ergens tussen Volkswagen en Audi en als er één model is dat meer naar dat laatste merk neigt, moet het wel de nieuwe Terramar zijn. Dat is niet alleen de (voorlopig) grootste en duurste SUV in het gamma, maar ook een model dat zijn basis, geboorteplaats en veel onderdelen deelt met de nieuwe Audi Q3.
Maar de Rafale is toch gewoon een variant op de Austral en Espace?
Nu is de Rafale ook zeker niet zo uniek als hij ons wil doen geloven, want onderstel en een groot deel van de carrosserie komen ‘gewoon’ van de Austral en de Espace. Renault heeft echter zijn best gedaan en voorziet de Rafale als enige van dat drietal van een krachtige plug-in hybride aandrijflijn met vierwielaandrijving, een riant elektrisch rijbereik en niet minder dan 300 pk.
Is het de plug-in hybride aandrijflijn die ook in andere Renaults zit?
In feite is het ‘gewoon’ de E-Tech Hybrid-aandrijflijn die we al uit de genoemde modellen kennen en die ook in de Rafale leverbaar is, maar dan met 100 pk, een elektromotor en een grote accu als extra’s. Dat maakt deze toch al complexe aandrijflijn tot een nog ingewikkelder geheel, maar ook tot een nog fijner geheel. De extra elektrokracht poetst de soms wat vreemd getimede schakelmomenten van de E-Tech-aandrijfcombinatie mooi weg en zorgt ervoor dat de Rafale ook puur op stroom opvallend vlot van zijn plek komt.
Is de 300 pk sterke Rafale een beetje sportief?
Vierwielaandrijving levert wat extra tractie op en geeft ook veel vertrouwen in een snelle bocht, die de Rafale dankzij Renaults breed toegepaste vierwielsturing vlot en overtuigend weet te ronden. Door de op lage snelheid tegensturende achterwielen en directe besturing is hij bovendien wendbaarder dan je zou verwachten, al maakt hem dat niet meteen sportief. Het onderstel is er juist op gericht om oneffenheden mooi weg te werken en doet dat door de weg te scannen en de adaptieve dempers op basis van die informatie af te stellen, al merk je daar bij het lezen van de prijslijst meer van dan in de praktijk. Onderweg is het vooral gewoon een keurige, comfortabele SUV, die door alle technologische extra’s en brute kracht toch net wat specialer rijdt dan in een gemiddelde middelgrote SUV.
En dat geldt zeker helemaal voor de Cupra Terramar?
De Cupra is in technisch opzicht heel wat minder bijzonder. De plug-in hybride aandrijflijn van de Terramar komen we tegen in allerlei andere producten van de Volkswagen Group, al praten we vandaag wel over de extra krachtige versie met 272 pk. Die wordt bij Cupra aangeduid als ‘VZ’ en heeft net als de ook leverbare 204-pk versie een 1.5 TSI-benzinemotor die samen met een elektromotor de voorwielen aandrijft. Het accupakket is met netto 20 kWh relatief immens en dat levert een dito elektrisch rijbereik op dat zelfs in de praktijk riant boven de 100 kilometer uitkomt.De Rafale haalde die magische grens bij ons net niet, maar het scheelt niet veel. Ook het onderstel van de Cupra kent geen al te opvallende fratsen, hoewel de in liefst vijftien standen instelbare dempers van de Volkswagen-merken wel bijzonder blijven. In het geval van de Terramar hebben we ze nodig ook, want het extra gewicht van het accupakket resulteert in een wat te slappe en deinerige achterkant. Dat los je grotendeels op door de ‘slider’ van de dempers een eind richting ‘sport’ te schuiven, al gaat dan natuurlijk wel ten kosten van het comfort. De wat steviger afstemming past echter wel bij het karakter van de Cupra, die prettig stuurt en zich mooi laat plaatsen.
Hoe deze test verder uitpakt lees je in de pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden. Daarin ook al onze testwaarden, hoe ver komen ze elektrisch, wat is het verbruik zonder laden, en natuurlijk vind je er ook de ingevulde scorekaart.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km

Cupra Terramar Business | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km

Cupra Terramar VZ Performance | 360 graden camera | Achteruitrijcamera | Draadloze Apple CarPlay™, Android Auto™
- 2025
- 10 km