Hyundai hogerop, DS zoekt 't daar al langer: Hyundai Santa Fe vs. DS7

De grijze massa ontstegen

84 reacties

Video
AutoWeek 40 2024
AutoWeek 40 2024

Je leest het in AutoWeek 40 2024

Hyundai heeft definitief alle schroom van zich af gegooid. De splinternieuwe Santa Fe is niet alleen een uiterst opvallende verschijning, de SUV positioneert zich met zijn fijne plug-in aandrijflijn en een indrukwekkend uitrustingsniveau bovendien aan de hogere kant van het middensegement. Daar komt hij onder meer de DS 7 tegen.

Heeft de Santa Fe een derde zitrij?

Gezien de gemiddelde huishoudensgrootte van 2,1 personen is het allerminst verwonderlijk dat het aanbod van zevenzitters in Nederland de afgelopen jaren aardig is gekrompen, niet in de laatste plaats vanwege het kwijnende bestaan van de MPV. Voor grote gezinnen is daar gelukkig een aantal SUV’s met een derde zitrij voor in de plaats gekomen, zoals de Skoda Kodiaq en Renault Espace. Het gat naar de BMW’s en Audi’s van deze wereld is echter aanzienlijk. Niet dat de vijfde generatie Hyundai Santa Fe er precies tussenin duikt, maar met een plug-inhybride aandrijflijn met 252 pk plus vierwielaandrijving, behoorlijk veel luxe en een zee aan ruimte ontstijgt de kersverse Koreaan zonder meer de middenmoot. Overigens staat er ook nog een reguliere hybride in de prijslijst, dat is evenwel een minder logische keuze; die HEV kost nagenoeg hetzelfde als de stekkervariant, maar daarmee heb je alleen voorwielaandrijving en stap je bovendien een uitrustingsniveau lager
in. Om buiten concerngenoot Kia Sorento een geschikte tegenstrever te vinden, is geen sinecure.

Waarom een DS7 als tegenstrever van de Santa Fe?

Op het moment dat we deze test maken, adverteert Mazda volop met de CX-80; op papier een veelbelovende uitdager, helaas is de Japanner nog niet beschikbaar. Daarom hebben we er in de vorm van de DS 7 een oude bekende bij gehaald.De  Fransman is al vanaf 2017 op de markt en kreeg eind 2022 een grondige facelift. Ja, de 7 is een stuk kleineren moet het doen met vijf zitplaatsen, maar net als de Santa Fe heeft de Fransman de nodige focus op design, comfort en luxe. Bovendien heeft de E-Tense 300 4x4 een min of meer vergelijkbare hybride aandrijflijn én valt hij in dezelfde prijsrange.

Heeft de Santa Fe nog altijd dezelfde plug-in hybride aandrijflijn als de vorige?

De onderscheidend vormgegeven Santa Fe mag dan qua koetswerk van kop tot staart nieuw zijn, de aandrijflijn is dat zeker niet. Die bestaat uit de bekende combinatie van een 1,6-liter viercilinder turbomotor, een elektromotor en een zestraps automaat. In basis worden hiermee de voorwielen aangedreven, wanneer de elektronica het nodig acht gaat via een koppeling tot vijftig procent naar de achterwielen. Tel hierbij de verschillende 4x4-rijmodi en je kunt ook buiten het asfalt ongetwijfeld goed uit de voeten. Het stoere, terreinauto-achtige voorkomen is niet alleen uiterlijke schijn, laten we maar zeggen, al is het eerst en vooral een SUV. Een joekel bovendien, want met 4,83 meter is hij ruim twintig centimeter langer dan de DS 7, daarnaast is hij een slordige 10 cm hoger. Keerzijde is dat de Hyundai daardoor een lieve 264 kilogram zwaarder is. Wat dat
betreft is het gecombineerde vermogen van 252 pk geen overbodige luxe.

Hoe rijdt de Santa Fe?

Voor Nederland voldoet het gelukkig prima; de aandrijflijn is soepel, stil en snel genoeg, alleen bij tussenacceleraties voelt het soms gezapig aan. In de bodem zit een 13,8 kWh metende accu die op papier goed is voor een elektrische actieradius van 62 kilometer. In de praktijk komen we helaas niet verder dan 38 km. Opvallend is dat de accu daarbij niet volledig leeg gaat, al bij 15 procent springt de brandstofmotor bij. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er
bij een andere afstelling meer uit is te halen.

De DS7 heeft ook wel iets, he?

Net als de Santa Fe is de DS 7 niet bepaald saai vormgegeven. Waar Hyundai echter inzet op stoer en hoekig, gaat het bij DS om een overvloed aan creatieve details. Nieuw is de uitvoering Antoine de Saint-Exupéry, die je op deze pagina’s ziet.

Hoe werkt de plug-in hybride aandrijflijn van de DS7?

In tegenstelling tot de Santa Fe heeft de DS twee elektromotoren. De achterste zorgt voor de vierwielaandrijving, er is geen fysieke connectie met de 1.6 benzinemotor. In EV-modus wordt de DS, die een 14,2 kWh batterij heeft, een achterwielaandrijver. We komen daarin tot een verrassende 53 km. Op elektrokracht zijn net als in de Hyundai autobaansnelheden van 130 km/h geen probleem, al vergt dat wel enig beleid van de rechtervoet. Trap je het gaspedaal van de DS dieper in en combineer je de drie motoren, dan ontpopt hij zich met zijn 300 pk en 520 Nm tot een vlotte metgezel die lekker aan het gas hangt. Net als in de Santa Fe verloopt de overgang zonder schokken of ander ongerief. Met 5,9 seconden accelereert hij dik twee tellen sneller naar de 100 km/h dan de Santa Fe, en ook op de tussensprints heeft de Koreaan het nakijken. De achtraps automaat schakelt actiever op en neer dan de zesbak van de Hyundai. Enerzijds past dat bij het dynamischere karakter van de aandrijflijn, aan de andere kant wordt de viercilinder vaker in de toeren gejaagd
dan je lief is, dat gaat ten koste van de verfijning.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

    PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe

    Lezersreacties (84) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum