Formule E-techniek in conceptcar: zo rijdt de DS E-Tense Performance

Highperformance EV van de toekomst

DS E-Tense Performance
AutoWeek 25 2022
AutoWeek 25 2022

Je leest het in AutoWeek 25 2022

Deze elektroauto schiet sneller van zijn plek dan een Formule 1-auto: een collega van ons Duitse zusterblad AutoBild maakte kennis met de extreme DS E-Tense Performance.

Ken je die katapult-achtbanen? Waarin je zo plotseling en heftig wordt weggeschoten dat je spontaan geen lucht meer krijgt? Dan heb je een klein beetje een idee hoe deze auto rijdt. Het grote verschil: ik heb zelf de volledige controle over de katapult. Ik zit in de DS E-Tense Performance, een elektromonster met 815 pk. Eén motor trekt met een vermogen van 250 kW (339 pk) aan de vooras, de ­andere zorgt met zijn 350 kW (475 pk) voor een duw in de rug. Plaats van handeling: het vliegveld van Le ­Castellet in Zuid-Frankrijk. Voor me de 1,7 kilometer lange landingsbaan, een Formule E-stuur in mijn handen. De Formule E is waarom deze auto bestaat.

DS Automobiles, het luxe zusje van Citroën, neemt sinds 2015 deel aan deze vorm van autosport, met vier kampioenschappen als resultaat. Twee keer met de coureurs Jean-Éric Vergne en António Félix da Costa, twee keer als team. Ter voorbereiding op het seizoen 2023, waarin het vermogen van de motoren omhoog gaat van 250 naar 350 kW, hebben de ingenieurs dit studiemodel gebouwd. Voorzien van een koolstofvezel carrosserie, kuipstoelen en een luxueus interieur dat is bekleed met zwart leer. Een vierpuntsgordel houdt mij stevig op m’n plek. Ik zet de startschakelaar rechtsboven mijn hoofd om. Het elektrobeest komt geruisloos tot leven. Mijn linkervoet houdt het rempedaal ingetrapt en ik trek aan de rechter schakelpaddle on de eerste versnelling te selecteren. De rechtervoet trapt het gaspedaal voorzichtig in. De E-Tense rolt van zijn plek.

DS E-tense Performance

Componenten testen

“Het is ons doel om de ervaringen die we in de Formule E hebben opgedaan en de knowhow die we hebben vergaard met onze kampioenschaps­titels, toe te passen in een project dat laat zien hoe de high-performance elektroauto van morgen eruitziet”, zo verklaart Thomas Chevaucher, directeur van DS Performance. Daarnaast willen de technici componenten testen die ­vanaf 2023 worden gebruikt in de ­Formule E. Zodoende heeft de ­E-Tense Performance twee ­(actuele, maar deels opgewaardeerde) motoren uit de elektro-raceklasse. Ook de omvormer, de aandrijfassen, de transmissie en de schokdempers stammen uit de Formule E. Het resultaat: een vermogen van 815 pk en een letterlijk adembenemend koppel van 8.000 Nm, waarmee de sprint van 0 naar 100 km/h in 2 seconden voorbij is. Ter vergelijking: een Formule 1-raceauto heeft daarvoor ongeveer 2,5 seconden nodig.

Voordat ik ga ervaren hoe bizar snel deze auto sprint, accelereer ik echter eerst naar de 230 km/h vanuit mijn wandeltempo. De auto schiet over de startbaan alsof hij door een elastiek naar de horizon wordt getrokken. Het gevoel van deze DS kun je gerust elektriserend noemen. Sneller dan verwacht nadert de auto de windzak, en daarmee het rempunt. Met mijn linkervoet trap ik het rempedaal in. De sportwagen ­vertraagt gelijkmatig en ook tijdig, maar bijna zonder feedback. De ­reden: het mechanische remsysteem is alleen om veiligheidsredenen ­gemonteerd. Voor de daadwerkelijke vertraging zorgt een drive-by-wire-systeem, dat met behulp van de twee motor/generator-units de auto afremt en recupereert met een ongekend ­vermogen van 600 kW. Het is dan ook niet zo vreemd dat de accu van partner TotalEnergies, die in een ­behuizing van een koolstofvezel en aluminium – een mix – achter de ­stoelen is geplaatst, na elke rit moet worden gekoeld. Wat de capaciteit is van de innovatieve accu met ‘immersief’ koelsysteem? Daar doen ze bij DS geen uitspraken over.

DS E-tense Performance

Ik weet alleen dat ik circa ­vijf­- tien minuten lang het rempedaal zou kunnen intrappen. Dan is het tijd om de launchcontrol-start met deze katapult te ervaren. “Dat is de droom van elke ingenieur”, legt Thomas Chevaucher uit. “Het systeem leert namelijk ter plekke wat de sweet spot is van de banden.” ­Oftewel, het moment van de perfecte grip. Spinnende wielen? Daarvan is geen sprake. Vervolgens is het zover: ik trek aan de paddle links achter het stuur, trap het gaspedaal volledig in, haal even adem, probeer mijn twijfels in toom te houden en laat de paddles los. ­Vervolgens worden oerkrachten ­losgelaten op de banden die om de ­21-inch wielen liggen. Mijn hoofd wordt door de zwaartekracht naar achteren getrokken, de plooien in mijn gezicht veranderen spontaan van vorm. Pas als ik, na wat als dertig ­seconden voelt, weer kan ademen, brul ik een scheldwoord in mijn helm. Mijn hemel, wat gebeurde er net? ­Naderhand hoor ik dat het 1,5 seconden duurde om van 0 naar 50 km/h te accelereren. Bij 75 km/h heb ik het gaspedaal even omhoog laten komen. Voor zover ik het me nog kan herinneren, bevond mijn maag zich toen nog op de startplek, waarna ik alleen nog maar vlinders in mijn buik ­voelde.

Dit slaat alles

Wat een ervaring. We wisten al dat elektroauto’s opwindend kunnen zijn, maar dit slaat alles. Helaas zal de E-Tense Performance een studiemodel blijven. Maar het is ook een voorproefje van wat er allemaal mogelijk is als vanaf 2024 elk nieuw model van DS wordt voorzien van een elektrische aandrijflijn.

PRIVATE LEASE DS