Test: DS 3 THP 208 Performance (2016)
Spannend!
De Performance-versie van de DS 3 is helemaal nieuw. Hij levert 208 pk af aan de voorwielen. Maar belangrijker: tussen die voorwielen zit een mechanisch sperdifferentieel. Daardoor kan de DS zijn vermogen makkelijker op het asfalt brengen. Op het punt in de bocht waar je in een andere auto nog rustig met het gaspedaal moet omgaan, kun je de DS 3 al vol de sporen geven. Via het Torsen-differentieel vindt de kracht z'n weg naar het buitenste wiel en voel je de grip en tractie samenkomen tot een machtige versnelling. De rode DS kleeft aan het asfalt. Daarvoor betaal je ook een prijs: het comfort is ook minder. Op slecht wegdek stuiter je nog net niet uit de kuipstoelen en omdat adaptieve dempers geen optie zijn, leer je de diepere gaten al snel gewoon te ontwijken. Bovendien is het wel een auto die je aandacht opeist. Door het sperdifferentieel stuur je deels met het gaspedaal en áls de tractie eenmaal op is, zet de auto onmiddellijk een goede stap opzij. Dat maakt hem wel spannend.
Het hoge vermogen uit het kleine motortje is grotendeels te danken aan een hard blazende turbo. Maar die turbo moet wel even druk opbouwen en dat vertaalt zich in een twijfelende reactie bij gas geven. Je voelt dat de motor toeren wil gaan maken, maar een seconde later pas helpt de turbo en gaat de auto er echt vandoor.
Het interieur blinkt niet uit in ergonomie. Door de dikke kuipstoelen voorin blijft er voor de benen achterin niet veel ruimte over. De vanafprijs is € 31.890. Een automatisch remsysteem is de enige vorm van actieve veiligheid en kost € 300, voor metallic lak betaal je € 350 en een achteruitrijcamera kost € 200. Vul dat aan met het Carbon Pack plus wat losse opties en het testexemplaar komt in totaal op € 34.780.
Oordeel
Met de Performance heeft DS nu een snelle variant van de 3 die betaalbaar is. Met zijn sperdifferentieel en harde vering is het een spannende sportieve auto.
Signalement
Merk | Ds |
---|---|
Model | 3 THP 208 Performance |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 153 kW / 208 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.948 mm / 1.715 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.464 mm |
Massa leeg | 1.150 kg |
Laadvermogen | 457 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,8 s / 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 6,2 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
PRIVATE LEASE DS 3
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.