Downsizewissel in de duurtestgarage: Volvo C40 eruit, Volvo EX30 erin
Afscheid en welkom
89 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De duurtest met de Volvo C40 Recharge zit erop. We reden de Single Motor Extended Range, met één elektromotor en het grotere accupakket, want dat was een van de grootste veranderingen bij de technische update van de C40 in 2023. Overigens heeft Volvo recent de naam van de C40 gewijzigd in EC40. Wij zijn echter overgestapt in de nieuwe, kleine elektrische Volvo, de EX30.
Om goed te kunnen ervaren welke voordelen de rigoureuze ingreep voor de elektrische XC40 en C40 heeft gehad, haalden we al snel een C40 van voor de update bij onze duurtester. Die elektrische SUV met aflopende daklijn had voorwielaandrijving en dan ervaar je hoeveel rust de achterwielaandrijving brengt. De reacties op het stuur blijven uit. Door de overstap van voor- naar achterwielaandrijving voelt de auto wat meer premium aan, en dat is precies wat Volvo graag wil.
Volvo C40 werd minder onzuinig
Maar nog belangrijker is de verbeterde efficiency. We vinden de 252 pk sterke EV met 78-kWh accupakket nog steeds niet heel zuinig, maar hij verbruikt minder dan voorheen. In de rechtstreekse vergelijking met de oudere C40 scheelde het meer dan 1 kWh per 100 kilometer en met de nieuwere techniek is het makkelijker om de onder de 20 kWh per 100 kilometer uit te komen. Dat lukte niet bij de trip naar Zweden met volle bepakking en een bagagebak op de trekhaak. Daarbij kwam de auto mede door de ritten op de autobahn in Duitsland vaak uit op een verbruik van 25 kWh per 100 kilometer of meer.
Zuiniger dan XC40 P8
Toch was de Single Motor Extended Range daarmee alsnog een stuk zuiniger dan de XC40 P8 Recharge die we drie jaar geleden reden. Dat was de 408 pk sterke variant met twee elektromotoren, en hoewel die niet zo zwaar beladen was als recent de C40, zagen we tijdens die reis meermaals 30 kWh per 100 kilometer of meer op de boordcomputer verschijnen.
Mustang Mach-E reden we tegelijkertijd
De C40 Recharge Single Motor Extended Range trok gelijk op met de Ford Mustang Mach-E RWD 98 kWh Premium, want die verbleef in dezelfde periode in de duurtestgarage. Dat leverde uitstekend vergelijkingsmateriaal op. Beide SUV’s opereren in hetzelfde segment, al heeft de Ford met 292 pk 40 elektrische pk’s meer dan de Volvo. En een accupakket dat maar liefst 20 kWh groter is. Het verbruik ontliep elkaar niet veel. De fabrieksopgave van de Volvo bedraagt 570 kilometer maar verder dan 480 tot 500 kilometer zijn we niet gekomen op een acculading. Dat was bij mooie temperaturen tussen de 15 en 20 graden. In een rechtstreekse vergelijking met de elektrische Ford ging de zege naar de Volvo. Vooral omdat die auto meer verfijning biedt en evenwichtiger overkomt, hij is een fractie minder onzuinig. De Ford Mustang Mach-E bleek de leukere auto, waarbij de ongeraffineerdheid vooral voor een leuk randje zorgt.
C40 herkende telefoon niet meer
Wat verder opviel: het Google besturingssysteem herkende meerdere keren de telefoon niet meer bij het opnieuw instappen. Terugkijkend op de duurtest: er zijn weinig minpunten aan de C40, voortaan EC40. Alleen leidt de aflopende daklijn tot slecht zicht naar achteren, en hij is nog steeds niet heel efficiënt. Verder klopt er veel aan de C40.
Overstap naar EX30 is overstap naar B-segment
En dan nu de EX30. We gaan dus downsizen met Volvo’s kleinste EV. De EX30 is echt klein voor een Volvo en hij zit in het zogenoemde B-segment. Daar wemelt het van de compacte SUV’s en cross-overs en heel veel van die modellen kun je ook nog eens met een geheel elektrische aandrijflijn krijgen. De EX30 is altijd elektrisch. Vooral in de lengte is hij aanmerkelijk kleiner, het scheelt 21 centimeter. Ook is hij wat minder breed en hoog dan de C40.
Op de achterbank is de EX30 echt krap, de bagageruimte is voor de klasse waarin hij valt best aardig met 380 liter ruimte. Overigens gaan we er met de EX30 Extended Range Ultimate niet alle opzichten op achteruit. We hebben nog steeds een achterwielaangedreven auto, die met 1.730 kilo ruim 200 kilo minder weegt dan de C40 die we hadden en die niet alleen veel speelser aanvoelt, hij is met 272 pk ook veel sneller. Je hebt ons nooit horen klagen over de acceleratie van de C40. Die is snel zat maar wat de EX30 op de stopwatch neerzet …
Met de EX30 van 5,3 seconden van 0 naar 100
Van 0 naar 100 km/h sprinten kan de knalgele kubus in 5,3 seconden! De topsnelheid (bij een EV totaal niet relevant) ligt even hoog als bij de C40 en is begrensd op 180 km/h. Het netto 640-kWh accupakket betekent wel dat we minder ver komen op een lading. Onder ideale omstandigheden zou volgens Volvo een WLTP-waarde van 480 kilometer mogelijk moeten zijn. In de periode dat maart zijn staart roerde was 300 kilometer in de praktijk al een hele opgave. Dat betekent dat we ook met de kleinere Volvo boven een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer uitkwamen.
Gewenningsperiode door het nieuwe dashboard
We hebben even een gewenningsperiode nodig. Na jarenlang Volvo’s te hebben gereden met hetzelfde soort dashboard zijn we nu in een heel ander interieur beland. Een veel minimalistischer interieur waarbij zo veel mogelijk functies in een centraal beeldscherm gestopt zijn. De bediening van de cruisecontrol gaat anders, eigenlijk lijken nog maar weinig bedieningszaken op die van de C40 die we bij de importeur achterlieten. Verder verliep in de eerste week de radio-ontvangst niet altijd goed en de auto schoot een paar keer in de begrensde laadmodus. Je kunt de laadsterkte instellen, maar die was naar een zeer lage 6 ampère gegaan, terwijl 32A de krachtigste variant is, dat is 3-fasen AC-laden. Verder zoeken we nog naar een goede wasstraatmodus, waarbij de auto niet automatisch op de ‘Auto Hold’ modus springt, waardoor het mee laten slepen in een kettingwasstraat echt een probleem oplevert. Het koppelen van de app op de telefoon met de auto wil ook nog niet vlotten. We hebben dit al met de Volvo-organisatie teruggekoppeld en er wordt aangewerkt. Snel meer over onze kekke ‘Yellow Mos’-EX30!
Deel jouw ervaringen met je C40 of EX30! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra 69 kWh | Stoel+Stuurverwarming | 20 Inch | Getint Glas | Panoramadak | harman/kardon
- 2025
- 1.112 km

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core 69 kWh | Stoel+Stuurverwarming | Camera | ACC | BLIS
- 2025
- 1.138 km

Volvo EX30 Extend. Plus 69kWh | VAN 46.797 NAAR 38.499 | DIRECT LEVERBAAR!
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (89) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.